Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 602

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lågintensiv2016-06-19 17:10
Antal inlägg: 3228

Är jag en katt?
Hej! Tråkig, grå söndag så här kommer en film att begrunda. (Ni måste se den i sin helhet, den tar väl fem minuter kanske.) Vad känner ni när ni har sett den? Vad skildrar den?

Kan ni identifiera er med de intervjuade personerna eller tror ni att ni hade svarat annorlunda?

Tror ni att svaren är typiska för Sverige, och är det isåfall bra eller dåligt?

www.youtube.com/watc...d1 SVUXFgr8

Lill-IT2016-06-19 17:25
Antal inlägg: 31558

Nej, du är en puma. :)

Man kan väl få uppfatta sig själv som vad man vill. Om man nu vill ljuga för sig själv. Men att sen hävda rättigheter in absurdum är bara helt galet.
Och att tro att andra ska uppfatta en som det man väljer att hitta på att vara.. hmm. Nej, jag tror inte det.
Ta Bruce Jenner. För mig är han en man, som vill vara kvinna.. Men född en man. Kommer alltid biologiskt att vara en man.. även om han kapar snorren och käkar hormoner till han talar i falsett.
Jag tycker synd om honom. Könsförvirrad är säkert ett alldeles verkligt tillstånd.

Tanten M - Ej medlem längre2016-06-19 17:33
Antal inlägg: 5126

Stör mig på ena tjejens tuggummituggande :)

Frågorna är ledande, folk önskar vara öppna o frigjorda i sina svar.
De trasslar in sig i resonemangen.
Precis som hon säger på slutet, svensken vill tydligen så väl att de inte kan stå för sina tankar.

Däremot tror jag att majoriteten av de som svarade skulle säga ifrån om de fick lite tid att tänka efter. Smälta hela frågeställningen.

Nu blev ställda mot väggen.

Kan jag identifiera mig? Nej, jag skulle inte ställa upp på att svara.
Typiskt svensk? Nej, jag tror majoriteten i världen vill vara snälla.
Är det bra eller dåligt? Det är bra att ifrågasätta, men det är dåligt när det dras för långt...

throwback - Ej medlem längre2016-06-19 18:41
Antal inlägg: 642

Jag tycker att man förenklar lite väl mycket. Nej, jag ser att du inte är två meter lång och av japanskt ursprung, och tycker du att du är en katt så skulle jag vilja hänvisa till unga vuxna för lite KBT.

Däremot är könsidentitet en mycket större fråga än en elev som ställer ledande frågor, jag har stött på många i mina dar som helt enkelt är född i fel kropp. Ett av mina barn har en vän som är flicka men förmodligen borde ha fötts som pojke. ( utan att gå in på detaljer) Könsförvirrad? Nej, mer en känsla av att inte trivas med sitt kön och att inte identifiera sig med det.

Lågintensiv2016-06-19 18:54

Poängen med filmen är som jag ser det inte att adressera diskussionen om könsidentitet utan att ifrågasätta den identitetspolitik som ligger väldigt mycket i tiden - se exempelvis intilliggande tråd om att intergenderpersoner skall få bada topless (eller hur var det nu? var det tvärtom, skall de få visa kuken?) Driven till sin spets som i filmen så inser man hur absurt det är att tänka att bara vi själva äger definitionen av vad vi är. Att det inte finns några objektiva faktorer som binder oss. En fin tanke eftersom den frigör, men inte fullt ut sann.

liminal - Ej medlem längre2016-06-19 19:39
Antal inlägg: 1697

Det finns inga människor som identifierar som något utan skäl till det. Att identifiera sig som japan kommer naturligt om man har en viss typ av koppling till Japan. Likaså könsidentiteter. Därför blir det bara löjligt att antyda att man i konsekvensen namn borde kunna byta identitet från dag till dag. Ingen gör så. Längd är inte en identitet och har tydliga fastställda definitioner. Biologiskt kön är flytande. Etnicitet är per definition en identitet.

liminal - Ej medlem längre2016-06-19 19:42

Hon som har gjort filmen har ju varit SDU-ordförande, så det politiska syftet är naturligtvis att försöka ta ifrån vissa grupper av människor rätten att identifiera sig som svensk.

Lågintensiv2016-06-19 20:24

Liminal: Jag bara väntade på att någon skulle nämna detta för diskussionen totalt ovidkommande faktum. Jag hade gissat att totravel skulle göra det, men du är förstås second best. Ser du inte det löjliga i hur dessa människor inte vågar säga emot uppenbarheter av rädsla för att bli dömda? Hur vet du att det inte finns människor som definierar sig som något utan skäl till det? Vilka skäl är godtagbara och vilka inte? Det finns människor som definierar sig som katter, skall vi tillåta det eller är det för magstarkt?

liminal - Ej medlem längre2016-06-19 20:38

Det är inte ovidkommande med avsändare eftersom att det skvallrar om budskap. Jag tycker att svaren är löjliga, men löjliga frågor brukar få löjliga svar. Och där kommer nästa fråga angående klippet: vad spelar det ens för roll vad folk definierar sig som? Givetvis ska vi inte ha några förbud kring identiteter.

carlmartin - Ej medlem längre2016-06-19 20:47
Antal inlägg: 4590

Om folk definierar sig själva som det ena eller andra är oviktigt. Det blir först intressant när man möter omvärlden med sin definition av sig själv och kräver att andra respekterar denna.
En del vill verka för lagstiftning omkring detta. Det tycker jag blir väldigt konstigt.

carlmartin - Ej medlem längre2016-06-19 20:49

Jag hade svarat att hon var en svensk tjej i sin egen ålder och inget annat :)

Lill-IT2016-06-19 20:53

Praktexempel:
www.telegraph.co.uk/...lt ure.html

ttiittii - Ej medlem längre2016-06-19 20:58
Antal inlägg: 37631

Orkade nästan se halva filmen.Folk får identifiera sig som vad som helst.
Det som blir lite mycket blir ofta ganska mycket som detta med hbtq bögar flator inget jag bryr mig i ,Men när nu alla kommit ur sina garderober som katter bögar eller vad det nu är så räcker det liksom inte.Det ska stötas och blötas i oändlighet min känsla är att folk surnar till när jag inte bryr mig i om dom är katt.jag godtar alla.
Är ganska säker på att vissa människor vill vara spektakulära och identifiera sig som katt för att få uppmärksamhet.

Sote2016-06-19 20:59
Antal inlägg: 3557

Jösses. Jag trodde faktiskt att folk hade bättre kunskap om HBTQ personer i dag. Insikt, kunskap och tolerans lyser med sin frånvaro.

carlmartin - Ej medlem längre2016-06-19 21:03

Upplys oss!

Lill-IT2016-06-19 21:23

Sote, de får vara vad de vill. Med vem de vill så länge den andra personen är med på det.
Men jag vill inte bli tvingad att acceptera andras val av identifiering av sig själva vare sig det gäller art, kön, etnicitet mm.
Det pushas så hårt att det är normalt att vara nåt annat än "normalt" så det känns löjligt.

Lill-IT2016-06-19 21:30

www.mediaite.com/onl...-a s-a-cat/

Lågintensiv2016-06-19 21:31

Otroligt intressant artikel du länkade till på förra sidan, lill!

Lågintensiv2016-06-19 21:35

Vita kvinnan som identifierade sig som svart. När det passade henne. :)

Sote: Diskussionen handlar inte om hbtq-personer ytterst. Det är väl ingen här som misstror att det finns människor som känner att de är födda i fel kropp osv? Essensen av filmen är att studenterna inte vågar säga emot det uppenbara eftersom de är ideologiskt indoktrinerade.

Lill-IT2016-06-19 21:35

en.wikipedia.org/wik..._d ysphoria

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?