Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade52
Mobilspel
Pågående21 929

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2016-10-21 21:59
Antal inlägg: 3557

Teknikhjälp- vinyl ,receiver, m.m
Sonen fyller år och då han nyligen är nyinflyttad i egen lägenhet så finns det mycket han behöver men även sånt han vill ha. Han har ny fin tv men inget ljudsystem han har börjat köpa vinylskivor men har ingen spelare. Jag har fått en gammal hederlig vinylspelare , pioneer, och vill nu ge den till honom tillsammans med lämpligt tillbehör. Har ett par rätt ok högtalare så det behövs inte men vad är bäst som receiver? Har kollat på vanlig stereoreceiver med radio så han kan ha den till annat än bara vinyl men även på hemmabioreceiver då den har många fler möjligheter. Vill helst inte betala mer än runt tretusen . Det jag undrar är : blir det bra med ett hemmabiosysten till gammal vinylspelare med tanke pått det då finns möjligheter att utöka med fler högtalare och koppla till tv och bluerayspelare m.m eller är det bättre att göra det enklare och bara ha en vanlig stereoreceiver och inget annat krafs. Dom jag kollat på är : yamaha HTR-3067, yamaha HTR-3069 och yamaha R-N301. Dom två första är hemmabioreceivers och dn sista bara stereoreceiver. Ingen av dom har wifi men en har blåtand och usb så man kan fixa wifi genom nån usbgrej.
Mina frågor är: vad är viktigast att tänka på? Vad jag förstår så går dt i alla fall att koppla in en gammal jåhederlig analog vinylspelare vilket ju är det primära. Men hur viktigt är det med resten? Är det bra att tänka att man kan bygga ut systemet med fler högtalare och prylar eller ska man ta det enkelt och bara koncentrera sig på musiken och endast två högtalare? Jag är helt vilse i teknikdjungeln och behöver hjälp av tekniknördar!!!
 
kajix2016-10-21 22:23
Antal inlägg: 7767

Det viktiga i skivspelar/receiver-syste met är att signalen förstärks på rätt sätt. Gamla receivrar har den detaljen inbyggd och har en specifik phono-ingång. Finns ofta inte på nyare receivrar. Moderna skivspelare kan ha det inbyggt, men ej äldre. Ett sista alternativ är en förförstärkare.

www.hifiklubben.se/h...st arkaren/

Övriga frågor passar jag på. :)
 
ttiittii - Ej medlem längre2016-10-21 23:51
Antal inlägg: 37631

Ge honom pengar så han kan köpa det han vill ha.
 
Sote2016-10-22 00:18
Antal inlägg: 3557

Ttiittii- fullständigt meningslöst svar. Pengar och presentkort är det mest fantasilösa och oengagerade jag kan tänka mig. För mig handlar presenter om omtanke och att det är genomtänkt och inte bara något man köpt på pressbyrån i farten.
 
Sote2016-10-22 00:19
Antal inlägg: 3557

Vid närmare titt så är nog spelaren rätt trött och kräver viss genomgång vilket jag inte alls är insatt i......så t kanske helt enkelt blir en ny vinylspelare med blåtand i kombo med antingen en soundbar till tv n eller ett par aktiva högtalare.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?