Spelrum
Giraffen38
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade59
Mobilspel
Pågående20 181

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vassatassar2015-02-14 05:10
Antal inlägg: 204

Problem med BankID
Jättesmidigt att ha, man kan logga in på allt möjligt... men.... nu har de fasat ut stödet för Linux (och alla Windows under Vista). Då är det tillbaka till "stenåldern" för oss utan Windows. IRL-besök för att fråga saker, eller om möjligt kanske man kan få tag på någon per telefon. Vilket känns bökigt när man kunnat fixa samma med ett par musklick...

Jag blev rekommenderad att istället logga in med "min mobiltelefon". Som jag inte har. Som måste vara av ett ganska modernt slag dessutom. Med rätt operativsystem och så där med...

Vad gör man? Skulle jag ha en lyxigare dator skulle jag nog fixa så jag kunde alternera mellan operativsystem (ENBART pga bank-id...), men nu ligger en ny dator låååångt in i framtiden för mig.

Jag har frågat mina kompisar om de har dator så jag får ha mitt BankID på dem men det visar sig att bara en av mina kompisar HAR dator och det är en som jag nästan aldrig är hemma hos... (De andra sköter alla ärenden via sina iPhoner.)

Är det något jag glömt som jag skulle kunna göra?

kajix2015-02-14 06:28
Antal inlägg: 7767

Jag vet inte. Kör inte Linux. Men, funkar det med en windowsemulator eller androidemulator?

volpe1964 - Ej medlem längre2015-02-14 07:28
Antal inlägg: 6106

På en Mac fungerar både bankid och Unix, men bankid på mobilen är ju helt suveränt.

Nora1 - Ej medlem längre2015-02-14 07:58
Antal inlägg: 2885

bankid på mobilen är helt suverän. Men.... Sist jag skulle läsa in en räkning läste den fel på en siffra i ocr-numret. En siffra i mitten. Räkningen var helt slät. Utan att flytta på räkningen så scannade jag om den och då blev det rätt. Så nu måste man tyvärr kolla siffrorna ordentligt i alla fall.

Har någon annan råkat ut för detsamma?

vassatassar2015-02-22 16:07

Ganska jobbigt att hålla på med emulatorer om man inte tycker sådana saker är väldigt kul. Kanske enklast köra två operativsystem på samma dator men bara starta upp Windows 7 då bank-id behövs. Känns lite överkurs att behöva göra det, men ser ingen annan utväg. Försöker hålla mig borta från smarta telefoner, visst de är bra me kanske lite för bra. Jag vet inte om jag skulle ha disciplinen att inte använda den mycket när jag inte är hemma. Man blir så himla lätt fast i sådant. Tänkte köpa en platta istället eftersom den inte är lika framplockningsvänlig och fyller mina behov bättre, men kan inte bestämma mig för vilken platta jag vill ha.

kajix2015-02-22 18:29
Antal inlägg: 7767

fribid.se/ ,

försöker lösa detta, men är inte där än.

vassatassar2015-02-24 14:08

Najs! :)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?