Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 301 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-31 07:37 | |
![]() | En Manifestation mot fotbollshuligan våldet Vi som vill visa vårt missnöje att En Pappa har fått sätt livet till,I övervåld och misshandel vila i frid,Vi tänker på familjen <3.skriv ert nick i protest | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-31 07:37 | |
![]() | ttiittii | |
| Mojäng | 2014-03-31 08:25 | |
![]() | Jag är ledsen titti, men jag tror tyvärr inte att manifestationer hjälper ett dugg. Det har från lagens, spelarnas, supportrarnas, ja, från allas sida sedan länge slagits fast att våldet inom fotbollen är oacceptabelt. Att det här hände har alltså inget med attityd hos de som inte utövar våldet att göra. Attityden hos de SOM utövar våldet lär heller knappast påverkas och slår de inte ihjäl en fotbollssupporter så ser de till att vara på andra ställen för att bråka. För mig är det enkelt: ta bort dem från gatorna. De hör hemma inlåsta på det som kallas fängelser. Punkt. Slut. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-03-31 10:16 | |
![]() | Jag skulle gärna gå med i en demonstration mot våld. Har djurgårdsfans som kompisar, de är oerhört bittra och vill se förövaren ordentligt straffad och portad från all idrottsverksamhet. Titti, Facebook skulle ge väldigt mycket mer slagkraft och jag är säker på att det redan nu finns grupper och protestlistor mot fotbollsvåld. Pink ribbon | |
| Manara | 2014-03-31 17:37 | |
![]() | - Att det är just en pappa som fått sätta livet till känns som en tveksam kvällstidningsvinkling. Det hade väl varit precis lika illa om det hade vart en syster, faster eller bror? - Små manifestationer här och där ändrar sällan något i sak, och de som utövar våld tar knappast del av dessa och kommer på andra bättre tankar på grund av dem. - Det dör ett flertal varje vecka till följd av våld, den här händelsen skiljer sig inte nämnvärt från liknande fall. Den stora skillnaden här var dock att media var på plats här. - Att straffa den här personen hårdare än vad som brukligt är i svenska domstolar är förstås inte rimligt. Att ett fotbollslag (och deras supportrar) är känslomässigt berörda får inte inverka på domen, då sätts rättssäkerheten ur spel. | |
| moltom - Ej medlem längre | 2014-03-31 19:03 | |
![]() | Det är förstås hemskt det som skett, men knappast överraskande med tanke på mängden "supportrar" som visar upp ett märkligt hatiskt beteende gentemot sina medmänniskor enbart utifrån vilket lag de håller på. I bästa fall för detta något gott med sig o våldsamheterna kanske minskar något ett tag | |
| Humblen | 2014-03-31 19:15 | |
![]() | Kvällstidningsvinkeln som jag upplever det har varit att det är person som bara var en vanlig man som gillar att titta på fotboll. Ingen av de extrema supportergrupperna som gillar att utöva våldshandlingar på varandra. Det här var ju en synnerligen ful attack och en dödlig misshandel och jag hoppas att gärningsmannen får ett mycket kännbart straff. Däremot var ju djurgårdssupportarnas reaktion i Helsingborg med stenkastning osv verkligen inte sånt man vill se efter något som bara är tragiskt. Men de finns ganska uppenbart grupper inom supporterskaran som ser fotboll som ett krig och det är ett problem inom en demokrati. Att problemet inte skulle vara kopplat alls till fotbollen är ett kvasiresonemang. Jag gillar själv att titta på fotboll men det finns konstiga subgrupper inom vissa lagssupportergrupper. Det är mycket möjligt att dessa grupper skulle söka sig till våld i andra sammanhang men nu gör de det inom supporterkulturen så det är klart att klubbarna och rättsväsendet måste ta i med hårdhandskarna. | |
| apbur | 2014-03-31 19:21 | |
![]() | Nu kanske inte den här tråden kan representera en manifestation men klart att manifestationer fyller ett syfte. Folkligt engagemang bidrar till samhällsutveckling och attityder. Sen är väl inte fotbollen väsenskilt från övrigt våld som män utövar. Löjligt är det iaf när klubbarna ställer sig frågande till fenomenet och vill vara ansvarsbefriade för den kultur som föder våldet. Som att de själva inte ingår i den kulturen och upprätthåller den. | |
| rogr | 2014-03-31 20:08 | |
![]() | Det är skrämande att klubbarna tillåter sina suporterklubbar sälja exempelvis t-shirts med budskapet hata motståndarna. Läste att Black army stoppade försäljningen av dylika tröjor inför kvällens match mot Göteborg. Det passar sig inte idag heter det.? Idag? Det borde väl vara normalt om det ALDRIG passar sig och sälja dylika budskap. Älska ditt lag och respektera motståndarna och motståndarklacken. Djurgårdens och HV71 Klackar har visat att det går. | |
| dinodog | 2014-03-31 21:04 | |
![]() | Ja jag har reagerat på "hata tröjorna" med. Det passar inte in någonstans att bära sådana tröjor. Det som hänt/och kommer att hända igen med stor sannolikhet, är ytterst tragiskt. Inte bara för anhöriga utan även för de skyldiga. Tror inte ett ögonblick på att förövaren/na hade i åtanke att döda någon. Utan att det var en ogenomtänkt gärning. Som fick katastrofala följder givetvis. Hade vart bra om alla fotbollslag spelade sina matcher för tomma läktare. Inte visa någonting mer än slutresultat. Mest för att visa att man tar avstånd från det som händer runt fotbollsmatcher. Djurgårdsklacken skanderade "mördare" under matchen. Tycker det är skrämmande att så många människor ställer sig upp och gör på de sättet. Jag förstår på ett sätt att de gjorde det, men det gör inte det hela bättre, snarare tvärtom. Låt oss bara hoppas att inte någon mer faller offer för det meningslösa våldet | |
| Maradona1986 | 2014-03-31 21:40 | |
![]() | Tyvärr är det ingen 'liten klick' det handlar om. Jag är förvånad att vi inte haft fler dödsfall genom åren runt svensk fotboll. Jag har de senaste åren gått på stormatcher i Moskva, Rotterdam, Amsterdam, Manchester och Dortmund. Men jag skulle aldrig gå på ett stockholmsderby. Det finns väldigt mycket hat där och den organiserade brottsligheten (ja, vi måste kalla det vid dess rätta namn) har väldigt stort inflytande i flera av våra största klubbar. Vi måste ha kännbara straff och klubbarna måste våga säga emot. Men vi får vara medvetna att det kommer innebära att polisen, eller t o m Säpo, kommer att få jobba med att skydda fotbollsledare. Vi kan inte kräva att ledare i halvprofessionella idrottsföreningar själva ska ta kampen mot den organiserade brottsligheten. | |
| Manara | 2014-03-31 22:06 | |
![]() | Tror man att manifestationer ändrar något fundamentalt i samhället, tror man förmodligen på jultomten också. Kanske informationerna filtreras en aning innan de når buren? Eller så är det tolkaren av dem lägger till teser teser behov. | |
| apbur | 2014-03-31 22:13 | |
![]() | Jag tror varken på tomtar eller såna som du, troll alltså. | |
| sombrero | 2014-03-31 22:17 | |
![]() | Lägg ner den allsvenska fotbollen. Sluta bygg löjligt dyra arenor för skattepengar, som aldrig någonsin går med vinst. Här finns verkligen pengar och liv att spara. Och det skulle dessutom frigöra polisresurser. | |
| sombrero | 2014-03-31 22:20 | |
![]() | En del av besparingarna skulle kunna läggas på satsningar på motionsidrott och underhåll av små fotbollsplaner i förorterna, så skulle de sk. supportrarna kunna börja idrotta lite själv i stället. En del av straffet för huliganerna skulle kunna bestå i att dokumenterat delta i 10-20 fotbollsträningar. | |
| Contur | 2014-03-31 22:28 | |
![]() | En fråga till apbur: Vad ger dig rätt att sitta och kalla en medlem här som helt enkelt bara uttrycker sin åsikt (Manara) för et troll? Jag ifrågasätter starkt att du har rätt att vara så elak och otrevlig mot någon som bara deltar i en debatt men jag ska undersöka saken. | |
| Maradona1986 | 2014-03-31 22:35 | |
![]() | Tror att manifestationerna kan uppnå något. Hittills har klubbarna och fansen accepterat de våldsamma inslagen. Man måste våga säga nej. Spelare ska inte tacka fansen efter match när de t ex, som ikväll, kastat en bengalisk eld på en nioårig pojke. Och tränare ska inte diskutera med firman. Men detta kräver som sagt att polisen skyddar spelare och ledare. Om vi säger nej på riktigt kommer det att bli ännu mer hot, och troligtvis även våld, riktat mot idrottsutövarna. Som sagt, det är inte förvirrade tonåringar vi pratar om utan de riktigt mörka krafterna i samhället. En visserligen långsökt, men ändock parallell, är Arkan. En av de mest våldsamma krafterna i det jugoslaviska inbördeskriget kom dit som ledare inom Partizan Belgrads supportergrupp. Detta är en miljö som drar till sig seriösa våldsverkare. | |
| apbur | 2014-03-31 22:37 | |
![]() | Deltar i en debatt? Nicket Manara hänvisar till tro på jultomtar om man har min åsikt och gör sig lustig över mitt nick. Fullkomligt osakligt och orimligt aggressivt för att jag råkade ha en annan åsikt som jag _sakligt_ redogjorde för innan. | |
| dinodog | 2014-03-31 23:39 | |
![]() | Men någonting måste väl ändå vara fel. När man kallar matcher för "högriskmatcher". Ska väl inte få förekomma öht. Och dessa bengaler och knallskott de får/tar med sig in, kan man inte få stopp på det? Nu var det ju en lite liten kille på 9 år som blev träffad idag på matchen AIK och IFK. Som tur var så klarade han sig, men frågan är om han vågar gå på någon mer match. | |
| TPP | 2014-04-01 00:29 | |
![]() | Håller med dig SOMBRERO, inför publikfria matcher eller LOTTA matcherna säsongen ut för får huliganerna slåss på någon bakgata! De tog ingen lärdom av söndagens dödsfall utan det fortsatte ju i Gbg ikväll, med bråk, smällare och eldar sånt som man brukligt tar med sin på en fotbollsmatch med maskerat ansikte?! | |