Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 1 |
Mobilspel
Pågående | 19 330 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lion67 | 2014-02-04 23:09 | |
![]() | Tiggare Att det finns ganska en tiggare utanför många matbutiker är inget konstigt idag, tyvärr för ingen vill tigga. Jag undrar vad gränsen går då jag gång på gång blir jagad av en och samma person som inte mår så bra. Vad gäller egentligen? | |
125478 - Ej medlem längre | 2014-02-04 23:23 | |
![]() | Ring 114 14 för vägledning. | |
calle34 | 2014-02-05 11:47 | |
![]() | Tiggare är en organisation som jobbar här i landet. prostitutionen är olaglig men att tigga är okej. De har bytt taktik. I min lilla stad så har vi en spelbutik där brukar två herrar en gång i veckan komma och sätta in pengar på ett Rumänskt konto. Så ge de inga pengar... | |
125478 - Ej medlem längre | 2014-02-05 12:01 | |
![]() | Vad jag vet så är inte prostitution olaglig "här i landet". Nu handlade det om var gränsen går när man upplever att en person jagar en. Då får man råd och får veta vad som gäller om man ringer 114 14, till polisen. | |
Sote | 2014-02-05 12:43 | |
![]() | Det är inte förbjudet med prostitution i sverige endast att köpa varan, ej heller är det förbjudet att sätta in pengar på rumänska konton. | |
casiraghi | 2014-02-05 13:14 | |
![]() | Om dom jagar dig så ser du förmodligen rik ut.. har samma problem, jobbigt läge att klä sig för snyggt! | |
calle34 | 2014-02-05 17:05 | |
![]() | Sote är du insnöad på att vara enkelriktad i diskussioner. man kan ju tro att du är en Högerpolitiker??? | |
Sote | 2014-02-05 18:05 | |
![]() | calle- Enkelriktad? Knappast. Du skrev följande "I min lilla stad så har vi en spelbutik där brukar två herrar en gång i veckan komma och sätta in pengar på ett Rumänskt konto. " Det är mig veterligen inte förbjudet att göra det. Du skriver ingenting om hur du vet varifrån dessa herrar får sina pengar. | |
Concerta | 2014-02-05 18:23 | |
![]() | Men Sote. Du förstod ju hur han menade, eller? Det gör dig till ett så kallat troll. Om man nu ska debattera konstigt så tänk på hon som ville betala skatt men inte fick det, kommer du ihåg? Alltså kan man dra slutsatsen att det inte är lagligt förvärvad inkomst att ta betalt för sexuella tjänster. Således är det inte lagligt med prostitution likväl som det inte är olagligt :P | |
Sote | 2014-02-05 18:29 | |
![]() | Ha ha ha ja vill du kalla mig ett troll så varsågod. Du borde väl veta ny på forumet som du verkar vara. Det är fortfarande inte olagligt att sälja sex hur bakvänt det hela än kan tyckas vara. Det är inte heller förbjudet att skicka pengar till Rumänien även om man har tiggt ihop pengarna. Huruvida så är fallet framgår inte av inlägget. | |
Concerta | 2014-02-05 18:36 | |
![]() | Det är ju inte jag som säger det utan definitionen. Hurvida det är olagligt att sälja sex eller inte har endast argumenterats i just ditt huvud misstänker jag :) | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2014-02-05 18:57 | |
![]() | concerta, nej det diskuterades i diskussionen där du sa till Sote att hen förstod hur calle34 menade. svårt att hålla tråden på första sidan, med tio inlägg? | |
Sote | 2014-02-05 19:14 | |
![]() | Concerta- nu har jag personligen inget som helst intresse av just prostitution och funderar således överhuvudtaget inte över detta. Det är svensk lag som säger detta inte jag. Det är hur du än vrider och vänder på det inte olagligt att sälja sex i Sverige. Men du kanske har annan information som övriga rättsväsendet har missat? | |
kajix | 2014-02-05 19:21 | |
![]() | menar inte calle34 med sin spelbutiksstory att de som tror att det är de tiggande som får pengarna man skänker kanske tror fel? | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2014-02-05 19:25 | |
![]() | Självklart är dom "rumänska tiggarna" vi ser bara representanter för dom nödställda i sitt hemland. Hur framgångsrik tror ni en rumänsk tiggare är i Rumänien? Där kan vi snacka konkurrens. | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2014-02-05 19:25 | |
![]() | (och nej, jag är inte helt allvarlig. tror inte pengarna går till nödställda öht) | |
Bob100 | 2014-02-05 20:16 | |
![]() | Vördikt: Gränsen går när tiggar'n inte följer gängse umgänges- och beteenderegler vilka du hänvisar till genom ett tecken eller uttryck (expression), t ex ett förstående uttryck (ofta effektivt) eller genom att vända dig om och säga nej eller "no" för att sedan gå vidare. Sedan kan det kanske vara individuellt i vilket utsträckning man skulle kunna välja att "ta hand om" något jobbigt. (Härbärge(ra)). Vissa surar vidare i sin vardagsmisär medan andra kanske ägnar en massa tankemöda åt fenomenet (Bob100 räcker upp handen). Tiggeri följer ofta inte normerna för vanliga beteenden. Kan locka personer med störning. Jag skulle försöka göra professionella hjälpare uppmärksamma på problemet eller politiker. Utsatta personer ska inte behöva förhålla sig till vad du beskriver. Ursäkta dig inte att du inte har pengar. Det förstärker beteendet, tror jag. Höj lite på ögonbrynet, typ. | |
calle34 | 2014-02-06 10:13 | |
![]() | Så bra att de finns då har myndigheterna missat en inkomst. | |
jellyflower | 2014-02-06 11:31 | |
![]() | Men man bör ringa 114 14, om detta är en psykiskt sjuk person som förföljer dig med tiggeri så är du kanske inte det enda offret. Eftersom risken att bli utsatt för våld är stor är detta inget man bör hantera på egen hand. Polisen kan kontakta sociala myndigheter som i sin tur kan kontakta psykvården. Att permanent bete sig hotfullt mot sin omgivning är inte ok hur psykiskt sjuk man än är. Vad gäller rumänska tiggare så är enda sättet att få stopp på tiggeriet att inte ge en enda spänn. Det är inte olagligt att tigga ihop pengar och betala in på rumänska konton. Men att någonting är lagligt betyder inte att man måste stödja det. | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-02-06 22:42 | |
![]() | Utomordentligt intressant debatt om just detta på SVT1 just nu. Hoppas ni tittar. | |