Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 6 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
sjöstan | 2014-06-15 11:40 | |
![]() | skolan - barnens eller föräldrarnas ansvar? Skoldebatten leta syndabockar. Är det Utbildningsministerns fel att mitt barn inte kan läsa? Eller mobiltelefonernas? Dataspel. För stora klasser? För dåliga lärare? Outbildade lärare? Vinstuttag? För få lärare? Listan kan göras mycket lång. Men Varför diskuteras aldrig föräldrarnas ansvar? Varför pratar vi inte mer om art vi föräldrar måste förklara för våra barn nyttan med kunskap och glädjen med att lära? Vad spelar det för roll om läraren säger "du är duktig och på rätt väg" om föräldrarna bara gnäller om att allt är hopplöst och meningslöst? Vem ansvarar för att informera ditt barn att han/hon ska sitta ner och vara tyst på lektionstid? Vem ska säga åt ditt barn att det inte är okey att skrika rakt ut och kalla sin omgivning med allehanda okvädningsord? Omföräldrarna gnäller för dåliga skolor, havererad sjukvård, arbetslöshet osv , vem ska då ingjuta hopp i ditt barns liv? Vem ska få ditt barn att vilja kämpa? Allt fler elever i svensk skola måste ha på sig hörselskydd på lektionerna, främjar det samtalet? Och vem bär ansvaret till att det blivit så? Minister Björklund eller du? Vem har berättat för ditt barn att han/hon inte ska se läraren som chef? Minister Björklund, "samhället" eller du? Skolan är i upplösning. Ingen enskild person eller enskilt beslut kan ändra det om inte vi föräldrar börja ändra stil. Lärarna behöver vårt stöd. Vad dom än gör för tokigheter måste vi stödja lärarna och lita på deras kunskaper. Det funkar inte om vi föräldrar hela tiden kritiserar och gnäller. Lärarna ska lära våra barn matte, svenska och allt det andra, men vi föräldrar har ett jättestort ansvar att lära våra barn hyfs och respekt. Det ansvaret sviker alltför många. Det tror jag är huvudanledningen till skolans förfall | |
insatser | 2014-06-15 13:09 | |
![]() | Visst har föräldrarna stort ansvar. Men som det gamla talesättet säger. Det krävs en hel by för att uppfostra ett barn. | |
Rultatultan | 2014-06-15 13:15 | |
![]() | Jag läste bara rubriken (ska läsa resten senare. Promise!) Men ansvaret för en fungerande skolgång kan aldrig ligga på barnet. Att en elev sedan med stigande ålder ska lära sig ta ansvar för sitt lärande är en annan sak. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-15 19:18 | |
![]() | Pojkbarn måste man väl ändå kunna skylla på? Hur ska det annars accepteras att pojkar i årtionden fått sämre betyg än flickor? | |
ctiny | 2014-06-15 20:49 | |
![]() | Absolut. roja: Nja. Att skylla det på barnet sjulle vara att skylla på ens kropp när den inte blir hur man vill när den helt enkelt formas efter det man sätter i den. | |
Gunilla _ | 2014-06-15 21:33 | |
![]() | Jag håller med dig sjöstan men jag tror att skutan börjar vända (det har varit en dipp med slutet av 70- och typ hela gänget 80-talisters sätt att fostra ;)). Björklund är en pajas, I say no more... | |
le-lou | 2014-06-16 15:18 | |
![]() | varför är Björklund en pajas? | |
sjöstan | 2014-06-16 15:42 | |
![]() | Han vågade kritisera skolan redan då vi andra tyckte vi hade världens bästa skola. Björklund har dessutom inte bara snackat utan faktiskt gjort massor för att förbättea skolan. Men många verkar tro att en symbolisk chef enkelt ska styra 20000 lärare. Björklund stiftar lagar som kommunerna tolkar och sedan ålägger rektorerna att göra verklighet av. Sen är det lärarna som ska göra det. Minst 3 led med människor som har sin egen agenda. Dessutom får Björklund inte diktera någonting eftersom svensk lag förbjuder ministerstyre. Björklund är nog bra för skolan på sikt. Värre då med alla gnälliga föräldrar som sätter käppar i hjulen för lärarna. Nu börjar det märkas tydligt vad mössor i klassrum och lärarlösa lektioner kan skapa | |
Rultatultan | 2014-06-16 16:56 | |
![]() | Jag har en sisådär 12-13 års yrkeserfarenhet med elever årskurs 6-9 och känner inte igen mig i "gnälliga föräldrar" alls. Oengagerade föräldrar, ja. Inte bara vad gäller barnens skolgång utan barnen överhuvudtaget. Vad menar du med "gnälliga föräldrar", sjöstan? | |
jellyflower | 2014-06-16 16:58 | |
![]() | Ja, Sjöstan, det hela beror självfallet på mössor i klassrum. Mössor bildar en slags yttre barriär mellan hjärnan och själva den informationsrika atmosfären i klassrummen. Inte konstigt alls att den osmotiska kunskapsöverföringen, som före mössans tid fungerade utan mankemang, har avstannat. Det återspeglas väldigt tydligt i betygen, det är ju oftast gossar som envisas med inomhusmössa och gossar har mycket riktigt ett lägre betygssnitt än flickor. Det finns även annat man skulle kunnna påtgärda i skolan. Det är t ex tveksamt om man bör ha flickor och pojkar i samma klassrum - det är kanske så att de ej ens bör gå å samma skola. Man vet genom vetenskapliga studier att flickor kan ha en distraherande inverkan å gossar - även vice versa har observerats! Förr hade man vett nog att skilja de båda könen åt i skolan. Dessutom vet vi ju att flickor ej förstår sig på matematik men är desto mer slängda i (enklare) hushållsgöromål. Det är därför slöseri att låta flickor delta i matematikundervisning, de kan skura något golv eller steka pannbiffar istället. Å Sjöis, det var så mycket som var så mycket bättre förr! | |
Rhotheta | 2014-06-16 17:51 | |
![]() | Ja. www.dailymail.co.uk/...in ess.html | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2014-06-16 21:57 | |
![]() | En lugnare och tystare miljö i klassrummen skulle nog underlätta inlärningen för de flesta. Skolan, läraren, föräldrarna och barnen har alla ansvar (men i olika hög grad) för att det fungerar. | |
Rhotheta | 2014-06-16 22:23 | |
![]() | Det funkade på Aristoteles tid och kommer att funka om tusen år. | |
-FaMo- - Ej medlem längre | 2014-06-16 23:35 | |
![]() | Barnen är föräldrarnas ansvar, det är dom som ska fostra sina avkommor att bli fungerande individer i samhället. Skolan ska hjälpa till genom att lära barnen det mest basala till en början och sedan utveckla intressen och kunskaper som tillhör vad man behöver veta för att en dag kunna "ta hand om sig själv". För att en dag kunna fostra sina egna barn, osv osv. Skolan ansvarar för att utbildningen är den korrekta och att den kommer barnen tillgodo. Fungerar det inte som det bör så har både skolan, föräldrar och kommunen ett ansvar att se till att det rättas till. Finns det barn, som det alltid funnits, som har svårigheter att tillskansa sig utbildning/fostran behövs extrahjälp. En förälder som inte har kunskapen i att fostra sitt eget barn - vare sig det är ofrivilligt eller ett val om "friheter" är oftast den stora boven. Barn som inte fått lära sig rätt/fel hemifrån kan inte heller fungera enligt samhällets regler. Men ett barn har aldrig ett ansvar. Det åligger alltid en vuxen. | |
Grodansson | 2014-06-17 07:01 | |
![]() | Det är ju jättemånga som pratar om föräldrarnas roll, det är väl naturligt i ett högerdrivet samhälle, där praktiken är att minimera samhällets existens. Det ser ungefär likadant ut i alla nyliberala länder/ekonomier. Tillväxten kan inte upprätthållas med välutbildade befolkningar och små klassklyftor. "Samhällets regler" är knappast utformade för att bygga trygga föräldrar med en schysst chans att kunna vara där för sina barn. | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2014-06-17 08:40 | |
![]() | Föräldrarna ska förstås förbereda sina barn för att kunna lyssna på läraren och vara trevliga mot både läraren och sina klasskamrater. Barnen har ett ansvar att göra så gott de kan både vad gäller inlärningen och uppförandet. Läraren behöver ha en förmåga att hålla ordning i klassrummet, men det blir ju omöjligt om klassen inte lyssnar alls, och gapar och beter sig respektlöst. Lärarens roll är att undervisa och inte att överta föräldrarollen. Skolan och politikerna ska se till att klasserna inte blir för stora och att det finns vuxna som kan ge stöd till de barn som behöver det av olika skäl (ADHD, läs- och skrivsvh etc.) | |
sjöstan | 2014-06-17 09:36 | |
![]() | Rultan. Med gnälliga föräldrar menar jag föräldrar som helt tar in elevens problem/gnäll utan att först fråga hur barnet själv uppför sig. Och börjar mejlbomba lärarna med massa åsikter om hur lektionerna sköts. Jag menar att läraren måste få vårt mandat att styra i sitt klassrum. Det räcker ju med 1-2 tokiga föräldrar i en klass för att helt undergräva lärarens auktoritet. I klassrummet är läraren den absoluta chefen och läraren har hela beslutsrätten. Idag har alltför många barn en annan åsikt och tycker att det ska vara någon form av demokrati i beslutandet. Men de flesta kanske inte ens vet vad begreppet demokrati innebär. Att ha på sig mössor, jacka, mobiltelefon, skridskor och annat ovidkommande förändrar inte möjligheten att ta in kunskap. MEN det undergräver lärarens auktoritet och gör att fokus flyttas till annat än arbetet. Det blir snackigare, eleverna får helt plötsligt möjlighet att störa lektionerna. I flera artiklar har lärarna tagit upp problemet med att 10-20 minuter av lektionstiden går ut på att diskutera huruvida mobiltelefoner ska användas, om man får sitta på borden, om man får vända läraren ryggen och annat självklart. Om man tar 10-20 minuter av varje lektion för skitsnack blir det ju inte mycket tid över till lärande. Det gör att läraren tröttnar och tappar motivationen. I det här läget tareleverna över. Lärarna/skolan klarar inte ensamt förändra elevernas taskiga attityd utan aktiv hjälp av föräldrarna. Vi föräldrar måste mer samstämmigt få våra barn att inse vikten av lärande och lugn och ro i klassrummet. Enklaste förändringen är att förbjuda mobiler i skolan och införa mössförbud. Men då kommer genast dessa gnälliga föräldrar och raljerar om kosmisk strålning och annat idiotiskt. Andra föräldrar kommer skrika att dom minsann måste kunna nå sin lilla son/dotter dygnet runt. För dessa föräldrar räcker det inte att barnet ringer tillbaka under nästa rast. Ni hör ju själva vad sjukt det låter....... Dom allra flesta av oss skulle inte gå upp till chefen/gå på en viktig förhandlig utan att ta av sig mössan och sätta ner mobilen på ljudlöst/stänga av. Dom allra flesta av oss kollar inte högljutt på ett skojigt Youtube-klipp när ledningen berättar om firmans ekonomi och framtid. Men i skolan är detta helt normalt i många många klasser. Förändringen i skolan ligger i huvudsak hos föräldrarna. Därefter på eleven. Sedan läraren. Därefter rektor, kommunpolitikerna och först därefter på Björklund. | |
Minta | 2014-06-17 13:28 | |
![]() | Om man tar bort mobiltelefonerna behöver väl föräldrarna inte raljera om kosmisk strålning. Sedan är ju skolans utsorterande funktion ett problem i sig. | |
sjöstan | 2014-06-19 14:05 | |
![]() | Jo då, Minta. Den kosmiska strålningen användes för att förlöjliga förbud mot huvudbonader. Överhuvudtaget är moderna föräldrar jävligt snabba på att kritisera alla olika åtgärdercsom skolan försöker få gehör för hos föräldrarna. Det handlar inte om att vi föräldraf ska vara så himla delaktiga utan mer att vi behöver stå på lärarnas sida. Förklara för dina barn att läraren är chef och att chefen bestämmer. Dekokrati i klassrummet skapar i princip bara dåliga saker och får eleverna att tro att det är så det fungerar i verkliga livet. Vilket i sin tur gör att många många många ungdommar är helt omöjliga att anställa. Dom vägrar ta order. | |
Rultatultan | 2014-06-19 14:22 | |
![]() | Jag kan inte alls se att förändringen i skolan i huvudsak skulle ligga hos föräldrarna - de föräldrar jag mött under mina år inom skolan har inte varit annat än helt på pedagogernas sida i våra ansträngningar att föra eleverna framåt, kunskapsmässigt och socialt. Vissa undantag finns alltid, men då har det ofta rört sig om mycket socialt utsatta familjer där det har funnits en underliggande problematik. Skolan har faktiskt en roll att FOSTRA, något som vi gör tillsammans med elever och föräldrar. Bromsklossen har ofta varit brist på resurser och tid. Framförallt tid. Att i stället för att fylla i diverse saker, allt från övertidstimmar och elevfrånvaro till att skicka blanketter hit och dit, få tillbringa kvalitétstid med eleverna, är något jag saknar. Och rätt stöd till de elever som inte fungerar enligt den gängse mallen utan behöver mer one-on-one tid med en pedagog. En elev kan vara lycklig om han eller hon får fyra minuter av min tid i veckan. Inte konstigt att det ofta går snett. | |