Spelrum
Giraffen | 30 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 33 |
Inloggade | 66 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kovikstippen | 2014-10-06 09:42 | |
![]() | Hur gör vi invandrare välkomna? Att rjafsa om födelsetal och huruvida invandring ger vinst eller ej är töntig frågeställning aom aldrig någonsin kommer leda framåt. Ena sidan är mer än lovligt naiva och den andra falangen är inte alls med i matchen. I Sverige har vi tyvärr ett värdelösr debattklimat där ena sidan förenklar frågeställningen och den andra sidan inte aer problemen. Drygt 13% tycker frågan så viktig att man röstar på SD. Någon mer än jag som tycker det är dags att bolla idéer utanför sandlådan? Varför inte försöka diskutera hur vi ska ta hand om invandrarna i stället för massa pseudodebatter? Hur ska vi göra för att invandringen inte ska sänka vårt land och inte bli ännu mer segregerat? Hur ska vi hantera faktumet att många invandrare har annan tro än vi? Ska nyanlända FÅ jobba direkt dom kommer hit, eller är dagens system med 2 år i "karantän" optimal? På 60-talet sattes nyanlända i arbete i olika fabriker och förväntades lära sig svenska på arbetet. Var det helt fel? Ska svenska staten kanske väcka teko-industrin och varvs-industrin.? Många invandrare har goda kunskaper i sömnad. Dessutom kommer möjligen inte de svenska fackföreningarna inte motarbeta fler jpbb inom dessa utrotningshotade yrken? Kanske är det ett sett att göra invandrare mer välkomna? Att bara gnälla hjälper inte. Att räkna eventuella barn hjälper inte. | |
Stinky Lomax - Ej medlem längre | 2014-10-06 11:03 | |
![]() | Det är invandrarna som ska anpassa sig till svenska seder och bruk. Ta seden dit dom kommer och glömma det som var okej i hemlandet. | |
Rhotheta | 2014-10-06 11:16 | |
![]() | Tyvärr hjälper inte heller önsketänkande. Under många år har vi konsekvent fasat ut alla okvalificerade arbetsuppgifter. Arbetsintensiv tillverkningsindustri har flyttat till extrema låglöneländer. Dina idéer prövades på 70-talet, men redan då hade utvecklingen gått för långt i den riktningen. Och jag är generellt ointresserad av lösningar som presenteras av någon som medvetet avstår från att studera den rådande situationen så väl det går. Som man säger i skogen: "Utan spaning ingen aning" | |
Rhotheta | 2014-10-06 11:22 | |
![]() | Notera dock att Sveriges framtida religiösa identitet förvisso har någon sorts koppling, men definitivt inte skall blandas ihop med vår framtida ekonomi, segregation och integration. Det ena handlar om tros-, tanke- och yttrandefrihet, medan det andra handlar om socio- och nationalekonomi. | |
IVIVIVI - Ej medlem längre | 2014-10-06 11:42 | |
![]() | Ställ istället frågan om hur det kan bli ett slut på allt Krigselände i världen.. Så att människor slipper fly sina länder? | |
IVIVIVI - Ej medlem längre | 2014-10-06 11:50 | |
![]() | För jag menar? Vems jävla FEL är de då? Som då gör att människor måste fly sina länder? DE som är ansvariga för detta är väl de som ska ta sitt ansvar? Och eftersom Just dessa inte verkar ta sitt eget ansvar för sina egna människors väl & ve, så kommer det ju isf. aldrig finnas nåt slut på människor som måste fly sina krigsförande hemländer! Eller? De är ju ROTEN till det onda som måste elimineras om det ska finnas nåt slut på det hela! För de flesta människor vill väl kunna bo i sina egna hemländer ,och i trygghet? Eller? | |
Stinky Lomax - Ej medlem längre | 2014-10-06 11:57 | |
![]() | Nej det är nog naivt att tro att alla vill bo i sina hemländer. Sveriges sociala trygghet lockar allsköns arbetsskygga invandrare som bara kommer hit för att få det bekvämare. | |
skrutta00 | 2014-10-06 12:22 | |
![]() | Det måste ses skillnad på invandrare och flyktningar...invandrande människor till sverige har eller borde ha totalt annorlunda förutsättnigar att båda skaffa bostad,jobb och bli intigrerat i samhället...än flyktningar. Som vilken invandrare från vilket land som helst borde detta vara likeställd. Jag kommer från Norge...invandrare jovisst...min bästa vän kommer från tyskland..också han invandrare...goda vänner från Island...de med invandrare.Och alla kom vi med medel och möjligheter att som det var tänkt klara oss själva när vi kom till det "lovande" landet Sverige.Vi fick inte pengar från staten i huvet och röven "så fort vi passerade gränsen".Vi blev inte tyckt synd om...för vi som alla andra svenskar skulle se till att klara oss själva.Var ligger skillnaden..mellan turken...dansken..norsken ...japanerern...som flyttar till sverige som invandrare???? Borde inte vara skillnad...men det är det!!!! I turkens favör...även när hen inte är flyktning..... | |
fiddå | 2014-10-06 12:25 | |
![]() | gillar inte det sa ändras på så mycket skolor psalmer barnen får inte sjunga det i skolan inte avsl kyrkan detta är sverige ska inte ändras för inv kommer hit får ta seden dit man kommer få vi göra i deras land de vet de ärett kristet land när de kommer hit. sverige ska vara sverige inte ändrs desom kommer får ändra på sig el hänga på - | |
Stinky Lomax - Ej medlem längre | 2014-10-06 12:29 | |
![]() | ja tyvärr så är det allmänt accepterat att svenskarna ska rätta sig efter flyktingarna. | |
kovikstippen | 2014-10-06 13:20 | |
![]() | Min tanke med att staten ska sy kläder och bugga fartyg är att dels få in folk i arbete och dels minska kostnaderna för detta. I slutändan kanske staten kunde sälja bolagen till privata aktörer? De flesta jobb som nyanlända kan göra motarbetas av facken. Det är ingen religion att man ska importera snickarhjälp från Polen/Lettland osv. Jag tycker också att de nyanlända ska infoga sig i svensk livsföring. Men vad betyder det? På riktigt? Ska vi få andra att anpassa sig måste vi ju ha något "typiskt svenskt" att presentera som ett alternativ. Förr i tiden anser jag det var vårt strävsamma liv och viljan att gemensamt bygga vårt land som var det typiskt svenska. "Tillsammans är vi starka". Idag verkar alla vilja få egna fördelar och tycker det är okey om "någon annan" betalar. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-10-06 13:36 | |
![]() | En bra start skulle väl kunna vara att Sverige slutar producera och sälja så mycket vapen till krigförande länder? Om vi vill försöka få ett slut på oroshärdar så att folk slipper fly från sina hemländer menar jag. | |
kovikstippen | 2014-10-06 14:40 | |
![]() | Sorry Loco. Får inte ihop ditt inlägg. Hur menar du? Menar du att det är invandrarnas ansvar att få svenska bolag att producera vapen? Är det mest nysvenskar som bygger vapen? Vad är vapen? Lastbilar? Flygplan? Båtar? Släpvagnar? Kylskåp? Eller är det ett inlägg av typen "jag skiter i vad ni pratar om för jag är helt världsfrånvänd och tycker alla borde vara snälla och att krig borde förbjudas"? | |
fiddå | 2014-10-06 15:40 | |
![]() | de so kommer hit är ju mest karlar de ska väl försöka ordna upp i sina länder o låta barn o mammor äldre komma först som ett sjukhem de hade gjort omte inv' de ok. men de första man såg i tidn. de första flykt. e komna fem sex st. stora karlar inga barn el mammor. ynkligt gillar inte sånt kallar jag ynkligt | |
Sote | 2014-10-06 16:08 | |
![]() | Seriöst? Skrämmande hur mycket fördomar och okunskap som vissa här står för. Dessutom så måste jag säga att för att vara en ordsida så är svenskan otroligt dålig i vissa inlägg. Jag känner flertalet invandrare som har ett betydligt bättre språkbruk. Om vi nu ska vara petiga alltså. Vilken religion folk som kommer hit har spelar ingen roll eftersom Sverige är ett sekulariserat samhälle med religionsfrihet. Anledningen till att man inte har psalmer och avslutning i kyrkan med religiösa inslag har helt enkelt med det faktum att göra att svenska skolan ska vara fritt från religiösa inslag. Det finns många som inte hör till en religion öht som heller inte vill att barnen ska starta dagen med att sjunga en psalm. Det är gammalmodigt och förlegat. Avslutningar får hållas i kyrkan om det är fritt från religiösa inslag. Locos inlägg var väl inte så svårt att förstå heller? Det finns ju en anledning till att folk flyr sina hemländer och det är verkligen inte för att dom är arbetsskygga som någon skrev. Flyktingarna som kommer hit är en väldigt liten del av alla som finns ute i världen just nu. Ett bra sätt att göra invandrare välkomna kunde ju vara att faktiskt se dom som människor! Att lära känna dom och inte tro på all skitpropaganda som vissa går ut med. Lyssna på vad flyktingarna och invandrarna själva har att säga istället. | |
fiddå | 2014-10-06 17:02 | |
![]() | sv skolan ska vara fritt från religiösa inslag. hoppas jag de andra länderna tänker de samma. el vad tycker du. de sjunger på skol avsl.visst det gammal modigt med psalmer på morg. vi kan inte ändra allt här i sverige. filmer skola mat bad gym . | |
kovikstippen | 2014-10-06 17:06 | |
![]() | Oj va fina ord. Halleluja. ....... Men löser fina ord integrationen? För mig är det realitet att vi har/kommer att få allt större "problem" i samband med att fler kommer hit. Därmed inte sagt att det är fel med invandring. ....... Hur exakt vill du samtala med invandrarna Sote? Om dom redan kan svenska. Är dom invandrare då? Om dom inte kan svenska. Är dom då representativa för någon annan än sig själv? Antingen samtalar vi lugn o fint rller också får SD 25% i nästa val. Halleluja lär inte hjälpa | |
Måns_E | 2014-10-06 17:20 | |
![]() | Fiddå, jag har lite svårt att förstå vad du skriver. Tycker du att det är för lite psalmer i skolan? Om det är så, vad har det med flyktingar att göra? ( Jag antar här att du inte ser några problem med invandrade medborgare från exempelvis våra grannländer) Om du tror att receptet på att hindra SD från att växa är att anamma deras politik så kanske du har rätt kovik dock så skulle nog flertalet väljare se det som ett svek. Man har ju defakto röstat mot SD:s flyktingpolitik och det finns undersökningar som visar att de flesta röstberättigade inte alls delar SD:s syn på invandring och flyktingfrågor. | |
Rhotheta | 2014-10-06 17:35 | |
![]() | Det blir lättare att diskutera om du riktar dig till respektive person direkt. | |
Rhotheta | 2014-10-06 17:35 | |
![]() | Oj, då. Till Sote. | |