Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 187 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| doggenssss | 2014-01-23 10:19 | |
![]() | Däck Hej! Köpte ny bil med allrounddäck på. Nu funderar jag på om man kan dubba resp. avdubba dem och i så fall, vad handlar det om för priser? | |
| doggenssss | 2014-01-23 10:19 | |
![]() | Åretruntdäck ska det va | |
| Måns_E | 2014-01-23 13:02 | |
![]() | Du får köpa dubbdäck om du vill ha dubbdäck. | |
| doggenssss | 2014-01-23 13:42 | |
![]() | De går alltså inte att dubba? | |
| tsarinna | 2014-01-23 13:59 | |
![]() | Då är det ju inte längre åretruntdäck. | |
| Granitgrau - Ej medlem längre | 2014-01-23 15:08 | |
![]() | Det finns inget som heter "åretruntdäck". Antingen kör du med sommardäck eller vinterdäck. Dubbfria vinterdäck får visserligen användas sommartid men detta är mycket olämpligt av flera olika skäl. Köp nya sommardäck till bilen så kör du säkert även icke-vintertid. | |
| toonfisken | 2014-01-23 15:12 | |
![]() | Åretruntdäck existerar inte ,rena rama bluffen ! Det är helt olika sammansättning i Materialet . | |
| Måns_E | 2014-01-23 17:12 | |
![]() | Nja, nog finns helårsdäck (som inte är dubbfria vinterdäck) men naturligtvis så är det en kompromiss, vinterdäck utan dubb får man köra med även på sommaren, men de har som sagt annan gummiblandning, och mönster än sommardäck. Att dubba odubbade däck låter dock som en dålig idé. Köp bra däck istället. | |
| Granitgrau - Ej medlem längre | 2014-01-23 17:17 | |
![]() | " nog finns helårsdäck (som inte är dubbfria vinterdäck)" Vad för sorts däck skulle det vara? Ge mig ett exempel, tack! | |
| äppelmåne - Ej medlem längre | 2014-01-23 17:23 | |
![]() | Granitgrau, sådana har jag. De är köpta från en erkänd däckfirma och jag tror inte att de har ljugit till mig. De är all round- däck. | |
| Måns_E | 2014-01-23 17:29 | |
![]() | Det kan jag väl göra, exempelvis Pirelli P6 Four Seasons www.dackonline.se/cg...p= R-115520 Det finns fler. | |
| Granitgrau - Ej medlem längre | 2014-01-23 18:41 | |
![]() | Däcket är ju M+S märkt, alltså ett dubbfritt vinterdäck. | |
| Granitgrau - Ej medlem längre | 2014-01-23 18:43 | |
![]() | Från www.transportstyrels...in terdack/ Vad är vinterdäck? Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow. | |
| Granitgrau - Ej medlem längre | 2014-01-23 18:44 | |
![]() | Måns E: Jag väntar fortfarande på ett exempel på ett däck som är "nog finns helårsdäck (som inte är dubbfria vinterdäck)" | |
| Måns_E | 2014-01-23 21:46 | |
![]() | Det är klart att det är M+S-märkt, annars så skulle du ju inte få använda det på vintern. Det handlar ju om att gummiblandningen och mönstret. Alltså ett dubbfritt vinterdäck som fungerar bättre i väta och värme, en kompromiss således. Jag har kört på sommaren med så väl helårsdäck som dubbfria vinterdäck, det förstnämnda är att föredra. | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2014-01-23 22:34 | |
![]() | Här finns länken på de vinterdäck som får köras på vintern. www.stro.se/winter/V...ve nska.pdf | |
| Granitgrau - Ej medlem längre | 2014-01-24 16:00 | |
![]() | Måns-E: Däck är antingen sommardäck eller vinterdäck. "Åretruntdäck och allrounddäck" finns inte. Kör man bil i norden ska man ha vinterdäck på vintern och sommardäck övrig tid. Den som inte begriper det ska inte köra bil i norden. Ingen vill möta dig Måns när du sladdar över i mötande trafik och frontalkrockar när dina "allrounddäck" inte håller greppet i ishalkan. | |
| äppelmåne - Ej medlem längre | 2014-01-24 16:57 | |
![]() | Alltså begreppet "allrounddäck" är då bara något som går i folks mun och att det inte finns någon verklig motsvarighet till det. Eller ? | |
| Måns_E | 2014-01-24 17:00 | |
![]() | Jag tror att du helt enkelt inte förstår skillnaden, och du har väl rimligen ingen aning omvad jag har för däck? Ett helårsdäck måste också vara ett vinterdäck (och godkännt för det) annars så skulle du ju inte få använda det på vintern. Jag har haft helårsdäck tidigare och de fungerade alldeles utmärkt på sommaren, hade exempelvis bättre egenskaper mot vattenplaning än nya sommardäck jag har kört på. Även vinteregenskaperna var utmärkta, ungefär som ett dubbfritt vinterdäck, själv har jag inga problem att möta bilister som har dessa däck monterade. Men då har jag förstås egen erfarenhet också. | |
| Granitgrau - Ej medlem längre | 2014-01-25 17:16 | |
![]() | Du kanske har tillverkat däcket själv? Nämen allvarligt, du ska ge fan i att färdas ute på allmänna vägar med skräpdäck, Måns. | |