Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade13
Mobilspel
Pågående21 625

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nappusilina2019-11-30 21:57
Antal inlägg: 98

Varför tar man inte tag i det som ger ångest?
Vad har du för stora saker som ger dig ångest? Dvs saker man borde göra som man inte gör. Och varför löser du inte de?
Det ligger ju ändå bara där och ger ångest.
Vad möjliggör det om du löste de sakerna?
Jag börjar.

Jag pluggar körkort för lite för att kunna ta det. Jag får ångest av all svår teori.
Om jag tar körkort så skulle jag inte behöva kollektivt, Jag kan ha en friare semester och bättre möjlighet till arbete.

Jag borde umgås mer med min svårt sjuka pappa mer. Jag gör nog inte det för att det gör mig ledsen att se att pappa är sjuk.
Om vi umgicks mer , så tror jag att jag kommer att känna mig mer glad och dessutom att vi fick en bra och kul tid ihop som vuxna.

Jag borde inte äta så onyttigt på kvällarna. Jag är nog beroende av mysfaktorn. Om jag minskar med det så tror jag att jag blir piggare och går ner i vikt.



 
ttiittii - Ej medlem längre2019-12-01 17:19
Antal inlägg: 37631

Får ångest av att jag spenderar för mycket pengar på stövlar skor och smink.
Människor som skyller på att deras liv inte fungerar pga andra människors dåliga val.
Undviker det som ger mig ångest släpper taget gör en helomvändning och går...
 
lovesun2019-12-04 18:10
Antal inlägg: 1285

Titti, Alltså spenderar du inga pengar på smink och stövlar eller vadå?
 
Mollee32019-12-04 18:17
Antal inlägg: 1537

Det beror just på rädsla tror jag. Den bildar en mur och leder till en ond cirkel, där man skjuter upp saker istället för att ta tag i dem, fastän man vet att problemet inte försvinner.

Hjärnan är konstig på det sättet. Bygger mentala murar och stressar upp sig i onödan. Det enda man kan göra är att sätta sig över sina hjärnspöken och se saker ur ett annat, mer pragmatiskt perspektiv.

Jag själv fullkomligt HATAR att ta tag i räkningar och pappersarbeten. Ni för tiden gör jag det på en gång när jag får pengar eller behöver skicka in något viktigt dokument. Brukar muta mig själv med en påse godis och en kaffe. Sen har jag som strategi att verkligen känna in känslan av hur skönt det är när det är gjort. Genom positiv feedback lär jag hjärnan ett nytt mönster. Det funkar bra för mig.
 
Mollee32019-12-04 18:25
Antal inlägg: 1537

När det gäller körkortet kanske du bara ska ge det lite tid? Det viktiga är att du förstår frågorna och lär dig dem, sen kanske det inte går så fort som du vill att det ska göra, men det blir bättre! Bestäm dig för att du ska sitta ett visst antal timmar i veckan, sen väljer du själv vilka dagar du ska plugga. Kanske kan du rita upp ett schema varje vecka, å att du får något konkret att igår efter. Sedan när dessa timmar är gjorda så bockar du av dem och skriver ner en kommentar hur det har gått och hur det kändes.


När det gäller att äta onyttigt på kvällarna ka du göra samma sak där. Välj några dagar i veckan då du absolut inte får äta något onyttigt, kanske 3 dagar till att börja med. Ocj så håller du dig till det, med vetskapen om att du faktiskt får äta onyttigt de andra fyra dagarna med gott samvete. Sen kan du utöka dessa timmar med tiden. Kanske märker du a
 
Mollee32019-12-04 18:26
Antal inlägg: 1537

Att du inte behöver äta nyttigt en av de andra dagarna också :)
 
plinius2019-12-04 23:04
Antal inlägg: 444

Tack så oerhört mycket för tipsen Mollee3. Du verkar vara en insiktsfull och kreativ person.
Ja, det är med den där muren som byggs upp och så skjuter man på det.
Men jag hör vad du säger. Ska fundera och återkomma hur jag kan göra sådana förändringar. :) Tack återigen snälla Mollee!
 
plinius2019-12-04 23:07
Antal inlägg: 444

Men mina problem är av lite annan karaktär än ovanstående. Ett gammalt hus som måste rustas upp. En båt som behöver säljas. Och en tand som behöver lagas.
 
ttiittii - Ej medlem längre2019-12-08 19:10
Antal inlägg: 37631

Spenderar för mycket pengar på smink stövlar och skor..
Borde ha ångest.
Men väljer bort det blir försörjd av min före detta man
Men det har han råd med har aldrig betalt en räkning..
Körkort har jag.
Hus rustar jag hela tiden...
Mitt liv är inte som någon annans.
Tänker jag på det får jag ångest därför tänker jag inte så mycket.
Bäst att låta bli.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?