Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 1 |
Mobilspel
Pågående | 19 330 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
llloyden | 2015-07-11 01:24 | |
![]() | Vad betyder ordet BÅDE för Dig? I radio, TV, pressen m fl används ordet BÅDE i samband med 3,4,5 uppräknade saker, personer, känslor etc men för mig är ordet alltid BÅDE = två. Ex. Både Sveriges, Lettlands och Norges statsministrar..... Han tyckte lika mycket om både hallon, blåbär och jordgubbar.. Vad gör man? Skaffar hjärtstartare till hemmet. Håller käften eller skickar in insändare om fel hela tiden? Vem orkar... | |
Minta | 2015-07-11 12:34 | |
![]() | Ja, vem orkar. | |
Minta | 2015-07-11 12:34 | |
![]() | Tiderna ändras och vi med dem. | |
plinius | 2015-07-11 14:28 | |
![]() | BÅDE tycker jag kan användas om två eller FLERA personer/saker. Inte att förväxla med ordet BÅDA med A, som används om TVÅ personer/saker. | |
Nachteis | 2015-07-11 22:17 | |
![]() | Om man inte använder ordet vid tillfällen då fler än två alternativ finns med i ekvationen, vad använder man då istället? Finns det någon likvärdig väg att gå, eller blir man tvungen att dela upp det i stil med "X gillade hallon. Även Y och Z tyckte att det var gott."? | |
janne121212 | 2015-07-11 22:49 | |
![]() | plinius har helt rätt. Både - och kan stå för flera (betydelse = inte endast - utan också) medan båda bara gäller två. | |
Sote | 2015-07-12 12:17 | |
![]() | Båda är ett pronomen och är något som gäller två av två, båda sakerna. Både är en konjuktion och används syftar på att något inte bara gäller för den ena utan även för den andra av två saker. Orden används alltså korrekt bara om det gäller två saker , använder man dem i samband med flera saker då är det grammatiskt fel helt enkelt. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-07-12 13:06 | |
![]() | Det kan vara både och | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-07-12 13:23 | |
![]() | www.vanligaord.se/bade.ph p | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-07-12 13:30 | |
![]() | Använder jag ordet både för fler än två säger jag: jag tycker om både hallon och körsbär, samt även kiwi. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-07-12 13:51 | |
![]() | Är det fler än två skippar man helt enkelt ordet både och säger "närvarande var Norges, Finlands ocg Sveriges delegater. | |
Minta | 2015-07-12 16:46 | |
![]() | Så var det tidigare, numera är det vanligt att använda både med flera efterföljande ting, tidigare ansågs det inte korrekt. Så är det inte längre. | |
Minta | 2015-07-12 16:48 | |
![]() | Ordet både är besläktat med båda. Därför har man traditionellt undvikit att använda det om flera än två. Men i dag är det vanligt att både samordnar fler än två led, som i "Den är både billigare, roligare och snyggare". Vill man hellre undvika att samordna fler än två led med både kan man välja andra formuleringar: "Den är inte bara billigare utan också roligare och snyggare" eller "Den är billigare, roligare och snyggare". (Språkrådet) | |
Sote | 2015-07-12 17:13 | |
![]() | Nja. Besläktade kanske dom är men det är två helt olika ordklasser. Rent grammatiskt så är det fel att använda ordet både på annat sätt än just som en konjunktion. Men språket förändras och förslappas så ofta hör man det användas fel. Jag tycker dock att journalister, programledare m.fl bör ha en korrekt svenska. Det låter så illa annars. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-12 17:37 | |
![]() | Man kan också använda ordet "såväl". "Såväl Peter som Lisa och Kalle gillar godis" | |
Minta | 2015-07-12 20:36 | |
![]() | Det är inte korrekt att kalla alla språkförändringar för förslappning, det bara tycks så för den som vant sig vid något annat, det är normala förändringar av språkanvändning som sker hela tiden oavsett hur det använts tidigare. För närvarande anses det inte fel att använda både så som nämnts, men det finns andra möjligheter. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-07-12 22:36 | |
![]() | Det beror helt på vem som "anser". | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-07-12 23:08 | |
![]() | Både är 2 och inte tre eller fler.Det blir fel.Men orka bry sig.Här heter det Göransson arena och inte Göranssons arena låter inte klokt .Eller som en invandrare som inte lärt sig ,Svenska än | |
Minta | 2015-07-13 00:03 | |
![]() | Ramble Tamble, ja man kan ju envisas med att anse att snygg endast betyder ren och prydlig som det gjorde en gång. Eller anse att språkliga förändringar är fel. Eller så har man bara inte vant sig, det finns ju och bör finnas en tröghet i språket så att förändringar inte går för snabbt. Alla ska hänga med. | |
Mormodern49 | 2015-07-13 08:22 | |
![]() | Både jag ock du , brukar jag säga , när vi är två personer | |