Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade28
Mobilspel
Pågående19 514

Forumkategorier

Användare Inlägg  
yora - Ej medlem längre2015-12-18 14:51
Antal inlägg: 251

Musikhjälpen
I år är ämnet "ingen ska behöva fly från klimatet" verkligen aktuellt, med klimatet i fokus, så nära klimatmötet i Paris och med flyktingarna så synliga även i vår del av världen.
Från podiet har man talat väldigt mycket om mat, och påstått att köttindustrin är roten till hala krisen. Veganer slår sig för bröstet och få hur mycket medial tid som helst. Man glömmer helt att det är skillnad på svensk produktion, med naturbeten och vallfoder, och den produktionen som sker i feedlots i sydamerika med soja som huvudsaklig proteinkälla. Och man blundar för att även godis, Thailandsresor och annan mer "onödig" konsumtion förmodligen också bidrar till att förstöra vår miljö...

Från lantbrukets sida har man försökt att få arrangörerna att låta någon som är kunnig om svensk lantbruk förklara att det faktiskt kan vara klimatsmart att köpa svenskt. Men det går inte.

Den insamlingen som det engagemanget gav upphov till är nu i toppen av listan. Helt enkelt för att det är så många bönder och andra med anknytning till lantbruket som bryr sig, både om miljön (det är ju själva förutsättningen för att bedriva lantbruk eller hur) och om att folk behöver förstå hur det egentligen är.

Har ni här på Betapet, som ju förmodligen är ett rimligt genomsnitt av den svenska befolkningen, överhuvudtaget märkt något av detta?

#borringtillburen

micro1132015-12-18 15:46
Antal inlägg: 17540

Musikhjälpen är något som passerat ute i periferin och som jag inte ens uppfattat syftet med .. Det är helt enkelt för många galor och insamlingar så man orkar inte längre ta in - utan för att överleva floden så får man sortera bort allihop...

När det gäller skillnaden på svensk produktion och det som sker i t ex Sydamerika är jag insatt..
Och det är så att soja/vegan produktion är inte miljövänligare än köttindustrin - utan i Sverige så utsläppen för soja/vegetabiliska produkter i ganska god proportion till hur stor andel av befolkningen som är veganer/vegetarianer och utsläppen för köttindustrin står i proportion till andelen köttätare ..

Så hela grejen att rädda jorden genom att sluta äta kött är felriktad.

kajix2015-12-18 16:12
Antal inlägg: 7767

Vår insamling är uppe i 600 kr.

www.betapet.se/forum...ad id=35431

kajix2015-12-18 16:12

bossan.musikhjalpen....ng /betapet

fulsnack2015-12-18 18:14
Antal inlägg: 6639

Har lagt pengar i bössan och även skickat in en låtönskning. Tummen upp!

kajix2015-12-18 18:46

Jag inser nu att jag missuppfattat/inte läst trådstarten.

Jag uppmärksammade insamlingen och engagemanget först nu.

Jag tror att Borring har en del poänger och är en bra motvikt till andra uppfattningar.

fulsnack2015-12-18 18:58
Antal inlägg: 6639

Läste inte heller trådstarten. Tog för givet att det var den gamla Musikhjälpentråden från förra eller förrförra året.

yora - Ej medlem längre2015-12-18 19:35
Antal inlägg: 251

Det är väl i så fall ändå bra att ni fick iväg ett bidrag, jag hoppas att de pengar som kommer in kommer att användas på ett bra sätt!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?