Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 885

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Real-one - Ej medlem längre2014-04-30 15:24
Antal inlägg: 223

Tabata
Många tror jag övertränar väldigt mkt.? Det är nog vanligt att många tror att man måste träna minst en timme för att det ska ge tillräcklig träning för kroppen? men enligt ny forskning så har de kommit fram till att endast 4minuters träning/ dag eller iaf. 5ggr./vecka räcker väldigt bra för hälsa kropp och själ..Men tillsammans med att man då är en person som till vardags också är normalt rörlig..alltså inte enbart sitta timtal vid tv,dator, eller vara för bekväm i övrigt så att säga..

Och just Tabata tror jag passar väldigt bra för personer som har svårt att komma igång med att träna nåt? De som inte vanligtvis brukar träna nån typ av träning medvetet? Har nog också svårare med att komma igång med att träna nåt? Just för att det oftast brukar handla om att,om man ska träna nåt? så måste man ju minst jobba på i 1 timme eller helst 2 tim, a´minst4ggr/ vecka för att de ska ge nåt? Och de är klart att de gör att det känns tungt att komma igång för en tidigare inte tränad person?
Men eftersom just Tabata med endast 4minuters träning/ggn. ger fullgod träning..Så är ju detta en perfekt träningsform =)

Så..? De är Tabata som gäller nu för att hålla och orka hålla kroppen i trim ;P =)

Kolla in träningen i medskickad länk =)

www.youtube.com/watc...id u879yhzc
www.youtube.com/watc...y9 WKyN1rig
www.youtube.com/watc...Ft 3iRT5ueg

Real-one - Ej medlem längre2014-04-30 15:40

OBS! Den föregående medskickade länken i mitten? är inte på enbart 4min.. men övningarna går ju att använda såklart, men med lite mer fart då =)

Real-one - Ej medlem längre2014-04-30 15:54

Och..? =) Billigt är de ju också ;P kostar inte mer än svett och att komma igång =)

Real-one - Ej medlem längre2014-04-30 16:35

Tabata passar af. mig perfekt =) Så Nu ska jag dra ett tabata race =)

fo sho2014-04-30 16:54
Antal inlägg: 72

Kan du förtydliga hur tabata-intervaller är bra för otränade? Att bara köra 8 st 20/10 intervaller i 170% VO2max gör nog att dom flesta går på nån sorts lättare skada eller så kommer intensitet att sänkas betydligt framåt dom senare intervallerna.

Om en otränad person är införstådd och motiverad så är nog tabata ett ypperligt träningssätt, dock så tar det ju betydligt längre tid än fyra om man ska värma upp sig tillräckligt och om man räknar med att man kommer vara i ett näratillkräkning-läge ett tag efteråt.

Personligen tror jag att nybörjare har svårt att motivera sig till ett sådan träningspass 5 ggr i veckan. Att varva något tabata eller andra intervaller tillsammans med mindre mentalt påfrestande träning som styrketräning och simmning/cykling/joggning är något som man kan fortsätta med längre än första veckan.

le-lou2014-04-30 17:25
Antal inlägg: 17500

Slår ett slag för det tråkigaste man kan göra, stå och svettas med en crosstrainer. Dock ger det resultat rätt fort.

Real-one - Ej medlem längre2014-04-30 18:57

fo sho: jag är ingen expert. men såg ett av programmen Malou Won Sieverts hade på tv för nån månad sedan.. tror det redan var i januari/februari nåt? Och där pratade dom med expertkunniga gällande Tabataträning.

Men personligen så anser jag att personer som vanligtvis annars inte brukar röra sig med varken medveten träning på sin fritid, eller kanske dessutom har ett mer stillasittande arbete? Tror jag väl själv bör förstå att alltid försiktighet vid start av träning/träningsform råder. Att alltid börja lugnare..kortare pass för att succesivt låta kroppen komma igång.. Annars blir det skador presis som du säger.

Och om någon då ska starta igång med att köra Tabata? Så är väl promenader en bra start för kroppen, om det handlar om en kropp som tidigare knappt utsatts för fysisk träning i någon form? Och öka promenadtakten succesivt..och även promenadsträckan..

För hur de än är så handlar det om att kroppen ska röra sig naturligt dagligen + Tabata.. och har man då ett mer stillasittande arbete.. plus att man inte ens rör sig så mkt. på fritiden? ja.. då säger det ju sig själv att man måste börja på nåt slags vettigt sätt.. med då t.ex. promenader.. som man kan öka till mer powerwalkpromenad.så att flåset succesivt börjar komma igång.. och att kroppens,muskler,senor med dess rörlighet, börjar mjukna upp och vänja sig vid att röra på sig..

Det tycker jag såklart är helt logiskt tänk :)

Real-one - Ej medlem längre2014-04-30 18:58

Simma är ju också bra :)

Real-one - Ej medlem längre2014-04-30 19:14

Jag körde ju ett pass Tabata som jag också sa att jag skulle göra =)
ja.. det är riktigt krävande.. =) men känns heelt perfekt träningsform för mig, just för att man vet att kroppen får sitt på dessutom såå kort tid=)
+ att jag personligen rör mig rätt mkt. av och till på min fritid,men också på jobbet, går också powerwalk då och då när andan faller på :)

So_open_mind - Ej medlem längre2014-04-30 19:43
Antal inlägg: 348

bullshit

viktor - Ej medlem längre2014-04-30 19:44
Antal inlägg: 87

Såg här om dagen en tjej med väskan och träningskläder på sig som stod på perongen och rökte en cigg samt spottade på rälsen.
JUST DO IT stod det på en av hennes benet Ta ba ta liksom :)

fo sho2014-04-30 20:05
Antal inlägg: 72

Real-one:
Tror vi har olika bilder av vad "tabata" innebär, låter lite som att du anser att träning i 20s med 10s vila upprepat 8 ggr = tabata. Jag är av åsikten att det är med ovan nämnda intervaller fast i väldigt hög intensitet, mindre tränade personer kan nog bli tillräckligt ansträngda med tex burpees/löpning/upphopp, mer tränade personer behöver nog tex backlöpning/backcyckling/ rodd, detta utfört nästintill så snabbt/hårt man kan.

hfranke2014-05-01 00:32
Antal inlägg: 8695

Jag gillar träning i tabata-tempo. När jag är som mest igång gör jag 6 tabatas med 16 kg kettlebell (1 övning per tabata) efter 15 minuters uppvärming på gåband. Vilar en minut mellan varje tabata, och har både tunnelseende, kräkkänsla och ligger i fosterställning efteråt. Sen kravlar man in i duschen och kommer ut som en ny människa. Ren i hjärnan, känns det som.
Var på ett "tabata-pass" en gång på ett gym, det var märkligt upplagt, det var inte alls som jag gör och har läst mig till. Var knappt svett efteråt, och en hel timme höll det på... väääldigt långa pauser emellan.

hfranke2014-05-01 00:41

Och ja, fo sho, jag håller med dig, det är hög intensitet med bibehållen rätt utförd övning som är grejen. Det går ju att göra vad som helst i tabata-tempo, löpa, hoppa, lyfta, armhävningar osv osv. Bibehållen teknik och jämn hög intensitet är poängen.
Har tränat i tabata-tempo i ca tre år, av och till.

ttiittii - Ej medlem längre2014-05-01 14:56
Antal inlägg: 37631

avskyr all form av gym och träning som ger muskler,kvinnor med muskler är för äckligt

solros79 - Ej medlem längre2014-05-01 16:16
Antal inlägg: 86

Jag tränar jättemycket! :) Jag åker skidor, springer, simmar, tränar yoga, pilates, aerolates, dansar zumba, rider, tränar på gym, går på promenader och cyklar.

Real-one - Ej medlem längre2014-05-03 14:28

solros79: Låter jättebra de :) då får din kropp nästan mer än vad den behöver ;) Men de viktigaste är ju att det känns okej och bra för en själv så att säja :) Så.. du gör det jättebra :)

Real-one - Ej medlem längre2014-05-03 14:51

hur de än är så gör man väl de man själv orkar och i sin egen takt när man t.ex börjar med tabata..vilket såklart gäller all typ av träningsform vid en början.

Vissa orkar t.ex. kanske 5-7 armhävningar under de bestämda sekunderna.. medans andra kanske bara hinner och orkar 2-3 till en början..

Men de borde väl de flesta förstå?

hfranke2014-05-03 15:05

Nej man väljer inte sin egen takt i tabataträning, real. Det är högintensiv träning med bibehållen teknik i tidsintervaller som är grejen. Vilken övning du utför är underordnat.

Gizza Vem - Ej medlem längre2014-05-03 15:55
Antal inlägg: 243

Kvinnor med muskler är det sexigaste som finns.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?