Spelrum
Giraffen | 16 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 19 299 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
llloyden | 2016-04-19 21:29 | |
![]() | Vad är Sverige idag? Tja, inte är Sverige som det var förr. Genomhederligt, alla skulle göra rätt för sig etc. Om man idag jobbar/har jobbat/har kompisar som är politiker i samma parti etc så är den enda utbildning man idag behöver för att göra karriär (komma till köttgrytorna) som styrelselproffs, GD eller chef för något statligt eller kommunalt företag som avknoppats från stat o kommun. Där är det ju bra (inte alls svårt om man redan är inkompetent) att missköta sig kraftigt. Sen är framtiden grejad med avgångsvederlag och pension och vad mera! Men då ska man ha hög position och många partikamrater bakom ryggen. Jag bryr mig inte om vad H&M, Wallenberg, Ikea och andra personer/ företag gör. Jag underhåller inte dem med mina skattepengar - men när det handlar om SJ, Vattenfall, SCA och andra från stat o kommun avknoppade bolag, som byggts upp av staten/kommunen/landsting et dvs av våra skattepengar och sen blivit AB - då blir jag förbannad när jag ser detta enorma slöseri som pågår, många gånger p.g.a ren inkompetens hos samtliga politiker, GD:ar, styrelseproffs -liksom våra valda i kommuner, landsting, rikdag - som ständigt blir grundlurade. | |
wildman | 2016-04-19 21:32 | |
![]() | Oj så bittert. Tja. jag kan iaf säga att jag har det betydligt bättre än vad tidigare generationer haft det utan att vara någon karriärist. Sen finns det säkert saker som. Kan bli bättre och saker som faktiskt blivit sämre. Men på det stora har det mesta blivit bättre. | |
llloyden | 2016-04-19 22:21 | |
![]() | Ja, jag håller med. Vill helst inte vara bitter. Vi har ju media som ständigt tar upp allt negativt och sällan får man se eller höra, läsa om att något bra, trevligt etc. hänt. Dessutom alla dokusåpor där det hela går ut på att köra över, lura andra etc. Tur att Betapet finns - lite roligt ibland! | |
med | 2016-04-19 22:47 | |
![]() | Vi har det så mycket bättre nu med allt | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-04-19 23:22 | |
![]() | Håller med med. Det är inte bättre nu det våt sämre förr :) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-04-19 23:23 | |
![]() | Det var inte bättre förr det är sämre nu .skulle det stå | |
Måns_E | 2016-04-19 23:30 | |
![]() | Jag tror inte riktigt på den analysen. Jag tror att det är svårare att göra fackpampskarriär idag än på 80-talet. Förr så var det förmodligen lättare att hålla varandra bakom ryggen. Sedan så är det sant att storföretagen har mer inflytande, men att det skulle vara mer svågerpolitik bland generaldirektörerna ställer jag mig tveksam till. | |
llloyden | 2016-04-21 22:04 | |
![]() | Tja, de var väl inte så mycket "hålla varandra om ryggen" på 80-talet. Eller har jag fel? Det var ju inte heller så stora summor pengar som det handlade om. Som t.ex. att man idag inte kan ha konferenser i sitt eget konferensrum längre? De flesta har ju egna sådana! Varför behöver man åka utomlands, bo på hotell i Åre på vintern etc. som man gör nu? Gäller inte bara facket utan kommuner och landsting också. Vad använder man s.k. konferensrummen till nuförtiden? Internutbildning eller vad? | |
Måns_E | 2016-04-21 22:20 | |
![]() | Det var ganska mycket hålla varandra om ryggen då också. Wallenberg satt ju mer eller mindre i samråd med regeringen. Fackpampsskandsler och LO som dikterade politiken samt skyhöga skatter. Astrid Lindgren fick ju betala 102% i skatt. | |
micro113 | 2016-04-21 22:26 | |
![]() | Jag tror vi som är medelålders idag har det bättre än generationerna före oss .. För de yngre är det däremot inte sant. | |
llloyden | 2016-04-22 01:56 | |
![]() | micro113: Man blir ju orolig hur det ska gå för barn och barnbarn. Måns_E: Tja, då fanns det ju Wallenberg att sitta i knä på. De kanske har tröttnat på att ställa upp när det mesta missköts. Fack o byråkrater var ju ganska OK,inga större excesser. Man blir ju orolig om hur det ska bli/se ut framtiden etc. Förtroendet för makthavande är i stort sett noll och helt rätt när de skor sig hela tiden; avgångsvederlag när mn misskött sig, fantasilöner i en anställning som inte är utsatt för någon som helst risk/konkurrens: statliga bolag, kommunala bostadsbolag t.ex. med miljon ersättning när man misskött sig. På nåt konstigt sätt på 80-talet så funkade ju samhället. Men det gör det ju när mer än 50 % betalar skatter. Det funkar inte när 60 % ska ha bidrag (barnbidrag/socialbidrag, A-kassa, pension etc. etc, lön från kommunen, landstinget, staten, och bara 35-40 % betalar in skatter, som dessutom numera ska räcka till skola, vård, äldreboende, färdtjänst, rehab,kommunikationer, flyktingboende, integrering m.m. Jag har inte nämnt polisen, rättsväsende, vägar, försvaret m.m. som också ska betalas av skattemedel. | |
llloyden | 2016-04-22 01:59 | |
![]() | micro113: Man blir ju orolig hur det ska gå för barn och barnbarn. Måns_E: Tja, då fanns det ju Wallenberg att sitta i knä på. De kanske har tröttnat på att ställa upp när det mesta missköts. Fack o byråkrater var ju ganska OK,inga större excesser. Man blir ju orolig om hur det ska bli/se ut framtiden etc. Förtroendet för makthavande är i stort sett noll och helt rätt när de skor sig hela tiden; avgångsvederlag när mn misskött sig, fantasilöner i en anställning som inte är utsatt för någon som helst risk/konkurrens: statliga bolag, kommunala bostadsbolag t.ex. med miljon ersättning när man misskött sig. På nåt konstigt sätt på 80-talet så funkade ju samhället. Men det gör det ju när mer än 50 % betalar skatter. Det funkar inte när 60 % ska ha bidrag (barnbidrag/socialbidrag, A-kassa, pension etc. etc, lön från kommunen, landstinget, staten, och bara 35-40 % betalar in skatter, som dessutom numera ska räcka till skola, vård, äldreboende, färdtjänst, rehab,kommunikationer, flyktingboende, integrering m.m. Jag har inte nämnt polisen, rättsväsende, vägar, försvaret m.m. som också ska betalas av skattemedel. | |
llloyden | 2016-04-22 02:06 | |
![]() | Måns_e Jag tror också att det är svårare att göra karriär inom facket o.d. idag. Alla har ju fattat att det är bra betalt o ingen kompetens behövs, liten risk att bli fälld för dåligt jobb, ingen risk för att behöva betala tillbaka ev. avgångsvederlag eller pensioner etc. så konkurrensen borde vara enorm idag. Då på 80-talet räckte det bara att ha varit medlem sen 15-års åldern och inte bråkat för mycket, funkar även idag men sååå många fler vet det och vill vara med och konkurrera. | |
Måns_E | 2016-04-22 15:29 | |
![]() | Det funkade inte alls, det var välfärd finansierad med lån på 80-talet, vilket blev väldigt kostsamt när det inte längre gick att finansiera så på 90-talet. Dessutom så kunde politiker på ett helt annat sätt hålla sina väljare ovetande. Ett par exempel som politikerna idag inte hade kommit undan med är Geijeraffären och IB-affären. På den tiden gick det alldeles utmärkt. | |
micro113 | 2016-04-22 16:13 | |
![]() | På vilket sätt kom de "undan" -- affärerna avslöjades ju.. Och på vilket sätt kommer de inte undan idag? | |
Bisonbox | 2016-04-23 07:43 | |
![]() | I byggbranschen är det betydligt och då menar jag enormt mycket mindre fuffens idag än för 20-30 år sedan. Myten att statskulden ökade på 80-talet på grund av en ofinansierad välfärd är som myter är inte sann. Ökningen inträffade under de borgerliga åren mellan 76 och 82, från 20% till 55% av BNP. I slutet av 80 talet var den 40%. 90tals krisen berodde helt på den låsta kronkursen samtidigt som man hade 10% inflation, helknäppt. Det har aldrig varit lätt att etablera sig på arbetsmarknaden, skaffa sig en bostad, bilda familj. Det är först när man är medelålders och gjort resan/investeringen som man skördar. | |
magnusito | 2016-04-23 11:30 | |
![]() | I stora drag är mycket sig likt genom tiderna. De privilegierade försöker oupphörligt att värna om sina privilegier och har de senaste 20 åren fått ökade möjligheter till det i takt med att folkhemsidén går ur tiden och marknaden får fritt spelrum. Gisslanargument till foket att så här måste det gå till annars blir vi alla lusfattiga är precis desamma som de en gång var i det gamla statarsamhället. Skillnaden är att roffarmentaliteten håller på att ta död på hela klotet vi lever på. Snart är det mer plast och föroreningar i världshaven än det finn liv i dem. Djur fastnar i sopor och gamla fiskenät och dör en långsam plågsam död. Kemikalier spolas rakt ur. Rakt ut i källan till vårt liv. Trevlig lördag! Köp en burgare till, shoppa lite mer och dröm om att vara med i en dokusåpa under tiden. | |
llloyden | 2016-04-26 01:01 | |
![]() | Bisonbox: Förstår vad du menar - jag tänker på Flemming Broman (han var byggnadskille, senare knarklangar/tillverkare, och skrev en bok om djävla fusk o mutor (nån fick en sommarkåk byggd gratis etc). i samband med upphandlingar om byggnation av skolor, vårdhem ,m.m. En bok om alla mutor vid upphandling av byggen av skolor o andra kommunala/landstingsproje kt, ca 1980-tal. Tror faktiskt det är långt värre idag, oavsett röd, grön, blå, majoritet, för nu friskriver sig entreprenörer m. fl. för allt och där står kommunen "helt torsk", grundlurade, fattar ingenting och då får vi betala med våra skattepengar. Entreprenörerna verkar vara mera insatta än våra folkvalda.....Folkvalda säjer bara "Äh, spelar roll, vi höjer kommunalskatten" och det är inte politikerna som drabbas utan VI skattebetalare -för att våra folkvalda inte kunde räkna, inte fattade att någon var så elak att de ville lura dem etc etc... Bisonbox:Detta gäller ALLA kommuner, där spelar partifärgen faktiskt ingen roll. Alla förtroendevalda oavsett partifärg är lika skyldiga, okunniga, grundlurade.... | |
Måns_E | 2016-04-26 17:54 | |
![]() | Jag vet inte, så värst mycket har faktiskt inte skattesatserna ändras sedan 80-talet www.scb.se/sv_/Hitta...85 6/68065/ Om vi bortser från marginalskatterna då, men de är ju statliga. | |
Bisonbox | 2016-04-26 18:48 | |
![]() | Tror det är långt värre? | |