Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 19 273 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kokonut | 2014-02-20 19:00 | |
![]() | ROT/RUT-avdrag! Vad tycker ni om avdragen? Positivt lr negativt? Mycket fusk? | |
| roja c panda - Ej medlem längre | 2014-02-20 19:05 | |
![]() | Jag tänker att det är väldigt mycket som alliansregeringen genomfört som ändå blivit fullständigt accepterat så här 8 år senare. Är detta en issue öht idag? | |
| roja c panda - Ej medlem längre | 2014-02-20 19:06 | |
![]() | (Innan någon påpekar det: tänker på rut.) | |
| Sote | 2014-02-20 21:44 | |
![]() | Det är väl positivt såtillvida att det är betydligt färre som jobbar svart eftersom det för kunden går på ett ut så det gynnar ju alla. Det ger arbetstillfällen och genererar skatter, arbetaren är skyddad och pensionsgrundande och för köparen finns säkerhet och garantier för utfört arbete på ett sätt som man absolut inte får om man skulle betala svart för tex ett renoveringsuppdrag. Vad gäller RUT så är ju det faktiskt billigare för tex en pensionär i många fall att anlita en städfirma istället för att få det via hemtjänsten som ofta heller inte är lika duktiga på att utföra jobbet närd et gäller städningen. Om man tar bort ROT så är det många som inte skulle anlita en firma för att renovera för att det blir för dyrt och istället kanske ger sig på att renovera sitt badrum själv vilket ofta leder till stora försäkringskostnader i slutändan. Det blir ju dyrt för alla som har försäkring. Ju fler hemmasnickrare desto dyrare försäkringspremier för alla. | |
| Gloria56 | 2014-02-21 14:38 | |
![]() | Tror inte RUT till största delen nyttjas av pensionärer. Nej, det utnyttjas av de som alltid haft pigor och som nu kan göra sig en hacka. Eller av bättre bemedlade som med RUT kan slippa att ta hand om sin egen skit. Bort med RUT! ROT är bra för oss ohändiga och sämre bemedlade som nu har en möjlighet att renovera. Behåll ROT! | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2014-02-21 14:45 | |
![]() | RUT används väl mest av de med lite högre inkomster, de som verkligen inte behöver ha det subventionerat. Typiskt hyckleri när det kom fram att Persson själv (ut)nyttjade RUT... | |
| ingson | 2014-02-21 15:54 | |
![]() | Om träden beskärs är det RUT och när staketet målas är det ROT. Varför inte göra RUT och ROT till ROUT? | |
| Dammen | 2014-02-21 16:12 | |
![]() | Skulle inte klara mig utan RUT. Är pensionär med låg pension, har ingen bil och röker inte, men min lyx är att jag slipper göra tunga saker eller kliva på stegar. Så jag är absolut för RUT och så även många i huset där jag bor. Så det är en villfarelse att det inte utnyttjas av pensionärer. En annan aspekt är att vi kan välja bemannings- eller städbolag, vi behöver ingen biståndsbedömare som skall komma hem och tala om för oss vad vi kan och inte kan. | |
| Gloria56 | 2014-02-21 17:01 | |
![]() | Klart att RUT nyttjas av pensionärer men till största delen av fisförnäma damer som inte vill bryta de dyrt påkostade konstgjorda naglarna i skurhinken. En fattig pensionär har inte råd att anlita piga. Återigen; Bort med RUT! | |
| ingson | 2014-02-21 19:50 | |
![]() | Fisförnäma damer vill inte bryta naglarna och fisförnäma herrar vill inte få valkar i händerna av hammare och pensel. | |
| SkySpy_ | 2014-02-21 19:55 | |
![]() | Negativt för de med låg inkomst positivt för de med hög. Om man bara ser till välfärden. Alla betalar skatt, de rika kan ta av de fattiga för att bygga vidare på lyxhuset. Ang att det motverkar svarta pengar spelar ingen roll då det ändå fuskas i samma mån som innan. Det läggs på mera arbete istället för mtrl. Både kunden, entreprenören blir nöjd. | |
| jin17 | 2014-02-21 20:00 | |
![]() | Vackert namn "piga" du använder för folk som jobbar för sitt uppehälle. Om dom som försörjer sig på detta sätt inte hade jobb hade dom mått så mycket bättre tror du? Känner många äldre som använder sig av RUT så jag tror du är lite ute och cyklar med dina fisförnäma damer, men det är väl skönt att få ha kvar sina fördomar. | |
| ingson | 2014-02-21 20:08 | |
![]() | Jovisst, att de konsumenter med störst tillgångar är mer benägna att utnyttja ROUT och därmed är största vinnarna är inget att hymla med. Självklart är ROUT syfte även ett deperat försök att reparera/städa i i två sjabbiga branscher,städ och bygg | |
| Gloria56 | 2014-02-23 15:30 | |
![]() | jin17; Just piga,ja. Det är något jag själv har erfarenhet av. Den fisförnäma pekade på vad som skulle göras för den sketna lön jag fick - fick slita hund. Jo, jag har verkligen fördomar när det gäller herrskap och tjänstefolk! | |
| 7milasteg | 2014-02-23 16:52 | |
![]() | Rut har fått allt svart städarbete att försvinna i min omgivning. ROT har fått mina kunder att sluta begära svartjobb av mig när jag ska måla. Fan vad skönt för alla inblandade att slippa betala/ta emot svarta pengar.' Dessutom har det skapats en mängd nya riktiga jobb, framförallt för invandrare som annars är hänvisade till socialbidrag eller kriminalitet. Länge leve RUT och ROT | |
| 7milasteg | 2014-02-23 16:56 | |
![]() | Och förresten vilken typ av argument är det att de rika har mer råd än de fattiga. Det gäller väl allt i samhället? Ska vi förbjuda alla tjänster /produkter som de rika har råd med men inte de fattiga? | |
| Cila80 | 2014-02-23 17:50 | |
![]() | Tycker att de borde införa det sk BOT-avdraget, som innefattar friskvård | |
| 7milasteg | 2014-02-23 18:05 | |
![]() | BOT finns redan. Friskvård är avdragsgillt för företag. (Kräver att man har ett jobb förstås) Sjukvården är också starkt subventionerad. | |