Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 18 948 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| brava | 2013-11-06 23:58 | |
![]() | Fjäsk-hänsyn/respekt-disk riminering Vart går gränserna? Eller annorlunda formulerat Positiv särbehandling, överdriven hänsyn/respekt - adekvat/rimlig hänsyn/respekt - negativ särbehandling. Applicera på valfritt ämne. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2013-11-07 00:04 | |
![]() | Det där kan egentligen bara den som tilltalar någon avgöra. Bara den vet ju vad den vill ha sagt och varför. Sen kan vi andra bara ha våra egna åsikter, vi uppfattar orden olika beroende på om det som sägs är av en person vi själva gillar eller ogillar. | |
| brava | 2013-11-07 00:18 | |
![]() | Aha, men jag menade mera som t. ex. ämnet glutenalleriker, eller vegetarian eller handikappad eller rökare. Så när visar man överdrivet mycket hänsyn till glutenallergiker? exempel bla bla Eller när övergår visad respekt i negativ särbehandling? exempel äh, det kanske var ett för flummigt ämne | |
| mrperfect | 2013-11-07 01:10 | |
![]() | Nej ett utmärkt ämne =) Man jag orkar inte skriva så här sent på natten, behåll ämnet! | |
| Sote | 2013-11-07 06:31 | |
![]() | Brava- upplysningsvis så är det inte en allergi utan en intolerans när man inte tål gluten. Bara så du vet när du nu tar det som ett exempel. Då spinner jag vidare på det. Om jag får en matgäst som är glutenintolerant så visar jag självklart hänsyn och erbjuder så lika mat som möjligt som övriga gäster i matsalen får. Att däremot anpassa hela menyn är överdrivet och bara dumt. Har ofta stött på föräldrar som frågat hur dom ska göra på barnkalaset eftersom det kommer ett barn med en matallergi/ intolerans, vad dom kan servera? Då svarar jag alltd precis det du hade tänkt servera. Bara se till att du har sånt som även det barnet kan äta så att det inte blir utan. | |
| corlini | 2013-11-07 14:39 | |
![]() | har personen ett handikapp ska personen om självklart särbehandlas om detta är till gagn för personen, det kallas hjälp och förståelse t.e.x. ingen annan särbehandling sker från mitt håll. matvanor, tro och livsstilar är alla val individen gjort. den enskildas val är inte grund för särbehandling. jäkla daltande, fjäskande, krånglande med folk som inte äter kött, inte äter fläsk, inte bla bla bla osv deras val, inte mina problem att rätta min vardag och mitt liv efter. | |
| Sote | 2013-11-07 14:55 | |
![]() | Corlini-Det öär väl för sjutton inte ett val om man inte tål en viss sorts mat??? Och vad gäller folks val så är det väl inte så jäkla svårt att ta hänsyn till det heller, man måste liksom inte avstå från julbordet bara för att någon är veg. Det brukar alltid funka bra ändå. Det hänger ju på hur personen ifråga själv förhåller sig till det. Jag har träffat på vegar som öär skitbesvärliga och såna som rycker på axeln och äter av det dom kan. Finns alla sorter. | |
| malmöiska | 2013-11-07 14:57 | |
![]() | ja set är flummigt | |
| corlini | 2013-11-07 15:04 | |
![]() | Sote, att fysiskt inte tåla är inget eget val. det är en form av handikapp. jag har aldrig sagt det du reagerar på. i övrigt har du rätt, ät det som finns. duger det inte så sortera ut. varför ska man ta hänsyn till folks val alltid? det är ju deras val att krångla eller göra sig udda, märkvärdiga och vara snabba på att indirekt kräva särbehandlingar. de har valt bort och måste därför anpassa sig och visa hänsyn till dem som inte valt bort. inte tvärt om. | |
| mz_lzrd | 2013-11-07 15:09 | |
![]() | Sote, jag uppfattade inte det som att corlini menade de som inte tål viss mat, utan enbart de som av olika religiösa eller etiska skäl väljer bort viss mat. Självklart kan en nötallergiker inte äta något med nötter i bara för att vara artig/ ta seden dit hen kommer. Det vore ännu oartigare att dö på ett kalas. Men är man t ex koshervegan då tycker jag man tar med sig egen mat när man är bortbjuden. Det är orimligt att begära att värden ska ha kunnat sätta ihop en god måltid av veganacceptabla rättvisemärkta och ekologiska vegetabilier bara "sådär". Detta om man som koshervegan har lust att umgås med andra än kosherveganer givetvis. Jag har en kompis som är vegan, kompromisslös. Inte plågar hon sin omgivning med det, hon tar med sig mat själv om det behövs. | |
| brava | 2013-11-07 22:18 | |
![]() | Jag är nog inne på samma linje som de flesta här - men det är något som irriterar mig med allt daltande och fjäskande som colini skriver. Det stämmer inte riktigt med min ståndpunkt i övriga frågor där jag tenderar att var bland de mer toleranta. Vi får se vart detta leder. Alltså om jag är bjuden på middag och får något jag inte tycker om, ingen allergi/intolerans - inte sjutton skulle jag väl förvänta mig att de ställde sig och lagade något annat speciellt för mig då. Äh, jag tycker i och för sig att allt som har med hälsa och kost och kroppen att göra är tråkigt. Mat är mat och man äter för att inte svälta ihjäl. | |
| mz_lzrd | 2013-11-07 22:40 | |
![]() | Ofta är det oerhört frustrerande om man själv har valt en viss kosthållning, att folk till varje pris bara måste bjuda en på nåt de tror att man äter och som de själva har ansträngt sig för att åstadkomma/skaffa hem. Ett exempel är när om inte vill äta kött och nån har bemödat sig med att göra en vegetarisk rätt åt en med bara LITE bacon i. Eller om någon börjat med LCHF och folk köper hem kavring (som de själv aldrig äter) för att det är mörkt bröd och det kan ju bara inte vara onyttigt =/ Det är kanske omtänksamt, men helvetes onödigt och egentligen bara för att värdinnan inte står ut med att känna sig "oartig". Men äter jag bara konstig mat är jag kapabel att förse mig själv med denna konstiga mat. Ovanstående gäller dock ofta också för folk som inte tål något visst födoämne. En diabetiker (typ 1) som blev serverad vaniljglass ist för chokladglass har jag upplevt. Jo, eftersom vaniljglass inte har nån smak eller färg, så är där inte socker i den =/ Min bror som är nötallergiker lärde sig som liten att aldrig äta kakor som folk bjöd på, eftersom det flera gånger visat sig ha varit "bara lite" nötter i kakan. Vilket innebar ambulansutflykt för honom. Problemet är kanske främst att folk är jävligt korkade, iofs. | |
| brava | 2013-11-07 22:50 | |
![]() | Ja, att folk är korkade är förstås rätt irriterande, trots att de inte kan hjälpa det. Sen känner man sig besvärlig och skyldig när det inte duger trots att de har ansträngt sig så. Mmmm känner igen det där. | |