Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 33 |
Inloggade | 67 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Bob100 | 2014-11-15 08:51 | |
![]() | Tiggeri - Hur mycket ger du? Gav 15:- igår utanför Lidl, tre femkronor. Hade funderingar på en hundring men fegade ur/blev snål. Hur mycket ger du? Till vem? Och varför? | |
skrutta00 | 2014-11-15 08:54 | |
![]() | Finns en annan tråd om tiggeri Bob ...så tror att splevärdarna kommer att låsa denna. | |
Bob100 | 2014-11-15 11:47 | |
![]() | Finns en stängd om tiggeri och en eller två andra men där är det främst den negativa aspekten av tiggeri som avses. I denna tänkte jag mer på de positiva effekterna. Kanske finns det paralleller till hur vi ser på flyktingar också. Så låt denna tråd vara kvar, tack. Du kanske kan söka som spelvärd själv, skratta00? | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-11-15 11:54 | |
![]() | Låter rimligt att ha ett flertal trådar om tiggeri då det är ett så pass stort ämne..... | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-11-15 11:55 | |
![]() | Bra Bob:) Jag har tänkt ut en summa som jag kan avvara per månad. Den fördelar jag bland de olika tiggarna jag stöter på. Jag tyckte det var bra att ta ett beslut och sedan följa det. Då slipper jag fundera på det varje gång jag ser en tiggare. | |
jellyflower | 2014-11-15 11:57 | |
![]() | Bobb, kunde du inte kallat tråden "De positiva aspekterna av tiggeri"? Eftersom det tycks vara vad du vill med tråden. Jag vet att det ofta känns väldigt skönt att ge bort nåt, eftersom man då kan säga sig själv att man är en generös och fin människa som gör gott för andra. Fattiga människors tiggeri är alltså en källa till ego-boost för många. Det är väldigt fint. Eller inte, kanske. | |
jellyflower | 2014-11-15 11:59 | |
![]() | Det är en lysande affär. Några futtiga enkronor och man har köpt sig ett härligt samvete och en präktig självbild. Tiggarna behövs. Vi mår bra av dem. Vi kan ge en femma och må gött hela dagen. Hurra. | |
Magnus30gbg | 2014-11-15 12:03 | |
![]() | "Vår" tiggare har en tunna där man kan lägga pantburkar. Idag fick hon mina tre CocaCola life-burkar. | |
kovikstippen | 2014-11-15 12:27 | |
![]() | Aldrig någonsin någonting. ...... Eftersom jag anser tiggeri ska förbjudas. | |
Minta | 2014-11-15 12:28 | |
![]() | Om man själv får en präktig självbild och tiggarna lite pengar, är det ju en win-winsituation! Jag ger väldigt olika och inte alltid. En femma, en tia , en tjuga, som mest en femtiolapp. Det finns så många så det är omöjligt att ge till alla. Men det är svårt att låta bli att ge något till den rara kvinnan utanför mig dagliga butik och den lika rara som sitter utanför min ekologiska butik. | |
skrutta00 | 2014-11-15 12:36 | |
![]() | Inte konstigt att jag gav dig den upplysningen Boob...det brukas stänga trådar som handlar om samma ämne.Och spelvärdarna här på betapet sköter sitt jobb utmärkt utan min hjälp:) | |
anneriiiiiii | 2014-11-15 12:40 | |
![]() | Varför så cynisk, Jellyflower? Jag brukar ge en tjuga och alltid till kvinnor av någon anledning.. :) | |
volpe64 - Ej medlem längre | 2014-11-15 12:46 | |
![]() | Tycker nog att denna tråd bör vara kvar, Nora1 är som vanligt mycket klok :) Själv måste jag medge att jag väldigt sällan ger något till tiggare, men däremot har jag skänkt mycket till Unicef och MSF. Bra variant med pantburkarna. | |
Linders - Ej medlem längre | 2014-11-15 13:07 | |
![]() | Tycker att det känns bättre att köpa Faktum. Då är man mer säker på att pengarna används till något bra. | |
Bob100 | 2014-11-15 13:43 | |
![]() | Har ändrat uppfattning till detta med tiggeri när jag upplevt vilken j-a situation en del befinner sig i. Tjänar man bra så bör man försöka skaffa sig ett område som man är lite insatt i och där en summa skulle kunna bidra på ett bra sätt. Åtminstone för att föregå med gott exempel så att ANDRA kan börja ge också :) Kanske kan man tillverka en knapp som säljs för en tia där det står "har tagit ställning till vart min peng ska ta vägen" och sälja för en tia. Såg en person i London som var uppenbart i psykisk distress och gav 20 pund. Hoppades att 10 kunde gå till sovat och 10 till mättnad och att detta kunde ge en skjuts. Sa till honom vad jag såg och om en slant kunde hjälpa. En person jag tänker på har en släkting i annat land där en tillfogad skada genom misshandel kommer ge upphov till stor smärta i ett halvår och där möjligheterna till lindring är mycket små. En tusenlapp (Money transfer + dealare) skulle låta honom sova och vara smärtfri under åtta timmar åtminstone. Om man vet att man inte blir lurad eller utnyttjad kan det kännas bra att ge. Man kanske kan ge sig själv lite amnesti från sådana säkerligen ibland överdrivna tankar. En människa kanske tjänar en miljon på fem år när hyran är betald. En procent måste gå att ge utan att man känner att denna summa tummas på nämvärt. KOmmer fundera mera vilket kanske leder till något jag kan leva med. Har varit snål. Behöver lite motivation till att ge, medges. Tack Nora! | |
Tindris | 2014-11-15 14:20 | |
![]() | Det tråkiga är dom som springer efter och trycker upp muggen under hakan på en och gapar efter folk som går förbi, ja det finns såna, det är inte roligt när man tvingas gå förbi dom när man ska in i affärerna, så finns det dom som sitter där på backen utan ett ljud med muggen jämter sig.. jävla elände, lider med dom..vem vill sitta på en kall backe hela dagarna liksom? på ett ställe låg en tjej och var ledsen, alla gick förbi..jag frågade hur det var med henne, då hade hon så jätteont i huvudet, och sa "aspirin" gick till apoteket och köpte treo, en flaska vatten och lite frukt, var hos henne en liten stund, sen repade hon sig. Det tråkiga var att folk som gick förbi illglodde som att "vad ger du dom där uppmärksamhet för".. Så den gången blev det inga pengar i burken.. Och när man har kort och inga kontanter blir det sällan att man har skrammel med sig.. Men en 20:a har åkt ner någon gång =) | |
Bitte - Administratör | 2014-11-15 15:01 | |
![]() | Använd tråden under seriöst www.betapet.se/forum...#l astreply Bitte | |
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.