Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 16 |
Mobilspel
| Pågående | 18 926 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| corlini | 2013-11-11 19:18 | |
![]() | praktikplatser och lärlingsplatser en sak gör mig väldigt upprörd. jag har i många år konstant och löpande haft praktikanter från iaf 6 olika skolor. idag blev jag uppringd av en lärare som inte ville att en elev skulle praktisera hos mig eftersom tiden skulle kallas "lärlingstid" och eleven inte skulle få tillgodoräkna sig timmarna pga min verksamhet saknar fackligt avtal. är det rätt att hårt arbetande, duktiga, intresserade ungdomar som älskar sin återkommande praktikplats inte ska kunna tillgodoräkna sig det dom lärt sig pga att ett fackligt avtal saknas? vad har det med saken att göra, lär de sig mindre, är det oseriösare eller vad? min man har även förmedlat elever till bygg och fått samma svar från skolan. det verkligen ologiska: min bransch jobbar med djur, djur finns inte bara mellan 7-16 vardagar. arbetsplatsen är anpassad efter djuren inte efter personalen. = facket gråter. bygg är ännu värre, de små är inte fackanslutna och kan därför inte ta sig an lärlingar. de stora har för stora kostnader pga facket och hyr därför bara in personal och kör med stor andel polacker, letter och tredjemans underentreprenörer, kan därför inte förse ungdom med kunskapsökande arbetstid. så, jag undrar har ni erfarenhet av något lika korkat som detta? att ungdomar som vill ut och jobba, vill lära sig, söker upp arbetsplatser själva inte får pga skolans fixering vid facket och istället blir hemma för att det "lider brist på lärlingsplatser och praktikvärdar" eller får gå på en stor industri och städa, sopa, vika kartonger och inte lära sig ett skit men får en tillgodoräknad "lärlings eller praktiktid" | |
| le-lou | 2013-11-11 19:28 | |
![]() | fuck facket. seriöst, jag är mer än måttligt trött på dem. | |
| shulten | 2013-11-11 19:46 | |
![]() | Av vilken grund menar skolan/läraren att ett fackligt avtal krävs för lärlingsperioden? | |
| corlini | 2013-11-11 19:52 | |
![]() | för att lärlingstiden skall kunna tillgodoräknas? det var det svar jag fick. sen nåt svammel om att den enda godkända "lärlingsbok" som skall fyllas i av arbetsgivaren var den som tilldelas av facket. | |
| shulten | 2013-11-11 19:57 | |
![]() | Låter helt knäppt! Helt klart diskriminerande!!! ;) | |
| ingson | 2013-11-11 20:47 | |
![]() | Äsch, det är OK att diskriminera | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-11-11 21:13 | |
![]() | Är det upp till huvudmannen för skolan om lärlingsarbetsplatserna ska ha kollektivavtal eller är det reglerat i lagen? | |
| perhol | 2013-11-11 22:52 | |
![]() | jag tycker att det är alldeles på tok för mycket regler som reglerar vad just ungdomar får och inte får göra. Jag tror att det är på grund av alla dessa förhindrande regler att ungdomar idag har för få vägar in i arbetslivet. Det är synd att vi har gjort det så svårt för de unga. Jag tycker att det låter konstigt att de du beskriver inte får en "godkänd" praktikplacering p.g.a teknikaliteter. Dock är det viktigt att man får praktisera eller gå lärling hos seriösa aktörer. Är den som blivit placerad nöjd med er och med den ersättning och de arbetstider Han/hon får så borde det inte vara ett problem. | |
| tyko123 | 2013-11-11 23:13 | |
![]() | Corlini Bra att du tar upp detta. Jag hade ingen aning om att systemet är så här. Hur ska dagens ungdomar lära sig något när det fungerar på det här viset?Jag tycker det verkar helt åt helsike galet. | |
| Sote | 2013-11-11 23:19 | |
![]() | Facket ärju dom som sköter detta med lärlingsplatser inom flera hantverksyrken. Det handlar väl mycket om att man ska kunna vara säker på att allt går rätt till och att alla får rätt utbildning oavsett arbetsgivare. Det är ganska noggrannt vad som ska ingå i lärlingstimmarna och det ska dokumenteras. Om det inte sköttes via facket hur skulledet då gå till? Hur skulle man kunna kontrollera att det gick rätt till? Arbetsgivare som anställer efter vilka som passar in i gruppen, väljer bort folk med fel sexuell läggning, religion eller hudfärg. Båda mina söner har varit och är lärlingar och det har varit och är väldigt ordentligt upplagt och väl kontrollerat. Men lärlingen måste inte själv vara medlem utan det är arbetsgivaren som ska ha kollektivavtal. Det tycker jag dessutom att alla arvetsgivare ska ha. Men självklart är mina söner med i facket. Der är en rättighet som folk i andra länder dör för så att välja bort det är inte ett alternativ i vår familj. Här finns nämligen erfarenhet av att leva i ett land där man miste både det ena och det andra om man var fackligt aktiv. | |
| shulten | 2013-11-11 23:37 | |
![]() | Sote, så lärarna har sjunkit så lågt så de inte kan hantera lärlingsplatser? | |
| brava | 2013-11-11 23:52 | |
![]() | Håller med Sote. Även om de flesta förmodligen tar sitt ansvar som arbetsgivare, så finns det också en hel del som inte gör det. I och med att det mesta privatiseras så minskar insynen och ökar godtycket. Allt handlar om sken och yta - hur det ser ut bakom kulisserna vet ingen utom de som jobbar där. Om man inte hjälper till att hålla skenet uppe så får man foten. That's it! | |
| Minta | 2013-11-12 00:05 | |
![]() | Läs en annan tråd om en person som blev utnyttjad därför att det inte fanns kollektivavtal. | |
| dinodog | 2013-11-12 05:55 | |
![]() | Har en son som går som lärling just nu. Oerhört viktigt att allt går rätt till åt båda håll givetvis. Vad eleven gör ute på sin praktikplats har läraren ingen möjlighet att påverka. Och hur skulle en lärare övervaka samtliga elever samtidigt. Halva klassen är inne och andra halvan ute på praktik. Och då är dom inte på samma plats givetvis utan utspridda. Mycket märkligt att man har så starka åsikter men så lite insikt i en del ämnen. Tycker det är självklart att om man tar emot lärlingar ska man vara ansluten till en facklig organisation. Detta för att skydda dels eleven och dels företaget. | |
| gurkan31 | 2013-11-12 06:18 | |
![]() | Handlar säker mycket om tid. Om företaget har kollektivavtal vet skolan att samtliga försäkringar finns och att lagen följs. Det skulle inte finnas en möjlighet för lärarna/ skolan att besöka alla arbetsplatser och sitta ner med arbetsledare och/ eller kolla igenom alla dokument där företaget valt att inte vara fackligt anslutna. | |
| Sote | 2013-11-12 06:28 | |
![]() | Shulten- skolorna har oftast ingenting med lärlingsplatserna att göra. Många yrkesskolor kan inte ens ordna praktikplatser utan det ligger på eleverna själva att göra det. Lärlingstiden är tiden efter skolan och det får man fixa själv som vilket jobb som helst. Om man hittar bra praktikplatser och sköter sig så kan man oftast få möjlighet att stanna kvar eller så kan man knyta kontakter. Men skolorna har inte med lärlingssystemet att göra. Lärnias verksamhet är jag däremot inte insatt i. Det är ju vuxenutbildning. | |
| Sote | 2013-11-12 06:33 | |
![]() | Lärarna på mina söners skola var faktiskt ute och träffade dom under praktikperioderna. Så dom följde upp ganska bra men dom hade små möjligheter att ordna platser till elever som inte själva lyckades med det. Men en skola kan ju inte ha hur många firmor som helst knutna till sig heller. Men i o med studenten så uppfåhörde helt skolans ansvar och engagemeng. Då får dom stå på egna fötter. | |
| dinodog | 2013-11-12 08:16 | |
![]() | Precis så är det Sote :-) Mina söner fick inte vara kvar på sina praktikplatser, där dom dessutom utnyttjades maximalt fick göra alla skitjobben. Min andra son fick ett sommarjobb direkt efter studenten, som fastighetsskötare. Men det är slut nu i november efter flera förlängningar. Får hoppas att han kan få ett jobb | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-11-12 08:19 | |
![]() | Jag skulle hellre vilja säga fuck företag som icke lagligt utnyttjar arbetskraft, struntar i skatten och de anställdas säkerhet. | |
| ingson | 2013-11-12 09:57 | |
![]() | Teckna ett hängavtal med facket corlini, det kostar inget och du kan faktiskt ha nytta av facket som arbetsgivare,det är iallafall min erfarenhet. | |