Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 941

Forumkategorier

Användare Inlägg  
spelare10012013-12-07 01:28
Antal inlägg: 295

Svenska filmen Ett rött öga
Idag på svt, vad tyckte ni om den, om ni såg den? Jag blev bl a väldigt konfunderad över att vi enligt dem bett muslimer att komma till vårat land för att städa toaletter och att vi prackar på dem vår kultur och att dricka alkohol?????? Någon som känner igen detta?

hungerchock2013-12-07 06:25
Antal inlägg: 3

Jag såg den inte nu, men för flera år sedan. Vad jag kan minnas då reagerade jag inte på det du påpekar.

Men bara utifrån det du skriver, pratar de inte mer om själva känslan och upplevelsen än om att "vi bet dem komma till vårat land för...."?

Att "det enda vi duger till är tydligen att städa toaletter" (trots att vi i grund och botten kan så mycket annat också) Att "städa toaletter" här i sammanhanget inte bara är just det jobbet utan lågstatusyrken överlag.

Och det där med alkoholen är nog inte specifikt enbart för dem. Jag tror att i stort sett alla vuxna människor som inte dricker alkohol vid olika tillfällen upplevt tjatet om "men nog ska du väl dricka lite?", "Coca-Cola? Det är ju för barn", "Varför dricker du inte?" och så vidare.

Pax Romana - Ej medlem längre2013-12-07 06:48
Antal inlägg: 11

"Coca-Cola? Det är ju för barn"? Jag vet inte vem du umgås med men nåt liknannde har jag aldrig hört. Och om muslimerna inte trivs så kan dom åka hem till sitt eget land!!

hungerchock2013-12-07 07:37
Antal inlägg: 3

Jag umgås med diverse olika människor. Och får även höra liknande saker angående att jag inte dricker kaffe. Men nu var det just alkohol TS tog upp.

Sote2013-12-07 08:49
Antal inlägg: 3557

Pax-underbart naiv kommentar " -åka hem till sitt eget land" Jösses.......

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-07 09:15
Antal inlägg: 37631

Muslimer är inte ett problem det berikar vår kultur en fin mångfald,extrema muslimer och extrema kristna är lika illa båda.här om dagen var en grupp kvinnor i våran kyrka 11 stycken dom var analfabeter dom var kanske muslimer slöja hade dom, de satt och drack kaffe och åt pepparkakor det var fint

susila2013-12-07 10:39
Antal inlägg: 459

Jättefint att muslimer kan dricka kaffe och äta pepparkakor. Så duktiga de ändå är, de små liven!

Jag känner att många muslimer världen över är väldigt benägna att ikläda sig offerkofta. Det har kanske med deras religion att göra, inshallah, man kan inte själv påverka sitt öde. Man bara utsätts för det ena efter det andra, och eftersom det mesta i livet snarare är besvärligt än väldigt kul, så upplevs det väl som orättvist.

Men jag kan ha fel, det är som sagt bara min känsla.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-12-07 11:02
Antal inlägg: 6950

Under våra kläder är vi alla människor.
Vi har olika bagage och ibland så formas vi olika beroende på var vi växer upp och hur vi uppfostras. Det finns INGET som säger att man kan mötas i samförstånd dock, att ändra uppfattning om saker och ting.

Jag anser personligen att man bör respektera andra människors privata religioner. Skulle alla göra det, så skulle ingen bli påtvingad något.

Bitte - Administratör2013-12-07 11:42
Antal inlägg: 24199

Jag känner många människor oavsett religion eller annat som är bra på att klä sig i offerkoftan så det har nog knappast att göra med att man är muslim , utan på att man är människa .

Och jag skriver utan tvekan under på sista stycket i Molles inlägg

Bitte

Mollee2 - Ej medlem längre2013-12-07 11:43
Antal inlägg: 6950

men, det skulle stå *inte mötas i samförstånd

susila2013-12-07 12:33
Antal inlägg: 459

Ett offerkoftepåtagande är nära förknippat med att inte själv anse sig förmögen att påverka sitt öde. Då blir allting någon annans fel, man är alltid själv orättvist behandlad hur mycket/lite man än får. Det finns alltid någon som får mer, ju. Det gäller också att kapa åt sig vad man kan utan hänsyn, eftersom det aldrig handlar om att själv förtjäna något, livets håvor fördelas slumpmässigt och har inget samband med någon prestation.

Det finns andra än muslimer som beter sig så, förvisso. Men ngn annan världsreligion som lär ut att detta är en lämplig livsåskådning känner jag inte till. Upplys mig gärna.

-FaMo- - Ej medlem längre2013-12-07 12:42
Antal inlägg: 2999

Å så heter bok o film "Ett öga rött" och är helt sjukt bra.
Go sv.wikipedia.org/wik...en _Khemiri !

Sote2013-12-07 12:43
Antal inlägg: 3557

Sussila- Eh du har inte hört talar om Kristendomen möjligtvis? Där kan man snacka offerkofta och dessutom så finns den i en mängd olika utföranden och storlekar beroende på vilken inriktning inom kristendomen man väljer att följa.

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-07 12:55

Sussila vad vill du säga med ditt inlägg?

Salka12013-12-07 13:00
Antal inlägg: 674

Susila, att ta sig från andra sidan jordklotet pga krig och förföljelse, är det att ta på sig offerkoftan? Jag tycker snarare att det lutar åt att man är förmögen att påverka sitt eget öde.

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-07 13:14

jag upplever alkoholtjatet jag som inte dricker måste ha någon sorts förklaring till varför jag inte dricker, och dom som dricker alkohol behöver inte förklara varför dom dricker,det kan jag tycka vara lite baklänges.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?