Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade53
Mobilspel
Pågående21 690

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2016-01-30 08:44
Antal inlägg: 37631

Åldersgräns på sociala medier
Åldersgräns på sociala medier 13 eller 16 år eller inte alls vad tycker ni ?
 
ballo08122019-07-02 15:00
Antal inlägg: 8

Jag tycker 13 år
 
ttiittii - Ej medlem längre2019-07-02 23:42
Antal inlägg: 37631

Tycker ingen gräns
 
Vilja1232019-07-13 02:07
Antal inlägg: 1050

Det är lite lurigt med frågan. Vad för sociala medier syftar du på? Vad gäller lagar finns det bla ju begränsning att en förälder inte får ta del av ungdomens läkarjoural from dom är 13 år. Samtycke krävs eller menprövning om det är fara för barnets liv eller annan allvarlig händelse där vi enligt lag i journalen kan dokumentera. Begränsning för att öppna konto inom spel är ju 18 år.
Allmänt med sociala medier är ju den nya genetionen då inne på nätet i allt från skolarbeten o annan verksamhet så att ha begränsning från anhörigs håll är svårt. Däremot tycker jag att de dom har och bedriver nätsidor bör begränsa åtkomst för viss information/ erbjudande till dom är för myndiga, 18 år, genom att man ska legitimera sig med BankID.
 
bagarmicke2019-07-13 13:57
Antal inlägg: 235

Förbjud vuxna med barn under 12 att surfa i deras närvaro... Försök inte göra problemet till ett barnproblem... Föräldrarna är de som misslyckats... Se er bara omkring.. Lyft blicken från skärmen och studera vad som sker omkring er Barn/förälder/skärm.... Punkt!
 
Bitte - Administratör2019-07-13 16:33
Antal inlägg: 23904

Frågan var väl vid vilken ålder ska barn få börja surfa på sociala medier ?


Bitte
 
bagarmicke2019-07-13 16:55
Antal inlägg: 235

Vilken tråkig tråd med en massa åldersangivelser det skulle bli och det måste ju gå att se problemet från en annan vinkel än att det är barnens fel att de surfar... Eller? Jag hävdar bestämt att det är föräldrarnas uppfostran som avspeglar sig i bruket av sociala medier bland barn och ungdommar
 
Moose72 - Ej medlem längre2019-07-13 17:30
Antal inlägg: 1910

Det är väl klart att föräldrarna har orsak till hur mkt barn och ungdomar surfar på sociala medier. Men det är inte lätt att sätta gränser. Det är andra tider nu, motför då man själv var ung. Det finns ju så många olika medier också. Det måste nästan vara lättare att sätta en gräns för att använda mobilen, än just bara sociala medier. Om det nu ska vara en gräns. Jag tror generellt att många 13 åringar surfar mer på sociala medier än vad vuxna gör. Jag har bla tvillingar som är 10 år. Enligt dom så håller alla i deras ålder på med tex snapchat och Tik Tok. Ska man då sätta en gräns för sina egna barn, så att alla andra håller på med det men inte ens egna barn... Om jag skulle sätta en gräns. Då skulle jag sätta en gräns för att få ha mobil och den skulle vara 9-10 år. Sedan sätta gräns för hur ofta och hur länge dom får använda mobilen.
 
Jelenas772019-07-13 20:18
Antal inlägg: 1797

Håller med dig Moose, är ju på ett sätt barn umgås idag och hur mycket vi än vill att barnen ska vara ute och leka i skogen ser det inte ut så längre.

Jag vill dock ha koll på vad 9 åringen gör och på hans youtubekanaler måste jag godkänna det som läggs ut och han får inte ha kommentarer. Mycket av det är för att människor kan vara elaka och att han pga sin autism inte har koll på vad som är socialt ok alla gånger.
 
Bitte - Administratör2019-07-13 21:10
Antal inlägg: 23904

Raderat ett antal inlägg några för att det bara var rent trams och INTE alls hörde till ämnet samt något som blev hängande i luften vid raderingen.


Bitte
 
markoolio5 - Ej medlem längre2019-07-14 17:53
Antal inlägg: 1825

Såg nån reklam häromdagen om att flera barn drunknar årligen och budskapet till föräldrarna var "Snälla, lägg ner din mobil och ha koll på ditt barn när hen badar".

Jag tror att åldersgränsen på sociala medier är ett slag i luften. I ett samhälle där föräldrar försummar sina barns säkerhet till förmån för en statusuppdatering är det knappast barnen som behöver hållas ifrån sociala medier.
 
Glenn Skifs2019-07-17 20:15
Antal inlägg: 932

Exakt så är det, Markoolio.
 
har1liten - Ej medlem längre2019-08-26 21:58
Antal inlägg: 1906

Varför inte ta en hög månadsavgift för sånt trams
 
CiCm - Ej medlem längre2019-08-27 17:33
Antal inlägg: 325

Sociala medier har sina fördelar, men även sina nackdelar.
Personligen tror jag många skulle må bättre av att begränsa tiden de spenderar på sociala medier. Medan det för andra kan vara en möjlighet till socialt umgänge och ett sätt att söka trygghet och gemenskap. När det gäller yngre barn bör man som förälder ha en god överblick över barnets aktiviteter på sociala medier, det är också viktigt att man samtalar med barnet om vilka risker som finns där ute och att man lär dem att tänka kritiskt, t ex att de ska vara försiktiga när det komner till att dela med sig av känslig information/bilder om/på dem själva och andra.

Tyvärr så finns det barn som far illa av sociala medier. Det är lätt att sitta bakom en dator och säga elaka saker eller skicka runt privata bilder på andra.
 
Mouche - Administratör2019-08-27 17:45
Antal inlägg: 24193

Markoolio satte verkligen ner foten där den hör hemma!
Det är så ynkligt när man ser föräldrar som knappt ens är medvetna om att de har barn med sig på platser där olyckor faktiskt kan hända.

Frågan är om de ens borde få vara föräldrar!
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?