Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 343 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nachteis | 2014-05-21 19:44 | |
![]() | Beordrad övertid Det är så luddigt, det här med övertid. Jag har letat och läst på både den ena och den andra sidan på nätet, men hur mycket jag än läser på så känner jag inte att jag blir klok på det. Någon här som kan förklara hur beordrad övertid fungerar? Det enda jag har fått grepp om än så länge är att frivilliga övertidsarbetare alltid skall jobba över i första hand och att frivillig övertid max får användas till 200 timmar per anställd och per år. När det inte längre finns frivilliga att använda får arbetsgivaren beordra och då max 150 timmar per anställd, per år. Men, det är knepigt att hitta någon ordentlig förklaring på i vilka lägen arbetsgivaren får beordra. Många källor hävdar att beordrad övertid endast får användas under extraordinära omständigheter, t.ex. om någon är sjuk, om en maskin går sönder, eller dylikt oförutsebart. Om arbetsplatsen helt enkelt bara är underbemannad får inte arbetsgivaren använda övertid istället för att anställa mer personal, men det är just vad arbetsgivaren pysslar med på min arbetsplats. Jag är urbota trött på det. Kan man arbetsvägra om man på regelbunden basis blir övertidsbeordrad? Om man är anställd på deltid skall man väl också jobba deltid? Som det är nu jobbar vi deltidare mer eller mindre heltid, med övertiden inräknad. När jag blir beordrad (jag ställer mig aldrig frivillig) skall detta då göras på papper, på något vis, så att det finns bevis för att arbetsgivaren beordrar? För något slags bevisbart straff måste väl arbetsplatsen få, för att den utnyttjar sina anställda, för att det är billigare än att anställa fler? | |
| Nachteis | 2014-05-21 19:45 | |
![]() | -bevisbart | |
| Lill-IT | 2014-05-21 19:46 | |
![]() | Ta kontakt med ditt fack.. du är väl med i facket? | |
| Bitte - Administratör | 2014-05-21 19:47 | |
![]() | Har du kollat med ditt fack vad de säger ? Bitte | |
| Nachteis | 2014-05-21 19:50 | |
![]() | Jag har en facklig representant på min arbetsplats. Han är lika hård som en marshmallow. Antingen svarar han ovidkommande saker, eller så ska han "kolla upp" det. Han är konflikträdd. Rätt man på rätt plats, o.s.v. | |
| Nachteis | 2014-05-21 19:51 | |
![]() | Jag har fört saken vidare till högre makter inom facket, men de hänvisar bara vidare till marshmallowgubben. | |
| Lill-IT | 2014-05-21 19:52 | |
![]() | Då tar du kontakt med personen över honom. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2014-05-21 19:52 | |
![]() | Du har timangivelse på lönespecen. All övertid ska betalas med 50 % påslag på lönen All tid över totalt antal per år timmar ska dubbleras - helst anmälas till "huvudkontor" om så finns, annars facket... så de ser hur arbetssituationen ser ut i verkligheten. De kan tvingas anställa fler. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2014-05-21 19:52 | |
![]() | Du har timangivelse på lönespecen. All övertid ska betalas med 50 % påslag på lönen All tid över totalt antal per år timmar ska dubbleras - helst anmälas till "huvudkontor" om så finns, annars facket... så de ser hur arbetssituationen ser ut i verkligheten. De kan tvingas anställa fler. | |
| Lill-IT | 2014-05-21 19:52 | |
![]() | Aha.. Hota lite med uppdrag granskning? :) | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2014-05-21 19:53 | |
![]() | oj | |
| Nachteis | 2014-05-21 19:53 | |
![]() | Huruvida det påverkar lönen skiter jag i. Jag är inte ute efter mer pengar, jag är ute efter mer fritid. | |
| Nachteis | 2014-05-21 19:54 | |
![]() | Jag vill mest bara veta vilka rättigheter jag har att arbetsvägra, eller åtminstone göra det besvärligt för min arbetsgivare. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2014-05-21 19:55 | |
![]() | Jo men om du nu blivit tvingad tidigare... bra med stålars på fritiden ;) Om facksnubben hänvisar till Marschmallow får du gå högre upp. | |
| Nachteis | 2014-05-21 19:57 | |
![]() | Är beordrad övertid dyrare än frivillig övertid? Det skulle kunna vara användbart. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2014-05-21 19:57 | |
![]() | Vet inget om vägran som deltidare, men det e klart att om du har anställningsavtal som deltidare ere det som gäller. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2014-05-21 19:58 | |
![]() | Ja det är det absolut. Det är OB på OB typ | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2014-05-21 20:00 | |
![]() | Vet att jag jobbade inom vården för an massa år sen, de visste inte först att jag hade koll på det, de bad mig att jobba över hur mycket som helst. Månaden efter påpekade jag just lönesättningen, de höll på att skita på sig, men pengar kom det in på mitt konto. Sen att de va tvungna att fråga mig igen för att ingen annan kunde/ville, ja det gjorde det lättare för mig att leva senare... på mina resor :) | |
| Sangria | 2014-05-21 20:01 | |
![]() | Jobbar man deltid så får man inte något extra för tiden förrän man passerar heltid. Så som arbetsgivare är det smart att i första hand se till att deltidarna jobbar så blir det inte så dyrt för dom. Detta utnyttjas naturligtvis tex inom barnomsorgen där många jobbar deltid samtidigt som det är hög frånvaro. | |
| Nachteis | 2014-05-21 20:02 | |
![]() | Har du någon källa på det där med att beordrad övertid kostar mer? För jag lär behöva backa upp ett sådant påstående. | |