Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 960

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mönjelilja - Ej medlem längre2013-11-07 16:47
Antal inlägg: 3613

Slänger du mycket mat?
Många undersökningar genom åren har visat att vi slänger mycket mat i onödan därför att den hinner bli gammal innan vi använder den, för att vi tror att den har blivit för gammal eller för att den faktiskt har blivit för gammal.

I den här länken finns flera tips om vad man kan göra med halva citroner, slokande kryddor m.m.

www.svd.se/nyheter/i...vd ?sidan=1

Har du fler tips?

Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-07 16:52
Antal inlägg: 6950

Slänger för mycket mat. Men är medveten om problemet och anstränger mig för att undvika detta

Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-07 16:53

Ett tips är ju att frysa in bröd, ostar och frukter om man nu inte gör det.

Copy_of_A - Ej medlem längre2013-11-07 16:59
Antal inlägg: 37

Ett annat är att inte handla mer än man behöver.

rien de neuf - Ej medlem längre2013-11-07 17:03
Antal inlägg: 1015

Slänger jättemycket och skäms så över det! Verkligen värdelöst.

Bor själv och är ingen storätare, ofta äter jag ute eller hos någon annan. Det blir små portioner ganska sällan = många varor blir går ut innan jag hunnit göra slut på dem. Storkok och planering funkar inte för mig, så jag försöker lösa det genom att bara handla när det behövs, och det som behövs.

mönjelilja - Ej medlem längre2013-11-07 17:04

Ja, det är ett bra tips att inte handla mer än man behöver. Fast ibland överskattar man kanske orken att laga mat eller behovet av mängden.

Tipset på svd:s hemsida om att lägga papperstidning i plasten bland rotfrukterna verkar bra. Det ska jag prova med morötter som brukade ruttna hos mig tills jag insåg att det var bättre att sluta köpa dem.

magnusito2013-11-07 17:04
Antal inlägg: 4982

Aldrig! Det går verkligen att trolla med rester.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-07 17:05

Jag är precis som dig rien. Känns inte som att det spelar någon roll hur lite man handlar. Blir alltid mat över som man typ... Glömmer bort. Mest bananer och mejeriprodukter...

pabster12013-11-07 17:06
Antal inlägg: 707

Nästan aldrig....

mönjelilja - Ej medlem längre2013-11-07 17:08

Pesto på burk håller mycket längre än man tror. Använde en öppnad burk häromdagen och den öppnade jag första gången för flera månader sedan. Men det var inget fel på den och det blev jättegod mat.

Ibland tror man att det som står på burken gäller, men man kan bli överraskad om man vågar lukta och smaka på något som man tror är för gammalt.

rien de neuf - Ej medlem längre2013-11-07 17:11

Ja, pesto är min räddning. Extra bra om man häller på lite olivolja då och då så den inte blir torr.

Svårast är det med grönsaker tycker jag. Ska kolla om det finns bra tips i länken.

magnusito2013-11-07 17:15
Antal inlägg: 4982

Ett tips är ju att typ steka grönsakerna till nån slags pytt så håller de längre och går att använda i nån sås eller nåt.
Det kan man göra när man märker att nu har de legat ett tag. och man kanske har tagit en halv av något.

corlini2013-11-07 17:17
Antal inlägg: 3172

håller det på ett absolut minimum, är det för lite rester för att bli en lunch eller så blir det extra kvällsbonus till hundarna.

det som alltid går åt helvete är grönsaker, salladshuvud tex är värdelöst. man köper ett och använder lite av det sen blir resten liggandes, hackar man upp ett helt blir det ju hur mycket som helst. samma med gurka och tomater. enklare för mig och bättre för miljön att köpa svindyr liten påse med salladsblad eller lösviktsplocka hela salladen.

storhandlar ytterst sällan, kör den oekonomiska varianten och handlar vad vi behöver och är sugna på varannan dag.

rien de neuf - Ej medlem längre2013-11-07 17:21

"Spåren av höga ambitioner i köket kan en tid senare påträffas i form en rutten rotfrukt inslagen i plast en bit in i kylskåpet."

Hahaha. Genomskådad. Rotfrukter är svårt men värst är det med gröna blad :(

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-11-07 17:25
Antal inlägg: 1268

Det bästa tipset är egentligen att göra mycket mat. Man kan säga att man inte bör köpa mer än nödvändigt, men ris och matgryner säljs väl typ i förpackning om 500 g och ett blomkålshuvud eller 1 kg morötter är mycket mer än 1 portion om man nu bor själv.

Jag slängde en del tidigare, men brukar försöka fundera över vad mer man kan göra med exempelvis det där blomkålshuvudet innan jag köper det. Kommer jag inte på något kan jag laga något annat.

Copy_of_A - Ej medlem längre2013-11-07 17:30

Ett annat tips är att vara fattig :)

quigui - Ej medlem längre2013-11-07 17:33
Antal inlägg: 61

Nej jag slänger inte mycket. Jag läste i någon undersökning att vi slänger ca 500kg hushållsavfall per person i snitt och år. Jag själv är nog nere i ungefär 50kg hushållsavfall per år, eller har varit iaf som bäst. Nu ser min situation annorlunda ut så jag har säkert dubblat d till kanske 100kg per år.

Vid ett tillfälle pratade jag med min lokala ica-handlare om att så mycket slängs och han höll med och tyckte det var oförsvarbart att dom slängde så mycket i sin butik så jag fick allt som dom inte kunde ta reda på.

Det visade sig att jag fick mer mat än vad jag kunde äta upp.

xxEyexx - Ej medlem längre2013-11-07 17:34
Antal inlägg: 60

äter inte så mkt..och inget dyrt..bara enkel mat..inga krussiduller i matväg här inte..! varierad husmanskost eller från kostcirkeln,och gärna salladsblandningar,och köper inte mer än vad jag äter..och tar vara på de mesta.. så de mesta går åt så att säga.
Och står man lika och lagar mat? så är det ju som endel här också säger,de bästa att kunna göra mat i större mängd, och som går att frysa dessutom.Då blir det både billigt och tidsbesparande och bekvämt med att då slippa stå och tillaga mat varje dag.. Jag gör hellre andra saker än står och lagar mat presis varje dag.. såå skoj tycker iaf. inte jag att matlagning är!

Copy_of_A - Ej medlem längre2013-11-07 17:35

Är det någon här som dumpstrat ?

malmöiska2013-11-07 17:39
Antal inlägg: 305

slänger nästan aldrig mat.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?