Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 5 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2015-10-14 09:51 | |
![]() | Min särart - inte ditt svärord! I kortversion: använd inte andras särart som förolämpning eller svärord! criptografi.blogspot...ar dig.html Frågor på det? | |
Ruckzuck | 2015-10-14 09:57 | |
![]() | Jag håller i stort sett med om att man inte bör göra förolämpningar baserade på "[s]exualitet, psykisk och fysisk funktionsförmåga, kroppskonstitution, förutsättningar och livsval". Möjligen är den sista lite tveksam. Om någon gör livsval som jag finner genuint omoraliska så har jag inget emot att göra det till en förolämpning. | |
Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2015-10-14 10:02 | |
![]() | Moral är oftast kulturell snarare än universell, men jag förstår din invändning och är beredd att respektera den i viss utsträckning. Men av ren nyfikenhet, vilka livsval är det då du anser så förkastliga att de lämpar sig som förolämpning, och hur görs det utan att förringa eventuella offer till den moraliskt felande? | |
Ruckzuck | 2015-10-14 10:05 | |
![]() | Försäljare som jag tycker gör sitt arbete på ett omoraliskt sätt har jag inget emot att man kallar bondfångare t.ex. (Trots att de själva kanske skulle bli sårade av detta epitet.) | |
Ruckzuck | 2015-10-14 10:07 | |
![]() | Jag skulle däremot inte kalla personen bondfångarbög om han var homosexuell. | |
Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2015-10-14 10:15 | |
![]() | Intressant och förtydligande, tack. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-10-16 20:20 | |
![]() | Det finns inget som kan stoppa mig när jag blir arg,när någon kärring tx klagar bara för art dom gillar att klaga ,Då kan det komma :Ditt handikappade jävla Cp ta in på avd 26 och be om lobotomi Det kan inte bli sämre . Och rar någon illa upp ja då är det så | |
Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2015-10-16 21:43 | |
![]() | Det säger mer om dig än om människor med CP eller andra funkionvariationer. Vill du vara stolt över att vara okänslig och spä på fördomar och stigma finns det knappast något jag kan göra för att påverka dig. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-10-16 21:55 | |
![]() | Det handlar inte om det och alla utom dom som har asberger. Om jag tx säger att jag ska gå på toaletten så kommer jag inte ta en promenad på toalettlocket. Säger jag att i dag hoppar vi över kaffet så betyder inte det att gänget ifråga ställer sig på led och hoppar över tjusigt uppradade kaffebryggare.Det är exakt samma såg som ärr säga att någon är ett jävla cp | |
Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2015-10-16 22:00 | |
![]() | Näpperligen. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-16 22:31 | |
![]() | Titti. Det var den tokigaste jämförelse jag har hört. Varför jämför du en jävla kärring med en Cp skadad? Cp-skadade är väl inte jävliga? Tvärtom. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-10-16 22:35 | |
![]() | Nora,så kan man också se det | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-16 22:38 | |
![]() | Tiittii. Om en Cp-skadad eller någon som är anhörig till en cp-skadad hör dig säga sånt så skulle den nog bli ledsen. En jävla kärring kan bara jämföras med sumpråttor och liknande. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-16 22:41 | |
![]() | Nu låter det som om jag bara skämtar men det gör inte. Man ska givetvis vara försiktig med vad man använder för ord och inte använda dem av gammal vana. | |
cisplatin | 2015-10-16 23:27 | |
![]() | Men ttiittii då - bryr du dig då inte alls om att man kan ta illa upp när då häver ur dig sådant? Konstaterar du bara faktum och fortsätter din väg? Kanske tycker du att personen bara ska vända andra kinden till? Ett kusinbarn till mig är handikappat och har cp-skada. Dock är han inte "jävla". Fast arg blir jag ändå över ditt förslag om lobotomi, men nånting stoppar mig ändå från att häva ur mig okvädingsord. | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-10-16 23:34 | |
![]() | Titti, som kristen vuxen bör du föregå med gott exempel. Det är väldigt ansvarslöst och kallsinnigt att häva ur sig sådana ramsor. Även om inte "jävla cp" är särskilt värdeladdat i din värld, finns det bra många individer som skulle kunna ta riktigt illa upp av ett sådant uttryck. Det är värt att fundera över hur man uttrycker sig, så att inte människor blir sårade i onödan. | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-10-16 23:38 | |
![]() | Vill inflika att en cp-skada inte alltid innebär att en person är förståndshandikappad. Här kan du titti läsa mer om vad en CP-skada innebär: www.hjarnfonden.se/o...cg odgnoG8A | |
Sten_Saxpåse | 2015-10-17 00:57 | |
![]() | haha det värsta min tjejkompis vet är när jag säger att hon är precis som alla andra. | |
Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2015-10-17 07:53 | |
![]() | Mollee, precis. Och alla med AS tolkat inte allt bokstavligt. Sådant visar på okunskap. Men huvudpoängen är att använder du någons särart som invektiv betyder det att du faktiskt säger att det är dåligt att vara på det sättet. Att den särarten är värd att se ner på. Medvetet eller omedvetet. Så tänk till, välj vilken typ av människa du vill vara. Eller kör på som en ångvält och beröm dig om din ofelbarhet, valet är fritt! Kanske väljer du att kalla chokladbollar för något annat också? Förändring är ju trots allt jobbigt, och vem orkar bry sig? Jag bryr mig. För att ta ett citat som cirkulerat på nätet ett tag nu: "-Eh nej, jag tycker inte det gör ont på mig att sparka dig på smalbenet. Men en av oss får likförbannat ont. Vilket verkar mest rimligt, att du vänjer dig vid att jag sparkar dig, eller att jag slutar att sparka?" | |
toonfisken | 2015-10-17 12:32 | |
![]() | Titti slutar aldrig att förvåna ! Hur kan man uttala sig så kränkande . All heder åt dig Gnillot som ifråga sätter . | |