Spelrum
Giraffen | 18 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 10 |
Inloggade | 28 |
Mobilspel
Pågående | 19 930 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
sköna mys | 2015-02-05 21:10 | |
![]() | Eget vin Tänkte försöka mig på att göra eget vin, så nu bubblar det och pyser i tunnan. Jag har sökt fakta och det är svårt att hitta, så jag frågar er: Måste man använda jässtopp med turbojäst? Ska satsen röras om då det jäser, eller ska det jäsa ifred? Och på påsen står "använd INTE vattenlås" Huhh. Finns det någon hjälpsam person här som kan ge mig tips? Tack:) | |
Adaptiv - Ej medlem längre | 2015-02-05 21:14 | |
![]() | Ähh, köp Umbala! | |
sköna mys | 2015-02-05 21:44 | |
![]() | Det var exakt det typ av svar som jag förväntade mig här, och nu fick jag det bekräftat, men tänkte ändå fråga. | |
markoolio5 - Ej medlem längre | 2015-02-05 22:00 | |
![]() | Du behöver inte använda jässtopp öht egentligen om du låter vinet jäsa ut helt, eftersom jästsvamparna ändå dör när maximal alkoholstyrka är uppnådd (typ 15-16 %, minns inte så noga). Du kan visst använda vattenlås, men fyll på sparsamt med vatten i det - det bubblar som f*n med turbojäst, men det går med lås också, har provat. | |
markoolio5 - Ej medlem längre | 2015-02-05 22:01 | |
![]() | Adaptiv: jag brygger apelsinvin emellanåt (apelsinjuice + äppeljuice), det är svårt att ersätta med nåt dunkvin från Bolaget ... det finns helt enkelt inte. | |
Adaptiv - Ej medlem längre | 2015-02-05 22:01 | |
![]() | Berätta mer | |
sköna mys | 2015-02-05 22:38 | |
![]() | Tack för det Markoolio. Och så nästa fråga, hur länge tar det förrän det jäst färdigt med turbojäst. Nu har det bubblat över ett dygn trots att det står 24h på påsen. Och kan man tappa upp vinet i en plastdunk som denna: s21.postimg.org/w3bl...03 _efe.jpg efteråt för klarning eller måste det vara glasflaskor? | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-02-06 01:09 | |
![]() | Lite lätt off topic nu, sorry...men gjorde egen sherry på potatis för en massa år sedan. Blev grymt bra! | |
markoolio5 - Ej medlem längre | 2015-02-07 09:44 | |
![]() | Jästiden beror på sockermängden, men vill du undvika efterjäsning (och inte behöva använda jässtopp) får du bara vänta ... jag ser att det gått en stund sedan ditt inlägg, så förmodar att det är färdigbubblat nu. Klarningen BÖR göras i annat stort kärl, plastdunken på bilden fungerar utmärkt. Gör du det i glasflaskor, kommer det att vinnas en inte alltför trevlig bottensats som virvlar upp när du ska hälla. Jag brukar åter tappa om vinet efter klarning för att sedan hälla [istf hävert] upp det på flaskor, blir mindre kladdigt och går fortare. Det finns även s.k. filterapparat (www.cbfdrinkit.se/he...a t-detail) om du vill vara helt säker på att få bort allt slagg, den kostar nån hundring eller så. | |
markoolio5 - Ej medlem längre | 2015-02-07 09:45 | |
![]() | finnas (inte vinnas ... freudiansk felskrivning med "vin"?) | |
sköna mys | 2015-02-07 16:20 | |
![]() | Bra tips, det har gått 3 dygn och slutat bubbla så nu tappar jag över till plastdunken. Har du lust att dela med dig av ditt recept på apelsinvin? Det låter spännande:) | |
sköna mys | 2015-02-07 16:46 | |
![]() | Ska det klarna med lock eller utan? | |
markoolio5 - Ej medlem längre | 2015-02-07 20:24 | |
![]() | har ingen betydelse, klarningen innebär att alla jästrester sedimenterar i botten av kärlet - men behåll locket på så slipper du blomflugor i vinet (och behåller alkoholhalten) | |
markoolio5 - Ej medlem längre | 2015-02-07 20:26 | |
![]() | apelsinvinet improviserar jag efter jässatspåsens instruktioner, men 6 liter apelsinjuice och 3 liter äppeljuice är utgångspukten | |
markoolio5 - Ej medlem längre | 2015-02-07 20:27 | |
![]() | eller 5-4, beror på hur stark apelsinsmak du vill ha förstås :) äppelsmaken är ganska neutral | |
sköna mys | 2015-02-07 23:43 | |
![]() | Tack för att du tog dig tid att svara:) | |
sköna mys | 2015-02-11 17:41 | |
![]() | Och du gör apelsinvin med turbojäst? Någon påstod att turbojäst endast används för att framställa mäsk som sen destilleras? | |
markoolio5 - Ej medlem längre | 2015-02-11 20:01 | |
![]() | turbojäst gör vad all jäst gör, jäser ut sockret i musten ... jag har aldrig någonsin destillerat eller befattat mig med hembränt på annat sätt, men turbojäst har jag använt ... brukar utgå från starkvinssats men turbojäst i tillägg, jäsningen går fortare helt enkelt så man slipper dunken i köket ... | |
sköna mys | 2015-02-11 21:40 | |
![]() | Turbojäst i tillägg ahaa:) Tänkte försöka mig på att göra tranbärsvin nästa gång, det borde bli gott. | |