Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 100

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_abc_2014-10-17 05:13
Antal inlägg: 2200

Övervakningssamhället vi inte bryr oss om att det uppkommit
www.aftonbladet.se/n...95 00713.ab

Klassiker som "1984" känner kanske folk till som en sci-fi-overklig hemsk skildring av hur ett samhälle kan på ett fiktivt vis skildra hur det vore att ständigt vara övervakad, hur det vore att inte ha någon privat enskildhet och innefatta oss med en innebörd över att vi utan vår vetskap skulle granskas av monitorstyrda tjänstemän som systematiskt förde protokoll på vad vi håller på med.

Vad bryr vi oss om att vi är påväg åt det hållet just nu, medan jag skriver detta i detta forum? Jag är inte övertygad, men misstänksam över att även denna tråd likt mycket annat just jag gör granskas med lupp eftersom jag varit inne på fel politiska sidor med min ip-adress, kollat på "fel" youtubevideor" med politisk karaktär och/eller bara haft skeva tankar om såväl yttrandefrihet eller frågor hörande till mellanösterkaraktär på internet.

Jag är övertyad om att många som läst och hört om Facebooks samarbete med NSA och övervakningsorganisatione r, inte bryr sig.

Det är väl omskrivet men vem bryr sig?

Ska vi i det tysta gilla läget och hålla käft? Den hederlige medborgaren har väl inget att dölja, så det spelar väl ingen roll att de har koll på hur mitt sexliv ser ut, vilka politiska avarter jag lyssnat till och vilka yttrandefrihetskämpar jag sympatiserar med?...

På varje "riktig" terrorist som i USA är svartlistan i flygplatskontrollerna går det åtminstone ett tiotal oskyldiga som av andra andleningar just är svartlistade av oberättigade skäl. Vafals?

Är denna USA-överstatliga kontroll något DU är nöjd med som även drabbar resten av hela världen?

Bryr du dig?

RambleTamble - Ej medlem längre2014-10-17 09:49
Antal inlägg: 2728

Qui custodiet ipsos custodes? undrade man redan på romartiden.
Vem skall övervaka övervakarna?

Mig får de kolla om de vill.

jellyflower2014-10-17 10:00
Antal inlägg: 1108

Jag tycker illa om vardagsövervakningen av mina köpvanor. Jag köper givetvis ingenting olagligt. Men jag tycker att det är min privatsak ändå.

Jag fattar inte varför folk är så ivriga att storebrorsövervaka sig själva m ha Facebook. Det är ju så jävla tragiskt.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-10-17 10:11

Facebook är bara en modern form av det gamla byskvallret.
Skillnaden är att nu träffas man inte o skvallrar längre, man kan sitta på kammaren.
Men det är ju valfritt att ha Facebook.
Liksom det är valfritt att ha medlemskort till diverse företag så att köpen kan registreras.
Jag har ingetdera.

Rhotheta2014-10-17 11:08
Antal inlägg: 4992

Om jag hade en agent som slösade tid på en betapettråd med en handfull deltagare skulle jag omedelbart avskeda vederbörande.

_abc_2014-10-17 19:52

Facebook må vara en stor pusselbit i informationssamlandet men Google är dock en av de större problemen.
www.svt.se/dox/se-pr...st art=true

En dokumentär om Aaron Schwartz som kämpade emot att privata företag skulle få monopol över information. Nu när google mer eller mindre är sammanlänkat till alla större aktörer på hela nätet går det inte att komma undan.

Att skippa facebook gör ingen större skillnad.

Rambletamble, om man inte kan kringgå problematiken kring vem som går att lita på att övervaka övervakarna kan man från andra hållet. Ändra på hur informationen samlas och används. Internet och världen hade mått bra av att diversifiera sig när det kommer till sökmotorer, meddelandetjänster, communityforum och dylikt.

Ungefär den kampen Schwartz bl a stred för.
Problemet har minst två stora faror, att inte ge information till folket/alla och att den information som ges utav användarna inte bankas ihop till en enda bas för NSA att handplocka russinen ur kakan.

Rhotheta, det har förekommit allt löjligare områden och forum där skattepengar gått till att agenter som du säger slösat tid på att se om det finns några terrorister, kommunister eller annat ovälkommet i sammanhanget.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-10-17 19:57

Det kommer alltid att finnas skvallerbyttor, informatörer, spioner och angivare.
Internet eller inte.

_abc_2014-10-17 20:25

RAmble, jag hör att du har en ytterst banal syn på detta. Jag säger inte att det är fel eller så. Men när du förenklat vill kalla det ett skvallerbyttaproblem, då har vi kanske inte så mycket att prata om kring detta du och jag.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-10-17 20:33

Ja. Spioneri, angiveri och liknande är ju mkt trivialt.
Och på internet har man ju självklart inget eget ansvar för vad man delger.
Precis som i livet i övrigt.

Rhotheta2014-10-17 20:59
Antal inlägg: 4992

OK.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-10-17 21:03

:)

ttiittii - Ej medlem längre2014-10-19 08:52
Antal inlägg: 37631

övervaka mig skitsamma,men ica kortet har jag slutat med,obehagligt att dom vet exakt vad vi dricker och äter och får rabattkuponger på just det,även fast det är en dator som gör det,så ogillas det av mig

Sten_Saxpåse2014-10-21 03:19
Antal inlägg: 243

fattar inte vad som skulle vara speciellt med att "dom vet vad jag äter och dricker". det är väl allmänt känt iaf? dels så vet man ju fortfarande vad som säljs i affären, så man vet vad som bör köpas in... och dels så har man ju oftast bara några få alternativ av samma sorts varor iaf. känns som föga intressant information att veta från vilket mejeri du föredrar din mjölk, när man ändå kan se att affären säljer exempelvis 80% arla och resten "det andra mejeriet".
vad gäller riktad reklam har jag inga större bekymmer där heller. reklam blir jag utsatt för iaf, hellre då något jag kan tänkas köpa än exempelvis kvinnliga intimprodukter.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?