Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade17
Mobilspel
Pågående19 589

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132016-10-10 23:43
Antal inlägg: 17540

Partiledardebatten 2016-10-09
Jag gissar att detta hör hemma i snack och inte seriöst ..

Jag är djupt skakad och besviken över den osaklighet och den mobbing vi såg från de etablerade partiernas sida i attackerna mot Åkesson ..

(Återigen - nej, jag har aldrig röstat på SD)

För mig är det värre än sandlådenivå .. det var som att stå på skolgården och se två gäng som normalt inte kommer överens ge sig på det mobbade barnet i en gemensam attack .. bara för att de kan och det är kul/förenar dem i deras övertag ..

Var tog sakfrågorna vägen?
Var tog värdigheten vägen?
Var tog respekten för oss väljare vägen?

Jag har barn som mobbades i skolan -- och sällan har något gett mig sådant tillbakakast till det som det jag såg igår ..

Skall vi verkligen inte kunna förvänta oss mer än detta av våra folkvalda?

Vad tycker ni?

Der Eimer - Ej medlem längre2016-10-11 05:25
Antal inlägg: 383

Ja jösses... Det sägs att man får de politiker man förtjänar, men jag kan inte låta bli att undra om vi faktiskt inte förtjänar bättre.

Generellt skyller man allt dålig på den andra sidan, och tar åt sig äran av allt bra. Oavsett vilken roll man själv haft i det dåliga respektive det bra.

Skoldebatten: Katastrofal.
Regeringsfrågan: Katastrofal.
Integrationsfrågan: Katastrofal.

Löfven: Passiv-aggressiv, gnällig, pladdrig och osaklig som vanlig. Statsmannamässig som en säck bintje.

Sjöstedt: Bra som vanligt. Lugn och lagom populistisk. Företräder sina väljare bra (tror jag).

Fridolin: Helt OK. Tjänstefel av programledarna att inte pressa honom mer i skoldebatten.

Björklund: Relativt bra. Den som var tydligast om regeringsfrågan. Avstod från alltför grova påhopp. Intressant ideologisk utläggning om polariseringen.

Busch-Thor: Beklagar sig först över väljarförakt och tar i nästa andetag ner debatten till sandlådenivå genom påhopp på SD..? Ganska bra i integrationsdebatten. I övrigt inte imponerande.

Lööf: För mycket påhopp på SD, för lite saklighet. OK när hon fick prata lite ROT och RUT.

AKB: Usel. Pratar som om M inte suttit vid makten på 100 år.

Åkesson: Lite av ett drömläge för honom att få vara martyr och slippa prata sakfrågor. Blev nyfiken på hans lista. Fick inget vettigt sagt.

Har inte sett timme 2 ännu. Kanske blev det bättre.

ttiittii - Ej medlem längre2016-10-11 10:47
Antal inlägg: 37631

Säger bara en sak.Herbert Söderström !!
Var år Du ?. totalförlsmafe programledare som inte förstått sin uppgift.
Vi har inga politiker i Sverige.Samtliga har passat i bättre i Bollibompa

ttiittii - Ej medlem längre2016-10-11 10:47
Antal inlägg: 37631

Sjöstet var bra men det är han jämt

Mormodern492016-10-11 12:48
Antal inlägg: 8354

Jag reagerade väldigt stark på det Löven vräkte ur sig till Åkesson . Det är bedrövligt att en statsminister uttrycker så . Jag tänkte det här kan ju inte vara okey , utan någon följd av utredning , vilket det nu blir , ock det tycker jag är rätt .

Tommy 19792016-10-11 14:52
Antal inlägg: 1182

Det hela är egentligen ganska enkelt. SD kan, och ska, inte behandlas som vilket parti som helst därför att de inte är som vilket parti som helst. Att påstå att de skulle vara mobbade är bara patetiskt. Om man för den politik och står för det budskap som de gör så får man banne mig vara beredd på att få lite mothugg.

Ra Batt2016-10-11 17:46
Antal inlägg: 19

Tommy 1979, alldeles rätt. SD älskar att ha offerkoftan på, så fort man kritiserar dem. Alla partier får ta emot kritik, men ingen av dem leker offer för det. Om man läser SD:s partiprogram, deras motioner i riksdagen och dessutom gång efter annan ser, hör och läser vad deras företrädare skriver, gör och säger , så är det helt tydligt att SD inte bara har nazistiska rötter utan nazistiska och rasistiska ideer lever kvar i det partiet. Dessutom har det aldrig haft och har inte nu heller någon som helst trovärdig budget eller program. Det är en enfrågeparti med nationalistiska ideer och invandrar-och flyktingfientlighet. inte vilket parti som helst. Det är ett parti med odemokratisk ideologi som lyckats ta sig till riksdagen i demokratiska val. Se på Ungern, Polen, Turkiet - så ser ni hur nationalism, populism och konservativ (extrem)höger ändrar grundlagar godtyckligt., stryper press-och yttrandefrihet. Kom ihåg vad som hände i 30-och 40talets Tyskland. Partier som vill ha ett homogent samhälle är farliga, odemokratiska partier.

carlmartin - Ej medlem längre2016-10-11 18:39
Antal inlägg: 4590

Ja, det är uppenbarligen bäst att de andra partierna för den politik som sd förordar.

Det gör i praktiken inget att man fördömer sd, när man ändå kopierar deras ideer. Sd får nog nöja sig med indirekt inflytande en del år framöver. Det viktiga är vad som genomförs - inte vem som gör det :)

carlmartin - Ej medlem längre2016-10-11 18:43

Sjöstedt kör som vanligt med taktiken att måla upp starka känslomässiga bilder när det gäller immigrationspolitiken. Detta verkar vara helt ok att göra detta, bara bilderna speglar utsatta människors verklighet.

Jag tycker inte att det är ett bra underlag att föra politik på.

bolo2016-10-11 18:57
Antal inlägg: 1061

Tack o lov att vi slapp Anna Hedenmo som moderator

Emanlas2016-10-11 19:04
Antal inlägg: 92

Åkesson gjorde en sällsynt blek insats. Han måste rimligen varit förberedd på vad som komma skulle, men hela hans försvar (motangrepp..) verkar ha försvunnit med papperet han tappade. Därefter verkade han mest vilja vara någon annanstans.
Löfven klantade sig när han glömde den säkert inlärda SD-benämningen men har åtminstone tagit tillbaka den inte korrekta delen.

Ra Batt2016-10-11 19:54

carlmartin, om de andra partierna hade kopierat Sd:s ideer så hade vi ingen invandring och inga flyktingar. Sverige skulle dessutom bryta mot FN stadgan om asylrätten, som det har skrivit under på. Nu är det inte så, asylrätten gäller. Flyktingpolitiken är åtstramad, delvis olyckligt enlig min åsikt,men det beror på den extrema situationen, som rådde förra hösten och har inget med Sd att göra. Även om de skulle önska det. Man måste också kunna skilja på invandrare och flyktingar. Dessutom måste man hålla i minnet (om man kan) att varken invandrare eller flyktingar är någon homogen grupp utan individer från många olika länder, regioner, kulturer, traditioner, religioner. Man kan lika lite bunta ihop dem som man kan bunta ihop svenskar till en enda homogen grupp.

peterurban2016-10-11 20:16
Antal inlägg: 1

Ra batt: Du pratar skit!! De andra partierna har lagt sej platt för SD

Ra Batt2016-10-11 23:48

peterurban, du måste skämta =D.

micro1132016-10-12 10:01

Tommy 1979
Det var inte frågan om mothugg .. tvärtom, osakligt svammel. Mothugg hade varit att bemöta dem i sakfrågor - inte bladdra om enskilda företrädares gamla uttalanden på fester o dyl.

Det enda som framgick är väl egentligen att de övriga partierna adopterat så mycket av SD:s migrationspolitik att de inte längre kan angripa SD i själva i sakfrågan.

Lågvattenmärke i en debatt.

micro1132016-10-12 10:02

peterurban
Nja, lagt sig platt har de ju inte .. det har nöjt sig med att kopiera delar av deras politik .. ;)

Milkman732016-10-12 21:04
Antal inlägg: 1654

Håller med Ra Batt.

carlmartin - Ej medlem längre2016-10-12 22:22

"carlmartin, om de andra partierna hade kopierat Sd:s ideer så hade vi ingen invandring och inga flyktingar."

- stämmer inte alls, invandrare och flyktingar "försvinner inte - *poff*, bara för att man lägger om kursen lite :)
Vi skulle ha färre invandrare och flyktingar som kommer, och det har vi :)

"Flyktingpolitiken är åtstramad, delvis olyckligt enlig min åsikt,men det beror på den extrema situationen, som rådde förra hösten och har inget med Sd att göra."

- Du kan påstå det. Om det är sant eller inte vet varken du eller jag :)

Den stora förändringen som skett är att flyktingpolitiken är åtstramad, och att det numera går an att vara kritisk till vår tidigare politik i media och politik.

Detta är båda saker som sd drivit under lång tid - med stöd från en stor del av befolkningen. Det ska bli spännande att se om politikerna håller fast i åtstramningarna (jag hoppas verkligen det) och börjar agera för att hjälpa integrationen.

Jag hade hoppats att vi skulle få en bättre diskussion om hur det ser ut i utanförskapsområdena - det är antagligen nästa steg. Jag undrar vad som ska till innan det uppenbara upptäcks av politikerna - att situationen är destruktiv och ohållbar.

Antagligen ska det gå väldigt fel, innan de tar problemen i förorterna på allvar, som de nu gjort med flyktingpolitiken.

Jag välkomnar verkligen att fler och fler vettiga röster kommer till tals:
Karin Pihl, Anna Dahlberg, Patrik Kronquist, Alice Teodorescu, för att nämna några få.

Dessa personer sitter inte inne med "sanningen" - men de har vett att kritisera vårt system, något som vårt system verkligen behöver!

Ideer måste stötas och blötas, argument stridas - för att komma fram till bra lösningar.

Annars var flyktingkrisen bara en av många kommande kriser - de uppstår oundvikligen om man inte vågar ställa de obehagliga frågorna, och rannsaka sitt eget tänkande.

Jag är egentligen vänsterhumanist, om jag ska sätta etikett på mig själv (det är helt ok att inte hålla med om det). - Men jag klarar inte av den storslagna, gränslösa, hycklande generositeten som vägrar se att det finns konsekvenser av att skapa utanförskap, ghetton, segregation och underklass i sverige.

proposition2016-10-12 23:35
Antal inlägg: 509

Alice Teodorescu for president!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?