Spelrum
Giraffen33
Krokodilen3
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 967

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ögonlob2014-07-13 13:56
Antal inlägg: 9

Länge på svensktoppen
Seriöst, nu är det väl dags att införa åldersgräns på Svensktoppen igen. Långkörare som folk okynnesröstar kvar är väl inge att ha....

Almen942014-07-13 14:02
Antal inlägg: 92

..eller dags att knåpa ihop bättre låtar?

Amatörkock2014-07-13 14:14
Antal inlägg: 65

Det du tycker är okynnesröster är kanske i själva verket seriösa röster? Jag tror att andelen som är med i juryn, som ju är vanliga lyssnare, röstar på en låt för att den ska slå något rekord utan för att de anser låten vara bra.

Ser mn till nuvarande lista och långkörarna som ju är etta och tvåa, Magnus Uggla "Jag och min far" och Mando Dios "Strövtåg i hembygden"
så är det ju två låtar med etablerade artister och framför allt, det är låtar som jag tror många känner igen sig i och redan har minnen till. Båda är ju också "begravningslåtar" och det bidrar ju.

Så jag tycker inte alls det är konstigt att dessa återfinns i toppen och har gjort det så länge.

OM jag var med i juryn till nästa vecka så skulle i alla fall Mando Diao få två av mina röster och --håll i dig--Uggla den tredje!

Amatörkock2014-07-13 14:17

Råkade trycka på "skicka" för tidigt.

En annan viktigt sak är ju att det är P4. Kanalens lyssnare är ju i genomsnitt äldre än P3:s och det präglar ju såklart också resultatet.

I det här fallet positivt för de två nämnda låtarna som jag tror fått alla som lyssnat på dem att minnas nära och kära som inte längre är med oss.
Nostalgi och fina minnen ska inte föraktas.

ögonlob2014-07-13 14:54

Det är säkert bra låtar och de fyller säkert många funktioner men jag hävdar ändå att man kunde ha en gräns på året.....
Man får ju inte glömma att detta är en tävling

Amatörkock2014-07-13 14:59

Ja, och i tävlingar bör man ju få vara med så länge man klarar gränsen? Det vill säga tillräckligt många poäng för att klara sig kvar i den.

Jag tycker att vi på Betapet bör ta bort alla som varit här mer än fem år om de fortfarande har en rating som placerar dem bland de 100 bästa! ;-) *ironi*

ögonlob2014-07-13 15:09

Ironi eller inte, inte jämförbart.
Svensktoppen har en viktig funktion att fylla för artister o textförfattare. 1 o 2:an proppar upp inkomster för duktiga artister med att ligga där vecka efter vecka. Uggla o Mando dio har fått ut det de behöver i den vägen

Amatörkock2014-07-13 15:16

Självklart var det inte jämförbart för det var inte själva meningen heller. Förutom vad gäller en sak. Vi får utgå från att de som ligger i topp här också år efter år förtjänar det vilket ju alla som inte fuskat sig till det gör.

Aha, så när en artist tjänat tillräckligt mycket pengar så ska den ut av den anledningen?
Jag stödjer hellre en bra artist och låt med mer pengar än anser att "den som behöver mer pengar ska få min röst av den anedningen" eller att det är just inkomsterna som ska vara avgörande.

Då tycker jag i så fall att det är mer intressant fråga med hur man ska göra med coverlåtar.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?