Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 029

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dicea - Ej medlem längre2006-10-07 18:07
Antal inlägg: 882

Kaffesorter och tips
Här tänkte jag att man skulle kunna ge tips om olika kaffesorter - gärna med en beskrivning av smaken och om den passar med mjölk eller ej.

Ja - jag är less på "mitt" kaffe och behöver inspiration innan jag börjar dricka det så starkt att magen säger ifrån..:)
Kaffe ska smaka - mycket och gott - dela med er av era tips så blir säkert fler än jag glad!

fyllskalle2006-10-07 18:10
Antal inlägg: 211

Nästa helg har det blivit mig lovat att jag ska få smaka på en kopp luak-kaffe. Luak-kaffebönorna har, innan de plockats och rostats, passerat genom en för mig okänd kattsorts tarmsystem. Kaffeexperterna säger att det inte finns något bättre, eller dyrare för den delen.
Jag återkommer med en beskrivning när jag vet hur det smakar.
Mvh

Arne Boll2006-10-07 18:17
Antal inlägg: 97

Cafe Cappucino av Robets Coffe som kan inhandlas på NK i Stockholm gör ingen kaffeälskare besviken. Tro mig.

www.robertscoffee.com

Emmef - Ej medlem längre2006-10-08 07:39
Antal inlägg: 525

Just på Roberts Coffe finns en av mina absoluta favoriter när det gäller kaffe. Kaffe Brutal heter kaffet, ett väldigt mörkrostat o intensivt kaffe *mums!*

LillaJoh - Ej medlem längre2006-10-08 09:23
Antal inlägg: 573

Dricker inte kaffe så jag tipsar om Oboj!

Spyan2006-10-08 10:45
Antal inlägg: 673

jag tycker det är jättegott att ha lite kanel i kaffet, prova vetja!

Dicea - Ej medlem längre2006-10-08 11:05
Antal inlägg: 882

kardemumma är också gott...:)

Jag ser fram emot att höra en beskrivning av smaken på Luak-kaffet, men det är ju ett kaffe som med sitt kilopris ligger och kampar med guld och saffran...;) Så - lite fler kaffesorter som ligger inom ett mer "vardagligt" prisspektrum? Och så förstås gärna fler tips på kaffesorter som man kan köpa och dricka låååångsamt en fredag-lördagkväll för den där extra guldkanten...

Och - glöm inte - gärna, gärna info också om kaffet går att blanda med mjölk eller inte.

Jojo - Spelvärd2006-10-08 11:38
Antal inlägg: 208

Monsun Malabar, smakar mycket utan att vara starkt. Det finns hos kaffebutiker som säljer Kahls kaffe. SÄkert hos andra också men det är deras jag har provat. Ihop med mjölk.

Viita - Ej medlem längre2006-10-08 11:55
Antal inlägg: 21

Ett starkt tips är att mala kaffet själv precis innan bryggning. Blir lätt annars att man låter kaffepaketet stå öppnat på tok för länge. Kanske ett dyrt tips det här, men helt klart värt det.

Nerstu - Ej medlem längre2006-10-08 12:14
Antal inlägg: 332

Det finns redan en sådan här tråd. "iCafé Olé!" heter den.

Mikkamel2006-10-08 15:57
Antal inlägg: 191

Aha! Jag har äntligen hittat anledningen till att mitt Kaffe Brutal alltid är slut på Robet's coffee!
Jag skulle egentligen också vilja rekomendera Kaffe Brutal. Världens godaste kaffe, smaken finns beskriven ovanför.

Nerstu - Ej medlem längre2006-10-08 16:01

UPPSALAbor_TIPS: Waynes Coffee OCH nya Barrista.

nina733 - Ej medlem längre2006-10-08 16:18
Antal inlägg: 4346

Zoega har gott kaffe med mycket smak.. jag kör med Gevalia ekologisk.... otroligt gott m eller utan tillbehör =)

Lyle2006-10-08 16:26
Antal inlägg: 853

Nerstu: Både Waynes och Barrista finns ju typ överallt. Men speciellt Waynes är väldigt gott tycker jag.

Annars är coffeehouse by george väldigt gott, helt klart värt att testa. Om vi nu är inne på cafèer så vill jag tipsa om Coffeecup. Det är ju inte precis okänt men de som inte har druckit deras kaffe borde göra!

LasseBjörn2006-10-08 17:09
Antal inlägg: 2611

Zoegas Mollbergs blandning är min favorit. Med de flesta andra kaffesorter får man ju ta apmycket kaffe i förhållande till vattnet, här behöver man inte ta fullt så mycket.

Emmef - Ej medlem längre2006-10-08 18:07
Antal inlägg: 525

Kan man mala sina bönor själv är det nåt jag oxå rekomender precis som viita sa. Kaffe Brutal är gott med mjölk (dricker bara med mjölk..) Det smakar otroooligt mkt kaffe(trots att man har i mjölk). Kanske lite otaktiskt av mig att tjöta om det, då lär det vara än mera svårt att få tag i..:)

Nerstu - Ej medlem längre2006-10-08 19:31

Det finns ingen på denna planet som avskyt snabbkaffe så mycket som jag men om du nu måste använda det så ska man värma och skumma mjölk och blanda i! (JAg dricker dock vanligt kaffe svart, om det inte är Cappuchino eller så). TIPS TIPS TIPS.

kartoffel2006-10-09 12:59
Antal inlägg: 456

Har två favoriter av bönor som jag köper och maler till kokkaffe hemmavid.
Barahona från Dominikanska Republiken. Mörk, fruktig och mjuk i smaken.
Zulawesi från Indonesien. Nötig och kraftfull.

Nerstu - Ej medlem längre2006-10-09 15:43

Upptäckte en ny kafferelaterad dryck idag :)
ESPRESSO/CHOKLAD.. Fantasticó!
En dominerande smak av fyllig choklad, men med
inslag av distinkt, kraftig, kaffesmak!! TIPS.

Riverpoet2006-10-09 15:49
Antal inlägg: 1070

Vanligt ganska billigt inte så mörkt bryggkaffe tycker jag Classic duger bra till.

Nerstu - Kaffedrinkar i allmänhet är ju bra skit. Gärna nåt svalkande på sommaren, kanske lite grädde till.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?