Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade30
Mobilspel
Pågående18 961

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Malva012013-12-25 12:43
Antal inlägg: 107

Matkassen
Jag vill slå ett slag för Matkassen, finns på facebook och på matkassen.info . Ett enkelt sätt att dela med sig, helt utan administrativa kostnader.

Vi skänkte till en liten familj som bodde nära oss. Fungerande fantastiskt bra. Det är roligare att ge än att få.

Trist att den här typen av hjälp ska behövas, men det är underbart att det finns!

Är det någon annan som prövat?

/A

Mollee2 - Ej medlem längre2013-12-25 13:59
Antal inlägg: 6950

Jepp.

Helbra sida!

Nattrafn - Ej medlem längre2013-12-25 14:53
Antal inlägg: 3575

Ja, jag är tämligen säker på att du inte är ensam om att ha prövat.

Själv är jag dock alldeles för ond för den här typen av medmänsklighet.

Gloria562013-12-25 15:57
Antal inlägg: 437

Vi skulle men den familj som skulle få vår kasse var -när det var dags - inte anträffbar. Något måste ha hänt akut. Mamman är cancersjuk och kanske något hänt p.g.a. det.
Det behövs så lite för att glädja en behövande.

Nattrafn; Aldrig för sent att bli en bättre människa.

amper sand - Ej medlem längre2013-12-25 16:44
Antal inlägg: 2879

Om det var dn unga mamman i Simrishamn så har hon akut blivit mycket sämre och är på sjukhus.

Mycket bra initiativ med Matkassen f ö, väldigt lätt att hjälpa.

Malva012013-12-25 18:38

Äh, nattrafn! Jag är helt säker på att du är en underbart varm och generös människa!

/A

LadySol - Ej medlem längre2013-12-25 22:47
Antal inlägg: 33199

Jag hjälper så ofta jag kan. Det är ett utmärkt initiativ och jag är glad över att det finns.

Det byter väl namn till Giving People i dagarna?

LadySol - Ej medlem längre2013-12-25 23:11
Antal inlägg: 33199

Tyvärr somnade mamman ni nämnde in nyss.
Vila i frid.

annakarineli2013-12-25 23:59
Antal inlägg: 2519

Bra tråd! Hade aldrig hört talas om Matkassen men registrerade mig nu ikväll!

Dumblondin - Ej medlem längre2013-12-26 00:19
Antal inlägg: 236

Jag tycker att det är tragiskt. Så fruktansvärt tragiskt att det inte är självklart längre att den som behöver hjälp också får den - inte via allmosor utan genom att samhället tar det ansvar ett samhälle ska ta.

Sedan några år är jag gift och bor i New York (hemma på julbesök nu). Och jag har hittills alltid skrutit med hur Sverige är ett land där ingen behöver vara rädd för att bli arbetslös och utan pengar. För även om en person saknar alla andra möjligheter finns alltid rätten att få hjälp av samhället till mat, bostad, kläder och annat som är absolut nödvändigt, brukar jag berätta. Många amerikaner är också nyfikna på just Sverige. De vet att Obama var på besök i det nordliga lilla landet och med anledningen av presidentens care-program kommer ofta frågorna om hur man valt att lösa det i Sverige.

Men uppenbart får jag vakta min tunga i fortsättningen! Om det gått så långt att det här "Matkassen"-initiativet behövs, då är Sverige där USA alltid varit. Det skäms jag i så fall för.

Zizitop2013-12-26 00:27
Antal inlägg: 67

Finns så mycket fler hjälpgrupper än Matkassen på FB. Matkassen riktar sig enbart till barnfamiljer tyvärr får jag säga,för hur många ensamna utan barn behöver inte också hjälp..

Jag tycker Saris änglar är de bästa..Sen många många andra fler hjälpgrupper som är bra där man hjälper varandra.

Rödpeppar - Ej medlem längre2013-12-26 12:28
Antal inlägg: 64

dumblondin: borde man då inte ha sänkt skatten i sverige i motsvarande grad? vart tar skattepengarna vägen?

Malva012013-12-26 14:13

Rödpeppar, man har sänkt skatten.. Dessvärre är det s att om du frågar dina vänner och bekanta om de vill ha lägre skatt, så säger de flesta ja. Ingen vill dock at samhällets service ska försämras. Mycket av skattepengarna försvinner i byråkratin på vägen.

/A

Dumblondin - Ej medlem längre2013-12-26 21:10

Hej, Rödpeppar.

Nu förstod jag inte riktigt? Skulle man ha sänkt skatten ytterligare när man uppenbarligen inte ens anser sig ha råd att hjälpa människor som far illa? Det var ett konstigt resonemang. Dessutom har ju Sverige sänkt skatten för löntagare mycket kraftigt, under flera år (trots allt hänger jag med i den svenska samhällsdebatten).

Jag såg att Malva01 skrev att människor vill ha ännu lägre skatt. Men där läste jag nyligen, tyvärr kommer jag inte ihåg var, att det börjar svänga nu. Opinionen skulle då vara på väg att vridas mot att fler nu INTE vill ha ytterligare sänkt skatt utan i stället vill att pengarna satsas på offentlig verksamhet. Antar att det handlar om alla de som redan är privilegierade men som börjar upptäcka att sjukvård, skola och dagis börjar ta stryk. Och si det fick ju inte hända! Att det sedan länge finns människor som inte ens har tak över huvudet har man skitit i. Det är svensk solidaritet det!

Dumblondin - Ej medlem längre2013-12-26 21:11

"Om alla dem..." ska det förstås vara. Ett "m" föll bort.

Gnillot - Spelvärd/Forumvärd2013-12-27 10:39
Antal inlägg: 350

Det är absolut inget fel i att vilja ge. Men tänk gärna ett extra varv kring era motiv. Som sjuk och funktionshindrad är jag ibland i behov av hjälp, så jag har sett den sidan. Det finns en bild av 'de rätta fattiga'. Att man som nödlidande måste vara god och rättlevande och utan skuld för sitt lidande. Och jävligt tacksam. Mössan i handen, skrapa med foten och tindra med ögonen. Om det är vad du längtar efter att se kanske du ger för din skull och inte för deras. Menar inte att det behöver vara fel, givande kan gynna både mottagare och givare, altruism och egoism kan kombineras. Men tänk så du inte kräver en skiva av någons människovärde i utbyte mot din gåva. God fortsättning!

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-27 10:46
Antal inlägg: 37631

tänker så du Gnillot,när jag har 800 matlådor i bussen och åker till det ställe där jag delar ut mest så knackar jag på deras dörrar 9 stycken i två baracklängor och säger gå ut och plocka nu.sen går jag en bit där ifrån vill inte förnedra någon,en man är muslim honom måste jag hjälpa så han inte får gris i sina matlådor,vill inte ha några tack eller bli av Gudad även om jag vet att dom gör det så hoppas jag alltid att dom inte visar mig det.för det är inte det som är grejen liksom

Malva012013-12-29 19:20

Jag kräver inte en skiva av någons människovärde i utbyte! Min enda kontakt med personen var ett kort samtal per telefon, min man var där i mindre än 10 minuter. För mig är det en reaktion mot det samhälle vi är på väg mot. Vi som för tillfället har pengar förväntas konsumera mer och mer för att hålla hjuken rullande. Procenten av inkomsten man spenderar på mat är mindre än för 20 år sedan, och många tänker enbart med plånboken när man handlar livsmedel.

/A

Malva012013-12-29 19:21

Hjulen, inte hjuken

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?