Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 50 |
Mobilspel
Pågående | 19 024 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2016-01-12 19:56 | |
![]() | Etnicitet - är gäller det bara andra Vi vet att många är av åsikten att det inte existerar någon etnisk svensk folkgrupp .. utan att för att vara svensk så behöver man bara "känna sig som det" .. Hur skall vi då se på finnars definition - där det dras en klar gräns mellan att vara finne och finländare? Rasister hela bunten? Hur skall vi se på offentliga människor som Soran Ismail som hävdar att han är svensk "för att han vill" och kurd för att han sin etniska tillhörighet i sitt kurdiska ursprung - samtidigt som han förnekar att det finns etniciteter för det räcker att "känna sig som" ..? Är svenskar det enda folket som inte äger rätt till sin etnicitet och sitt ursprung? Varför skall vi förneka oss den rätten? Är det finare att svensk än kurd/finne/turk... | |
Lågintensiv | 2016-01-12 20:27 | |
![]() | Givetvis har vi den rätten. Etnicitet handlar om härstamning, inte kulturell identifikation. Det är en självklarhet för alla utom såna som definieras annorlunda än de önskar enligt rådande definition. | |
micro113 | 2016-01-12 20:29 | |
![]() | Lågintensiv Jag instämmer - och är lite förvånad över Loco inte hoppar på tråden - men hänsyn att han velat driva diskussioner på ämnet ett längre tag i den stängda tråden .. Här får han ju alla chanser att ifrågasätta och driva egna teser på ämnet. | |
micro113 | 2016-01-12 20:30 | |
![]() | *med hänsyn .. inte men hänsyn .. | |
Lågintensiv | 2016-01-12 20:34 | |
![]() | Jag kan förstå att det är frustrerande att se annorlunda ut om man känner sig svensk, är född här osv - som för min adopterade kompis eller en andra generationens invandrare. Då kan man trösta sig med att den vetenskapliga definitionen är ointressant, det är den kulturella tillhörigheten som är biljetten till samhället. Känner man sig svensk, kommer man bli betraktad som det - oavsett hudfärg. Bor man däremot i en parallell verklighet, umgås bara med landsmän, inte kan språket, inte har några svenska vanor - då kommer man inte betraktas som svensk men då önskar man det sannolikt heller inte. | |
Måns_E | 2016-01-12 20:37 | |
![]() | Är skåningar en egen etnicitet? Är norrlänningar ytterligare en? Är det överhuvudtaget relevant att dela in mänskligheten i snäva grupper efter ursprung? | |
ingson | 2016-01-12 20:42 | |
![]() | micro I skolan fick jag lära mig att det finns finnar och finlandssvenskar och båda är finländare | |
Lågintensiv | 2016-01-12 20:46 | |
![]() | Måns: Nej, det är de inte. Och nödvändigt eller ej, det görs. Varför skulle det inte göras? | |
Rhotheta | 2016-01-12 21:11 | |
![]() | Visst finns det fortfarande etniska skåningar och jämtar här och var. Det är inte länge sedan det var vanligt att bilda familj i den trakt man var född. De är dock inte så särpräglade att de kvalar in på någon unesco-lista över minoriteter som bör skyddas. | |
Måns_E | 2016-01-12 21:19 | |
![]() | Tillskillnad från Soran? | |
Rhotheta | 2016-01-12 21:38 | |
![]() | ? | |
micro113 | 2016-01-12 21:40 | |
![]() | ingson 2016-01-12 20:42 Du räknar upp två etniska folkgrupper som samlas under kappan "finländare" -- däremot är bara en av dem "finnar"... | |
micro113 | 2016-01-12 21:42 | |
![]() | Måns_E Både skåningar och norrlänningar är svenskar -- danskar, norrmän och finnar i kranskommuner till Sverige är inte det. Ta fram en karta och kolla så ser du var Sveriges gränser går... | |
ingson | 2016-01-12 21:43 | |
![]() | Dom som har finska som modersmål | |
micro113 | 2016-01-12 21:44 | |
![]() | Måns_E Soran definiera sig som kurd - eftersom han är etnisk kurd ... och svensk för att han vill vara det och inte tycker att det finns någon folkgrupp som är etnisk svensk och äger rätten till den definitionen .. Den dubbelheten har jag bett Soran om en diskussion om -- men han vill inte ta den .. utan söker istället upp udda människor i Finland .. | |
Måns_E | 2016-01-12 21:51 | |
![]() | Arv eller kultur Micro. Soran har ju växt upp i medelklass miljö i Knivsta. Huruvida det har präglat honom mindre än att hans föräldrar flytt från Turkiet vet jag inte riktigt. Jag har också lite svårt att förstå hur du skall leda det i bevis. Men du vill väl bara vara märkvärdig och tjurskallig som vanlig. | |
micro113 | 2016-01-12 21:55 | |
![]() | Måns_E Vad vill du att jag skall leda i bevis -- att Soran gör anspråk på att vara kurd med hänvisning till sin etnicitet? Eller att han hävdar att han är svensk för att han känner sig om det och vi svenskar inte äger rätten till begreppet? | |
micro113 | 2016-01-12 21:56 | |
![]() | *som - inte "om" det .. | |
Måns_E | 2016-01-12 22:03 | |
![]() | Han är svensk medborgare med en uppväxt i en sekulariserade svensk miljö och han har ett kurdiska ursprung. Jag förstår inte vad du har för problem med det. Jag förstår inte heller vad du har för problem med att han både känner sig svensk och kurd. Han är ju det. | |
Måns_E | 2016-01-12 22:04 | |
![]() | Min telefon vill inte riktigt böja orden som jag. | |