Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade29
Mobilspel
Pågående18 961

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gunilla _2013-12-27 16:06
Antal inlägg: 4425

Zlatan, damfotboll, bil eller signerad cykel
Det har väl inte gått någon förbi att det blossat upp igen genom Zlatans "attack" på damfotbollen..?

Kan man jämföra dam- och herrfotboll öht? Bör inte männen jämföras med män och damerna med damer? (Gör man det så ser vi ju att svenska damlandslaget är i framkant i jämförelse med de flesta andra länder.) Ska tjejerna alltid måsta känna sig som parasiter för att det är herrfotbollen som drar in stålar? Och att det är allmosor att damerna öht får något pris alls på fotbollsgalan?

Är det/borde det vara nån vits att spela fotboll, som tjej, annat än för nöjes skull?

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2013-12-27 16:11
Antal inlägg: 867

Ska man hård dra det så vill ju alla ha jämlkhet.....Så låt kvinnorna spela med männen och se hur många priser dom får i fotbollsgalan då....

Lillstölla2013-12-27 16:15
Antal inlägg: 23831

Pinsamt är nog ordet som bäst beskriver hösten och vinterns händelser inom fotbollen i Sverige. Jag ger inte mycket för sporten i sig visserligen men ser ju ändå nyheterna och vad som sker.
Självklart skulle ju både dam och herrspelaren med flest spelade landslagsmatcher fått varsin bil. Redan där visar de ju att det damerna gör inte är lika mycket värt, hon hade ju trots allt spelat fler matcher än vad han gjort men ignorerades totalt.
Tror inte detta är ett problem enbart inom fotbollen, det är ju ett samhällsproblem i stort, kvinnor tjänar inte lika mycket som män, kvinnors prestationer uppmärksammas inte lika mycket som männens gör.

Att sen Zlatan, i detta fallet en jävla mansgris, kommer med en sån fruktansvärt idiotisk sak som en signerad cykel, ja jag är ledsen att säga att det inte förvånar mig, men jag skäms å hans vägnar. Han har inte vett att göra det själv.

amper sand - Ej medlem längre2013-12-27 16:22
Antal inlägg: 2879

Fotboll på hög nivå, liksom nästan all sport, är lika mycket underhållning som idrott. Och damfotboll är inte lika underhållande som herrfotboll, annars hade publiksiffrorna varit desamma. Ojämlikt som fan, men en verklighet som vi själva, vi som publik, skapat.

Rödpeppar - Ej medlem längre2013-12-27 16:22
Antal inlägg: 64

Alla som spelar fotboll är kärringar, oavsett kön. Vuxna (män?) som springer efter en boll... ja ni hör ju själva....

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2013-12-27 16:31

Kvinnor tjänar visst lika mycke som män, sluta tjata om det. På alla jobb jag haft tjänar kvinnor exakt som män. Kvinnor väljer jobb där man tjänar mindre så enkelt är det. Istället gör att jobba på sågverket så väljer 9 av tio kvinnor äldreboendet där man tjänar mindre.

Gunilla _2013-12-27 16:37
Antal inlägg: 4425

Vännäs 2013; jag kanske har fel, men såvitt jag vet så är kvinnor fysiskt underlägsna män. Det kanske är avgörande vad gäller både fotboll och yrkesval..?

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2013-12-27 16:43

Exakt!!!! Varför ska vi då måsta jämföra oss och vara så jämlika i allt när vi inte är det? Då menar jag inte att kvinnodominerade jobb ska vara lågavlönade.Tvärtom....at t jobba med människor borde ge mer.

Lillstölla2013-12-27 16:44
Antal inlägg: 23831

Nu är nog iofs inte "alla jobb du haft" representativt för hur det ser ut inom förvärvsarbetandet i övritgt vännäs.

ig-apan - Ej medlem längre2013-12-27 16:49
Antal inlägg: 228

Jag tror Vännäs blandar ihop betydelsen av orden "lika" och "jämlika". Män och kvinnor är inte lika. Men det vore trevligt om vi var mer jämlika.

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2013-12-27 16:49

Nämn nått normalt jobb i sverige där kvinnor tjänar mindre då?

wiktoria - Ej medlem längre2013-12-27 16:50
Antal inlägg: 2

Att Zlatan tycker att det är förnedrande att jämföras med en damspelare är inte Zlatans fel, det är bara ett symtom på en generell uppfattning, att kvinnor är lite sämre än män. Den uppfattningen har nästan alla människor. Av världens totala tillgångar ägs 99% av män.

Pengar status och makt korrumperar och bygger upp otrevliga egon (som Zlatans), så kanske det inte är så mycket att sträva efter.

eeistan2013-12-27 16:53
Antal inlägg: 1542

Skönt att Zlatan vågar säga vad han tycker och tänker och inte vara så jävla politiskt korrekt som gemene svensk.

ig-apan - Ej medlem längre2013-12-27 16:54

Vet inte om de här kvalar in som normala jobb:
www.amelia.se/artikl...d- kvinnor/

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2013-12-27 16:58

Kan vi vara jämlika i sport om vi är så olika? Apan?

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2013-12-27 17:03

Många av dom jobben har ju individuell lönesättning...Då är det väl baserat på vad man klarar av? Eller är det den som ropar högst som får mest?

ig-apan - Ej medlem längre2013-12-27 17:06

Fega inte ur nu: om du vill säga att kvinnor helt enkelt gör ett sämre jobb så säg det då.

Återigen: du verkar inte förstå skillnaden mellan orden "lika" och "jämlika". Det blir lite knepigt att diskutera med dig då.

sunebrune2013-12-27 17:08
Antal inlägg: 13

Någon på aftonbladet skrev att Zlatan har rätt i sak (dvs att det är herrfotbollen som bekostar damfotbollen osv), men att hans åsikter i övrigt var rätt ruttna. Det sammanfattar väl läget rätt bra.

Hela det där dösnacket om att de skulle få en signerad cykel hade han ju gärna fått hoppa över. Nu tror ju jag iofs att det kan ha varit ett misslyckat försök till humor.

Att han tyckte det var skämmigt att bli jämförd med Lotta Schelin är ju iofs förståeligt, eftersom det ju ser ut så överlag i sammhället. Däremot hade han ju kunnat undvika att vara så plump.

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2013-12-27 17:29

Har aldrig tänkt på att kvinnor ska göra ett sämre jobb än män. Men det måste ju vara nått du tänkt på Ig -apan. Jag menar att män är bättre på att förhandla till sig högre lön.

magnusito2013-12-27 17:40
Antal inlägg: 4982

Han förstår visst inte vad relativa topprestationer är och att det är det som jämförs, inte faktiska.

Han är väl dum i huvudet eller bara ett svin helt enkelt.
Förmodligen både och...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?