Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 340

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Guldplate2014-03-03 07:18
Antal inlägg: 1212

Ansiktsblind men ändå inte.
Är det ngn som känner igen sig i att inte kunna minnas ansikten på vänner m.fl. Man känner igen dom utan problem när man ser dom men vänd ryggen åt dom och du får svårt att beskriva deras ansiktet.

Finns det ngt ord för denna typ av ansitsblindhet?

wildman2014-03-03 07:48
Antal inlägg: 3860

Vet inte om det finns ord för det men kan absolut känna igen det. Fascineras av folk som tex kan beskriva folk efter ett rån eller liknande. Jag kan som sagt knappt minnas och beskriva folk jag känner och nyss träffade....

wildman2014-03-03 07:50

Men för att förtydliga så kan jag ju tex känna igen en gammal förskolekompis om han bara dyker upp framför mig. .

anickan2014-03-03 09:01
Antal inlägg: 1

min sambo har jättesvårt att känna igen ansikten om det inte är någon han känner väl. Först trodde jag att han bara var "slarvig" och inte la ansikten om han inte tyckte de var viktiga, men nu har jag förstått att han inte kan hjälpa det och att han faktiskt tycker det är ett besvär i social situationer.

Minta2014-03-03 09:41
Antal inlägg: 20042

Jag är mycket bra på att känna igen ansikten, men jag är ett dåligt vittne eftersom jag inte kan beskriva vad en person har på sig mm. Men jag skulle kunna peka ut personen och känna igen den.

Dammen2014-03-03 09:59
Antal inlägg: 646

Min mamma berättade att hennes faster kunde beskriva människors drag och frisyrer, men framförallt kunde hon beskriva kläderna in i minsta detalj.
Själv skulle jag kunna beskriva ett ansikte och då framförallt ögonen, men kläderna - nej. Det är inte så att jag är ointresserad av kläder, men kläderna är inte intressanta för mig - det är ju personen jag har framför mig. Nog skulle jag också kunna beskriva en persons kroppspråk.

125478 - Ej medlem längre2014-03-03 10:15
Antal inlägg: 8332

Ordet är prosopagnosi.

www.karnhuset.com/an...90 701.html

125478 - Ej medlem längre2014-03-03 10:19
Antal inlägg: 8332

Kronprinsessan Victoria är en av de mer kända som lider av detta.

fof.se/textruta/kand...os opagnosi

Minta2014-03-03 11:22

Det verkar ju inte vara det TS lider av riktigt, han känner igen dem men kan inte beskriva dem.

Guldplate2014-03-03 14:28
Antal inlägg: 1212

Det är som Minta säger inte riktigt ansiktsblindhet jag är ute efter. För problemet är inte att känna igen folk när jag ser dom utan att kunna beskriva dom i efterhand. Vilket Wildman är inne på.

Jag skulle vara värdelös som vittne om jag satt med en ngn som ska rita en fantombild av den kriminella. Ställs jag däremot framför en rad personer och ska peka ut den jag sett så är det inga problem.

Försöker exempelvis just nu att för mig själv beskriva min brors ansikte men fastnar vid 185 cm lång, smal och snaggat hår. Två tredjedelar har inte ens med ansiktet att göra...

ttiittii - Ej medlem längre2014-03-03 15:08
Antal inlägg: 37631

jag måste träffa en person ca 5 ggr för att komma ihåg personen,jag har svårt att känna igen folk till utsene,men många som hälsar på mig och jag har ingen aning om vem dom är,men om man som jag talat inför en del grupper så kommer dom i håg mig men jag kommer inte ihåg alla 20,ibland kommer någon fram till mig och pratar som vi känt varandra länge,maken frågar vem det var och jag har ingen aning,knappt han tror mig,jag får förklara att jag har faktiskt ingen aning om vem det var.En del människor kommer fram och säger HEJ Maria och sätter igång och prata många tycker att jag och Maria är oerhört lika men jag ser ingen likhet

Linders - Ej medlem längre2014-03-03 15:31
Antal inlägg: 1943

Guldplate.

Jag har samma "problem". Kan inte komma ihåg hur min pappa ser ut, har lite vaga bilder i huvudet, men det mesta är i textform.

Humblen2014-03-03 15:45
Antal inlägg: 664

Ansiktsminnet är en resurs i vår hjärna att känna igen ansikten och har man en skada på denna så del så saknas denna förmåga. Jag tror att det är just ansiktsminnet som är så pass bra på igenkänning som gör att vi kan få svårt att återskapa ett ansikte när vi inte ser det.

Ansiktsminnet huvudsakliga funktion är säkert att känna igen en person på plats och inte att återskapa det i minnet. Detta sker så pass automatiskt att vi knappast behöver anstränga oss, vilket man behöver för att komma ihåg en kod tex.

Minta2014-03-03 15:45

De jag känner kan jag återge exakt hur de ser ut, men inte mer ytligt bekanta och det är svårare med de som varit döda ett tag. Men när du nämner din far, så minns jag exakt hur min far såg ut trots att han varit död i 26 år.

Granitgrau - Ej medlem längre2014-03-03 16:12
Antal inlägg: 55

Finns det ngt ord för denna typ av ansitsblindhet?

Begynnande Alzheimer!

wildman2014-03-03 16:57

I så fall föddes jag med begynnande alzheimers. .. Men det kanske de flesta gör ;)

wildman2014-03-03 16:59

Vill åter betona att jag är BRA på att känna igen folk när jag ser dom. Det är inte problemet . Det är som guld säger att beskriva dom när dom inte är framför mig. Jag ser liksom ingen minnesbild av dom framför mig.

Real-one - Ej medlem längre2014-03-06 12:28
Antal inlägg: 223

Om jag ser eller träffar en människa för första ggn.? Så ser jag hela människan direkt. utseende..kläder attityd & kropps-språk.

Om jag däremot känner till personen ifråga sedan tidigare? så behöver jag inte lägga lika mkt. fokus på hela människan som sådan.. Det sållas ju ut aoutomatiskt! Utan då ligger fokus mest på utseendet och hur personen verkar må!

Det beror ju alldelses på i viken situation man träffar eller ser en person. Alltså? om man råkar vara på plats vid ett bankrån t.ex.? Och uppmärksammar personen/personerna bakom detta? Så känner man nog helt intinktivt att lägga fokus på utseende..attityd och klädsel! Just för att man anser det viktigt att lägga på minnet!

Så jag anser att det handlar om i vilken situation eller plats man befinner sig när man t.ex. träffar en person, för att sedan i efterhand minnas utseende etc. !

Real-one - Ej medlem längre2014-03-06 12:47
Antal inlägg: 223

Menar att: Som jag anser så är nog situation och plats ofta avgörande om hur mkt. man mer exakt minns av t.ex. en persons ansikte! Men personligen har jag ganska lätt att i efterhand komma ihåg ett ansikte på en person jag mött!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?