Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 1 |
Mobilspel
Pågående | 19 330 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
PetLin2 | 2015-07-20 23:00 | |
![]() | Då och nu Det är 70 år sedan andra världskriget tog slut och alla grymheter kom upp i dagen. Snart finns inte många kvar i livet som var med. Samtidigt ser vi i vår samtid mönster likt dem som fanns i europa på 30 talet. Emmerich Roth en av överlevarna skrev denna viktiga artikel i samband med förintelsens minnesdag. Där han ser likheter mellan det han såg i Tyskland på 30 talet och Sverige idag. Läs och begrunda. mobil.dn.se/kultur-n...ro paganda/ | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-07-20 23:53 | |
![]() | Och vad är det du vill diskutera ? | |
PetLin2 | 2015-07-21 07:47 | |
![]() | Jag vill att man läser Emmerichs text och funderar på hur man själv tänker kring ämnet. En person som upplevt helvetet en gång och ser paralleller mellan då i Tyskland och nu i Sverige och andra europeiska länder är värd att lyssna på. Kommentera gärna hans text med dina synpunkter i frågan har han rätt? Hur tänker du | |
micro113 | 2015-07-21 09:47 | |
![]() | Jag tänker på kritiken mot Romsons jämförelse mellan Medelhavsdöden och Auschwitz och vilken kritik det mötte för att hon ansågs förringa förintelsen. Jag undrar också hur han ställer sig till Israels behandling av Palestinierna ... | |
susila | 2015-07-21 10:01 | |
![]() | IS har i princip samma ideologi som nazisterna, fast ännu värre, och IS är ju på frammarsch även i Europa. Det bekymrar mig mer än nån övervintrad nazist. | |
micro113 | 2015-07-21 10:34 | |
![]() | susila IS håller också på med ett pågående folkmord - så jag är helt överens med dig i det du säger. | |
PetLin2 | 2015-07-21 17:10 | |
![]() | Det som skrämmer mig är att en person som upplevt helvetet en gång kan identifiera tecken i tiden som påminner om hur det såg ut på 30 talet i Tyskland. Ett allt hårdare debattklimat där man försöker hitta en grupp som blir syndabock för allt som händer. Då judar, idag muslimer, romer m.fl. Det har dessutom blivit accepterat att vräka ur sig sitt hat i kommentarsfält även på sidor som är etablerade i samhället och inte bara på hatsajter som avpixlat, fria tider m.m. Högerextremister flyttar fram positionerna i flera europeiska länder. Detta gör att jag både förstår och delar den oro som Emmerich ger uttryck för. Och innan någon går o taket och spammar sönder denna tråd så nej, jag gillar inte det som is gör eller judiska övergrepp på palestinier. | |
micro113 | 2015-07-21 17:30 | |
![]() | PetLin2 Och jag ser att han vill göra en retorisk poäng som inte är särskilt relevant. Begränsad invandring och krav på anpassning till samhället är inga nya idéer. Det är ungefär den retoriken som faktiskt fanns hos den etablerade partierna före nittiotalet. Till och med Palme talade om begränsningar. www.youtube.com/watc...cQ IgEJTB1Y Och Palme var antirasist --- här ett anförande som är lika aktuellt idag som 1965 www.youtube.com/watc...cw W2f_GefA SD står närmare Palme än nazismen i invandringsfrågan -- och med SD:s starkare ställning har vi ju också sett en sådan förskjutning hos övriga etablerade partier. Vi kommer inte få se någon utrotning av invandrare i Sverige - men förhoppningsvis en mer ansvarsfull invandrar och integrationspolitik i framtiden - annars skapar man motsättningar. | |
PetLin2 | 2015-07-21 18:04 | |
![]() | Ja fast ingenstans talar han om en obegränsad invandring Hans poäng är att vi börjar normalisera det som förr var otänkbart. Det börjar bli accepterat att se ner på folk pga deras religion eller ursprung. Läs kommentarer under t.ex. den aktuella händelsen med Adam Tensta eller överhuvudtaget när någon artikel är det minsta kritisk mot SD. SD har ett förflutet som man inte gjort upp med och deras politik ligger väldigt långt från Palme och de etablerade partiernas sätt att tänka. Självklart måste integrationen skötas bättre. Ingen ska behöva vänta månader eller år på besked om de får stanna kvar i Sverige. Man måste få lära sig språket så fort som möjligt även om det inte alltid är enkelt. | |
micro113 | 2015-07-21 18:12 | |
![]() | PetLin2 Fast du har ju fel .. Tal två från 1965 berättar ju att det redan då fanns intolerans och rasism i samhället. Det är inget nytt. Tvärtom - sedan sjuttiotalet och framåt har samhället blivit öppnare. Det som däremot har hänt är en tendens att sätta rasiststämpel på alla som på något sätt är kritiska. När det gäller de etablerade partierna så har de också en både rasistisk, protektionär och på andra sätt obehaglig historia bakom sig. Bara detta att judestämpeln i passen kom till på svensk begäran borde väl berätta en del vilken kutym som rådde runt andra världskriget i Sverige. | |
micro113 | 2015-07-21 18:16 | |
![]() | Redan före kriget förföljdes judar i Tyskland, men i Sverige var man ovillig att släppa in judar i landet. Den allmänna opinionen motsatte sig judisk invandring, och företrädare för den svenska regeringen uttryckte oro för att ett mottagande av judiska flyktingar skulle öka antisemitismen i landet ytterligare. När tyska myndigheter i oktober 1938 beslöt att judar från det tyska riket skulle ha ett ”J” stämplat i sina pass var detta på begäran av svenska förhandlare, som motiverade det med att judar skulle kunna vilja stanna i Sverige och därför borde kunna avvisas redan vid gränsen. www.annefrankguide.n...?o id=17340 | |
PetLin2 | 2015-07-21 18:21 | |
![]() | Du behöver inte dra upp detta jag är lärare i historia bl.a. och känner redan till detta. Medan andra partier gör upp med det förflutna sopar sd sitt under mattan men ibland poppar det upp www.interasistmen.se...lo -dynamit | |
micro113 | 2015-07-21 18:43 | |
![]() | PetLin2 Inget parti - såvitt jag vet - har på samma sätt försökt göra upp med sitt förflutna, ändrat inriktning och sparkat ut medlemmar ur partiet.. Vilket skulle det vara menar du? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-21 19:00 | |
![]() | Micro. "Och jag ser att han vill göra en retorisk poäng som inte är särskilt relevant." Vad exakt är det du inte anser vara relevant i det han skriver? | |
micro113 | 2015-07-21 19:08 | |
![]() | Nora1 Jämförelsen mellan nazityskland, SD och den kritik mot den förda politiken som vi ser idag. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-21 19:18 | |
![]() | Du förnekar dig fan inte. Han berättar sin historia. Den är alltså jävligt relevant för honom. Tror du att du, jag eller någon annan som inte var med skulle ha bättre koll på hur det verkligen var? Att vi skulle kunna utvärdera hoten som han och hans folk utsatts för under alla år, Skulle vi kunna förstå det bättre än vad han kan? Du är inte lite förmäten. | |
PetLin2 | 2015-07-21 19:42 | |
![]() | Ett parti som på en högt uppsatt post har en person med bevisat dåligt ölsinne som viftar med järnrör och skriker invektiv till folkbokföringen är en supporter till avpixlat har nog mycket att göra upp med. De som sparkats från sd är några extremnazister och de som varit kritiska mot partitionen. Likriktningen inom SD påminner om det gamla sovjetiska kommunistpartiet | |
PetLin2 | 2015-07-21 19:43 | |
![]() | Folk så klart. Android ställer till det ibland | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-07-21 19:44 | |
![]() | Har svårt att se att någon som överlevt tre koncentrationsläger och sett sin familj gasas ihjäl har intresse av att plocka retoriska poäng. Det är nog mer något forumfolk i fred roar sig med. | |
micro113 | 2015-07-21 19:49 | |
![]() | Nora1 Det är ju de paralleller han försöker dra - dvs göra retoriska poäng kring.. Dessutom har han ju fel - Svenskar teg inte still mot rasismen vare sig på åttio eller nittio talet. Och åtgärder togs - bl a förbud mot nazisitiska attribut osv.. Kvinnan med handväskan är ett klassiskt exempel - under motdemonstration 1985 sv.wikipedia.org/wik...%C 3%A4skan Att försöka demonisera ett politiskt parti för att man inte gillar allt de säger är enbart kontraproduktivt. | |