Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
oordningen2015-07-21 19:12
Antal inlägg: 7

Snigelplågan?
Här på tomten finns massor av sniglar - sk mördarsniglar, vanliga svarta skogssniglar, pantersniglar - plus små snäckor i hundratals och några vinbergssnäckor dessutom. Vad jag har märkt gör dom ingen större skada... Knappt en tugga ur funkiorna har dom tagit ens, och bland jordgubbarna har jag hittills bara hittat tre-fyra stycken som någon smakat på. Äter dom sig mätta på ogräs, eller?

Har någon samma, eller helt andra erfarenheter vad gäller detta?

RambleTamble - Ej medlem längre2015-07-21 19:55
Antal inlägg: 2728

Nej. De har inte gjort nån skada här.

malmöiska2015-07-21 20:18
Antal inlägg: 305

dom kaläter ju i trädgården

micro1132015-07-21 20:41
Antal inlägg: 17540

Nej, mina grannar plågas visst av sniglar - men i min trädgård tycks de inte trivas...

oordningen2015-07-21 20:54

malmöitiska: kanske jag ska skicka några av mina sniglar, så dom korsar sig med dina, så blir dom snällare. Jag bor ju i Stockholmstrakten nu, men har bott i Skåne i 10 år, och skånesniglarna gjorde inte heller nån större skada hos mig... Lite överdrivet är nog ryktet ändå tror jag.

fulsnack2015-07-21 21:48
Antal inlägg: 6639

Verkligen inte överdrivet!

oordningen: De kanske inte gör någon skada i din trädgård eftersom du har pantersniglar som enbart äter döda växter och även spanska skogssniglar.

Har vält med cykeln för att vägen varit full av hala mördarsniglar. Här är de överallt och äter upp allt i dess väg.

Anna Linnea2015-07-21 22:47
Antal inlägg: 86

Mördarsniglar är verkligen glupska. De växter de gillar äter de rubbet av. Vissa växter gillar de däremot inte utan låter dem vara. Kan det vara så att du har turen att ha "rätt växter" som de inte tycker om. De blir bara fler och fler i antalet för varje år. På vår gräsmatta är det nog genomsnitt 15 mördarsniglar per kvadratmeter. Svårt att gå i gräset utan att trampa på dessa slemmiga kryp. Dessutom ligger de i horder efter vägkanterna, eftersom bilar kör över en del och då dras de dit för de är kannibaler. Det gör det svårt att promenera, så man får typ gåi mitten på vägen.

Adaptiv - Ej medlem längre2015-07-21 23:00
Antal inlägg: 1277

Meeeen fan, fästingar e ju värre!

ttiittii - Ej medlem längre2015-07-21 23:06
Antal inlägg: 37631

Här Frontline på mina djur så dom slipper fästingar.sniglar är ganska lätt att bl av med,öl på en djup tallrig presis utanför tomten med öl och sniglarna super ihjäl sig

dinodog2015-07-21 23:13
Antal inlägg: 4973

Här o Gbg och där jag bor fullkomligt kryllar det av sniglar. Är helt makalöst så mycket sniglar det är. Träffade en tjej i lördags från Boden, hon var helt chockad över alla sniglar hon såg. Och hur stora dom var, hon blev helt enkelt äcklad av dom.

För att inte tala om hur mycket fästingar det är. Nu har jycken fått den där tabletten mot fästingar och den fungerar kanonbra. Fast ser jag fästingar krypa på han tar jag givetvis bort dom.

fulsnack2015-07-21 23:15

En tallrik?!

Efter ett par timmar var en 1,5-liters petflaska med 1 dl öl fylld till kanten med mördarsniglar. Var nyss ute och klippte huvudet av 42 stycken.

Adaptiv - Ej medlem längre2015-07-21 23:18

Haha, mördarfulis!

fulsnack2015-07-21 23:47

Fulmördaren ;)

Adaptiv - Ej medlem längre2015-07-22 00:04

hehe

micro1132015-07-22 08:04

När jag läser om vissas erfarenhet av sniglar så kan jag bara konstatera att mina grannar överdriver sina problem en del...

Här kryllar de inte av sniglar i trädgårdarna - de förekommer däremot i folks trädgårdar, men någon invasion som direkt syns på det sätt som beskrivs här är det inte frågan om...

Njura12015-07-22 11:54
Antal inlägg: 20

Här är invasion och trädgårdarna svämmar över av dem på mornar och kvällar. Så många att jag och flera av mina bekanta gett upp att bekämpa dem. Jag brukade klippa dem morgon och kväll, men gav upp när det var 100-tals varje dag. Grannen slutade räkna vid 1000+ dödade sniglar. De har kalätit frösådderna och invaderat varmkomposten. På cykelvägarna ligger de överallt och dessutom i högar, där de kalasar på någon död kompis. Ofta får man gå i kringelikrokar för att inte behöva trampa i äcklen. De är i så stor mängd att det inte går att räkna dem längre. Hoppas innerligt att något djur ändrar sin kost och börjar leva på dessa sniglar. Då ska jag jubla!

micro1132015-07-22 11:57

Grå det inte att samla dem med något typ av suganordning - typ dammsugare - och sedan helt enkelt bränna påsen/sniglare?

Det borde ju vara enklare än att plocka och klippa varje dag för att kontrollera eländet?

Anna Linnea2015-07-22 12:14

Jag håller med dig Njura de är så många nu, så det är riktigt, riktigt äckligt :-(( Att samla upp dem i fällor eller döda dem är totalt meningslöst. Eftersom de är så många. På min träaltan. Det är ca en halvmeter över gräsmattenivå, där är enda stället jag plockar dem, eftersom jag har sommarblommar där. Varje kväll rensar jag varje kruka på ett tiotal sniglar. Det blir ca 100 sniglar per kväll. Då får ni tänka att altanen ändå är ett svåråtkommligt ställe för sniglarna. Någon annanstans är det ingen ide att ha blommor överhuvudtaget om det nu inte är de sorter som de inte verkar falla dem i smaken. Fästingar är också äckliga. Det är gott om dem i år också!

Anna Linnea2015-07-22 12:19

Naturligtvis upplever man snigelplågan olika pga hur många det finns i det område där man bor. När jag flyttade hit för tio år sedan fanns bara enstaka sniglar. Men nu är de miljontals.

oordningen2015-07-22 14:27

Oj, så många kommentarer det blev på mitt inlägg! Till fulsnack vill jag säga att jag har snigelgodisväxter likväl som mindre aptitliga växter. Mördarsniglarna gillar döda växter dom också, så kolla vid komposten om ni vill göra en snabb insamling! Håller ändå fast vid att iaf här på denna tomt är sniglarna inget större problem, trots att det på andra ställen tycks vara på annat sätt. Tack för visat intresse!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?