Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade17
Mobilspel
Pågående18 926

Forumkategorier

Användare Inlägg  
xxEyexx - Ej medlem längre2013-11-20 11:24
Antal inlägg: 60

Sverige & Världens ekonomi?
Jag har länge förstått att Sverige och hela världens ekonomi inte skulle behöva vara så dålig som den låter sig höras vara!!??
Jag har länge..länge förstått att det ligger nåt skumt bakom allt med den dåliga ekonomin världen över..och så även i Sverige? som egentligen bör ha en väldigt bra ekonomi!!? Och mkt. riktigt!!? Och nu på morgonen satt jag och såg Malou Won Sivers program på TV? Vilket då handlade om HUUUR jääävla mkt. tvättade pengar som cirkulerar världen över..Så även i Sverige!!?? Så där har vi Summan av Kardemumman med Både Sveriges och..ja..många delar av världens ekonomi!!??

Jag vill säga att jag personligen är inte speciellt insatt politiskt etc.. och kan inte kommentera så mkt. annat än att jag iaf. förstått att det är nåt som inte stämmer med världsekonomin..Så också Sverige!!??Och att det nu uppdagas i TV också!!??
Så..därav brist på pengar än här än där..& indragning av än de ena än de andra pga. brist i ekonomin!!??
När de då egentligen FINNS pengar, som då tydligen både tvättas och åker ut ur landet nånstans i världen..där vissa hajar som förser sig,och då sitter i sina lyxvillor med pooler.. och hus i varje världsdel m.m. m.m. !!??
Medans barn/ungdomar, gamla och arbetslösa ska ha tur om de snart får nån hjälp inom olika behövliga områden som råder i vardagen..och då PGA. BRIST I EKONOMIN i Sverige och Världen över!!?? Som EGENTLIGEN inte bör råda!!??

Så vad tycker ni om detta!!??

Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-20 11:57
Antal inlägg: 6950

Jag tror att det handlar om ojämnt fördelade pengar. Vi lever i ett skumrasksamhälle där folk utnyttjar och utnyttjas. Korrupta makthavare och politiker sitter på stora pengar och manipulerar den gemene man.

Vi konsumerar allt för mycket skräp, tillverkade av smutsiga storföretag och tänker att det är okej eftersom att alla andra gör det. Samtidigt sitter det någon stackare i kambodja och syr kläder för några enstaka ören i timmen och vi klagar över att vi inte har råd med den där snygga tröjan. Bakom hela sceneriet sitter de stora cheferna och gnuggar händerna mot varandra, nöjda över att ha lyckats med sin agenda.

Sedan så stjäl vi i västvärlden naturtillgångar och resurser ifrån u-länderna, indirekt när vi konsumerar. Det handlar om samarbete mellan politiker, ministrar och andra giriga människor som utnyttjar befolkningen i sitt hemland och gör av med deras tillgångar i europa och
USA.

Sverige är rikare än någonsin. Men pengarna får väl inte den lilla människan ta del av, utan dessa pengar hamnar väl på konton tillhörande politiker och högt uppsatta chefer antar jag?
Folk jobbar ihjäl sig, den effektiva människan är ett faktum.

Man sparkar alldeles för mycket neråt, när man borde sparka uppåt.

shulten2013-11-20 12:10
Antal inlägg: 1424

Molle du har rätt, men det är ju vi människor som måste ta ansvar för våra egna liv genom att inte ge de korrumperade politikerna våra medel, och själva inse hur vi konsumerar våra medel. För bästa effekt på sitt egna liv så bör man inte sparka upp eller nedåt, man ska sparka på sig själv istället!

Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-20 12:13

Absolut. Jag själv bojkottar massa företag. t.e.x CocaCola, Mc Donalds, h&m o.s.v

Men jag tror inte att alla kanske alltid tänker efter på vad det är de egentligen köper och hur deras val påverkar andra?

shulten2013-11-20 12:21

Jag vet, det krävs mycket kunskap speciellt i kunskapen om vad vi äter. Forskning, och fakta finns där. Är dock väldigt negativ till att politiker och instutitioner ska bestämma vad vi stoppar i oss, det bör vara vårt egna ansvar.

xxEyexx - Ej medlem längre2013-11-20 12:28
Antal inlägg: 60

Molle? Är nog presis så det är!!! Så..!!?? Vad jag menar är att gemeneman måste stanna upp och ställa sig själv frågan?? Vad vill jag stötta här i samhället egentligen i min vardag.. så som t.ex. inköp av olika varor, eller program i TV, intelligensbefriade föreställningar,shower och liknande.. vilka sidor på nätet jag stöttar och går in på för att som de kallas? bara kika?? att bara kika? är också att stötta nåt som kanske inte är nåt nån egentligen vill ska vidareproduceras på nytt etc.?

Vad vill jag lägga min energi & pengar på? Vad kan jag acceptera och inte acceptera? Det finns många..många frågor att ställa sig själv om man vill vara en av dessa som vill försöka förändra nåt eller mkt. till det bättre här i världen, som då alla levande varelser också vinner på, för att vi ska kunna leva på denna planet överhuvudtaget, då alla också är beroende av varandra för att kunna existera!?

De som förskingrar pengar..är också de som bara tänker på sig själv och de sina.. för att leva livets glada dagar som de då tycker att det är så länge de själv lever.. Dessa skiter fullständigt i alla andra..de håller sig till sina jämnlika förskingrarae till kompanjoner och vänner!! Och det är den sanna verkligheten tyvärr!!

Så...så länge de finns människor som inte undrar eller ifrågasätter saker..utan bara blundar och följer den intelligensbefriade strömmen?? Så fortsätter dessa hajar att växa sig allt större och allt fler..och den vanliga människan blir förloraren, och som bara får det allt sämre!!

shulten2013-11-20 12:31

Då får du lägga lite arbete på att finna hajarna och att inte göda de. Om nu andra människor vill göda de och samtidigt beklaga sig om hur giriga de är är deras problem.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-20 12:33

Man får väl göra så gott man kan och ta eget ansvar för sig själv. Man kan nog inte blir arg på de som inte delar samma värderingar som en själv. Man kan nog framföra sina åsikter och förmedla kunskap, men jag tror inte att det bästa sättet att göra det på är att bli offensiv och säga åt folk vad de ska/eller inte ska göra....

Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-20 12:35

Jag kan själv vara där med pekpinnen och påpeka saker. Tror inte det har särskilt god effekt dock. Man får försöka påverka på annat vis, göra det som känns bäst för en själv...

shulten2013-11-20 12:36

Exakt! :)

Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-20 12:37

jag tror nog att vi alla har våra vanor/ovanor som har en negativ inverkan på både miljön och andra levande varelser.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?