Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 187

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Anna Linnea2014-01-28 13:16
Antal inlägg: 86

Egotrippad
Består vårt samhälle av själviska och självfixerade människor generellt eller bryr vi oss om och hjälper andra?

LadySol - Ej medlem längre2014-01-28 13:26
Antal inlägg: 33199

Både ock.
Vore det inte så skulle inte frågan vara aktuell.

Personligen föredrar jag den senare gruppen och hoppas att jag tillhör den, men det förhindrar inte att jag också är ego och självupptagen ibland.

Gloria562014-01-28 13:58
Antal inlägg: 437

Vårt samhälle består MESTADELS av självupptagna människor som ser till sig själva och inte har mycket till övers för sina medmänniskor.
Det kan naturligtvis vara olika i vårt avlånga land men här i Stockholm är det "sköt dej själv och skit i andra"
Så tråkigt att se den unga generationen så självupptagna och ytliga.
Jag tror hoppet är ute och vi går mot ett allt kallare samhälle.

Signaturen
Det var bättre förr

Snällheten - Ej medlem längre2014-01-28 14:02
Antal inlägg: 192

Människan i sig är en egoist...
Sen finns det alltid undantag som bekräftar regeln... =)

gammelgam - Ej medlem längre2014-01-28 14:05
Antal inlägg: 102

Vårt samhälle består till i de närmaste 100% av människor som bryr sig jättemycket om sina närmaste, lite mindre om de inte-så-närmaste och rätt lite om främlingar. Ungefär som det alltid har varit, förutom att våra jättestäder och vårt globala informationssamhälle gör att det nu finns fler främlingar enkelt tillgängliga att inte bry sig om.

Felix mormor2014-01-28 14:31
Antal inlägg: 47

Gloria56 om den yngre generationen är så självupptagna och ytliga som du säger. Då måste det ju vara vi i den äldre generationen som gjort fel.
Själv tycker jag att de flesta i den yngre generationen bryr sig minst lika mycket som den äldre.

amper sand - Ej medlem längre2014-01-28 14:52
Antal inlägg: 2879

Håller med gammelgam.
Och "det var bättre förr"? Det var, och kommer alltid att vara bäst då man själv var/är på topp.

Bettapetter2014-01-28 15:05
Antal inlägg: 66

Mitt i prick !!!!! gammelgam

Anna Linnea2014-01-28 15:29

Jag håller med Gammelgam. Så som du beskriver det har det nog sett ut i alla tider. Både förr och nu. Men jag upplever också att vi är inne i självcentreringens tid. Allt handlar om jag, jag och jag måste synas, höras och lyckas med mitt liv. Det är bara en liten klick av världens befolkning som har tid att vara såhär själviska. Jag anser att det är ett I-landsfenomen att man hela tiden ska lägga allt fokus på sig själv. De flesta människor kämpar för sin och familjens överlevnad och har inte tid att fundera på sk. egentid, självutveckling, styla sina kroppar eller bara gör det som känns bra för en själv. Om man släpper lite fokus från sitt eget jag och ser andra individer. Så tycker jag att det är mer berikande än att bara fundera på sitt eget ego.

Daggdroppe2014-01-28 16:23
Antal inlägg: 1078

"Allt handlar om jag, jag och jag måste synas, höras och lyckas med mitt liv"

Sedan ska man visa upp på sociala medier hur lycklig man är osv. Tragiskt.

Minta2014-01-28 16:40
Antal inlägg: 20042

Vi lever i en tid där allt går tillbaka individen, allt är individens ansvar. Om man mår dåligt/är uttröttad får man rådet, inte att försöka förbättra förhållanden på sin arbetsplats, arbetstider, anställningsförhållanden, utan man ska se över sina energitjuvar.

blåhund - Ej medlem längre2014-01-28 16:45
Antal inlägg: 469

Tycker människor är mkt mer egoistiska och ickesolidariska nu än på 70-och 80-talet.Det är mkt jag,jag,jag,jag ska ha,jag vill bli en känsdis,etc..Det finns folk tränger sig före,trampar på andra för att då dit de vill,går över lik,och de tycks sakna förmåga till att förstå hur man beteer sig mot andramänniskor.Jag tror att det bara kommer att bli värre,om 50 år,hu,skrämmande att föreställa sig det..

gammelgam - Ej medlem längre2014-01-28 16:46
Antal inlägg: 102

Förr fick man inte reda på något om folks liv om man inte frågade. Och det gjorde man inte, om man inte var nära vänner eller familj.

Nu får man reda på jättemånga detaljer om andras liv hela tiden, vare sig man frågar eller ej. Och egentligen är vi inte så intresserade av det, eftersom vi bara bryr oss om oss själva och de närmaste - då som nu.

blåhund - Ej medlem längre2014-01-28 16:48
Antal inlägg: 469

Intressant artikelserie i SvD nu,om unga tjejer 9-11 år,om hur de inte ser sig som barn längre,har slutat leka,nu gäller bara mobilen,twittra,köpa smink och lägga upp allt man köper på instagram och få så många gilla som möjligt.Enorm fixering vi utseende o prylar.Det är sorgligt.

Silfverkrok - Ej medlem längre2014-01-28 17:04
Antal inlägg: 7174

Människan har nog intressesfärer precis som de flesta djur med någorlunda utvecklad hjärna:
Individen-familjen-samhäl let
Inom varje art utvecklas ju de livskraftiga individerna och jag antar att varje individ vill se sig själv som en av dessa - att det blir just hans eller hennes gener som sprids vidare. Det borde nog betyda ett väldigt stort stort mått av egoismen, även i handlingar som inte synes vara det vid en första anblick.

Bitte - Administratör2014-01-28 21:47
Antal inlägg: 24199

En blandning av bägge delarna , dvs både egoist och hjälpsam , tycker jag är bäst , det finn stunder och tillfällen i livet då man får vara egoistisk och ta hand om sig själv .

Sedan kan det vara lika självklart att var hjälpsam och ställa upp för andra
,

Bitte

Anna Linnea2014-01-28 23:25

Blåhund det är en skrämmande utveckling hos våra barn att de inte längre får vara just barn. Herregud när jag var 11år visste jag inte ens vad ordet sex betydde. Jag lekte och hade kul och funderade inte ngt speciellt på mitt utseende. Nu hör man barn som pratar om att börja banta när de äri 7-8 årsåldern.

apbur2014-01-28 23:30
Antal inlägg: 9699

Fast nog har nuvarande samhällsklimat fött fler navelskådare än förr i tida.

wildman2014-01-29 10:51
Antal inlägg: 3860

Ett vanligt fel när folk tänker "det var bättre förr" är att man utgår från hur JAG var när jag var si och så gammal. Ofta hade man inte fågelperspektivet på hur kollektivet var när man var säg 10-15 år gammal, utan allt kretsade kring dig och dina närmaste...

roja c panda - Ej medlem längre2014-01-29 11:24
Antal inlägg: 875

Alla som skrivit i den här tråden efter gammelgam är egotrippade. Varför annars ta energikrävande serverutrymme i anspråk för att göra sin röst hörd när det korrekta svaret redan givits?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?