Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade56
Mobilspel
Pågående21 537

Forumkategorier

Användare Inlägg  
madzanta2018-02-15 23:44
Antal inlägg: 75

Avkvotera
Inledningsvis vill jag bara nämna att denna tråd har ingenting med politik att göra utan handlar enbart om ordet "avkvotera".

Jag läste ikväll SD:s valplattform för 2018 och fastnade då för ordet "avkvotera". Googlar man på detta ord så ser man att det i princip endast är Sverigedemokraterna som använder ordet. Det finns heller inte i SAOL.

Om man ser till exemplet nedan, vilket ord hade ni valt istället för avkvoterad? Omreglerad, Obestämd?

Exempel:
Förenkla familjers livspussel med en helt avkvoterad föräldraförsäkring.
 
HPIK2018-02-16 06:44
Antal inlägg: 185

Av de båda föreslagna orden ligger obestämd närmast, för mig låter "omreglerad" som att man inför någon annan styrning. Snarare då "oreglerad", som är det ord jag skulle använda.
 
nitrometan2018-02-16 07:12
Antal inlägg: 3740

Omfördelad
 
madzanta2018-02-16 08:02
Antal inlägg: 75

Omfördelad är även det ett ord jag satt och funderade på. Men, i detta fall så sker ju nödvändigtvis ingen omfördelning? Jag vill påst att definationen av avkovotera är den följande: Att omreglera en bestämd fördelning, kvot, till en fri fördelning. (att inte fördela per kvot)

Personligen så har jag faktiskt svårt att hitta ett bra ord att ersätta avkvotera med och det kanske är som så att det ändå fyller sin funktion? Jag hittar ingen direkt översättning på Engelska heller.
 
toonfisken2018-02-16 08:33
Antal inlägg: 726

Obestämd tycker jag låter bäst , men inte riktigt bra ändå !
Vi får nog vänja oss vid det nya avkvotera . J . Å . har en poäng där .
 
GeniKnöhl - Ej medlem längre2018-02-16 13:43
Antal inlägg: 79

Varför inte bara använda "allmän" föräldraförsäkring...?
 
Zergling2018-02-16 18:52
Antal inlägg: 997

Valfri föräldraförsäkring passar väl liberaler bra.

Avkvoterad låter som ett signalord, som tydligt visar vad användaren tycker om att föräldraförsäkringen ska delas av föräldrarna.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-02-17 19:25
Antal inlägg: 1825

Eller ett ställningstagande mot retoriken i ordet som ombildats ...
 
HPIK2018-02-18 11:38
Antal inlägg: 185

Jag ser ingen speciell politisk laddning i förleden av- som är rätt frekvent (t ex avidentifiera, se SAOL). "Trafikförsäkringen avreglerades 1 juli 1995" är ett konstaterande utan ställningstagande.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-02-18 12:21
Antal inlägg: 1825

Förledet "av-" kan absolut ha negativa konnotationer:
avhysa, avart, avhyvling, avbön, avråda ...

Exempel som "avidentifiera" eller "avreglera" är oladdade både med och utan förledet till skillnad från ovan exempel som får en laddning i och med förledet - och om man känner aversion (pun intended) mot kvotering torde det gå utmärkt att signalera ett sådant ställningstagande medelst ett "av"? Säger inte att det är så, bara att det kan vara så.
 
Zergling2018-02-18 17:50
Antal inlägg: 997

Avkvotera låter negativt i mina öron. Kanske för att det används av SD här. De är väl emot alla former av kvotering så ordet kvotera är väl ett negativt laddat ord för dem som de använder för att göra en poäng. Avkvotera i detta fall. Så det beror väl på avsändaren. Jag har inte hört avkvotera i något annat sammanhang än att med avsikt vara negativt.
 
Olga-j982018-02-18 19:00
Antal inlägg: 16

Tycker det låter positivt o bra, speciellt i TSs exempel, där det ju innebär större frihet för barnfamiljerna, o det vet jag många som önskar.
 
creolen12018-02-18 23:18
Antal inlägg: 98

Nähää detta handlar inte heller om politik , men ordet "Kvotfitta"är ju ett ord från den fackliga rörelsen .
Och det vore väl på sin plats att ta bort det ..
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?