Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
42
Inloggade81
Mobilspel
Pågående21 815

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2019-12-02 13:48
Antal inlägg: 6854

Bästa festmaten!
Det står helt stilla i mitt huvud. Ska ha fest på lördag, vi blir 8 personer men vet inte vad jag ska laga för mat.
Har ju ett gäng recept som alltid funkar men vill göra något nytt. Här kan vi dela våra bästa recept!
Jag vill gärna ha tips på förrätt och varmrätt. Fläskfilé eller kyckling som bas. :-)
 
Lill-IT2019-12-02 17:40
Antal inlägg: 31401

Gör en hel kalkon i ugn. Enkelt och jättegott. Festligt med.
Pensla samma som med kyckling.. glöm inte insidan. Sen lägger du citron halvor, äppleklyftor och lökklyftor i en skål med lite olja, salt och peppar innan du tjoffar in det i skrovet.
I med en termometer i tjockaste köttet och tillaga enligt värme och tid på kalkonpaketet. Det tar några timmar men då är du fri att göra annat. Häll på lite vatten med jämna mellanrum, skyn som blir tar du till sås sen.
Du kan picka skinnet lite så saltet tränger in ordentligt.. kanske pensla en gång extra efter nån timma.
Googla hur du skär upp en kalkon vid bordet.
När den börjar närma sig färdig temperatur så häller du av spadet i en kastrull genom en sil. I med grädde eller matlagningsgrädde, soja och smaka av med salt och peppar. Farligt gott. :)
Du kan tömma skrovet innan servering.. om du vill. Inte nödvändigt.

Servera med ris, potatis eller sötpotatis. Grönsaker kokta eller färska. Svartvinbärsgelé är jättegott till. Minisaltgurkor eller syltlök också.
 
Lill-IT2019-12-02 17:41
Antal inlägg: 31401

Glömde skriva att du ska reda såsen med... maizena eller mjöl.
 
Lill-IT2019-12-02 17:51
Antal inlägg: 31401

Du kan krydda med rosmarin och eller timjan också.. framförallt i fyllningen. Om du gillar de smakerna. En del tar i vitlök. Det gör inte jag.
Du kan byta ut citron mot apelsin, för en "juligare" smak. Och man kan ta i katrinplommon i fyllningen.
Allt efter tycke och smak.
 
Lill-IT2019-12-02 17:56
Antal inlägg: 31401

Jag brukar koka grönsaker att ha upptill.. brysselkål, morotsstavar och sådana där långa bönskidor.
 
Gautama2019-12-02 22:43
Antal inlägg: 6854

Tack för tips Lill-IT. Ett tips är bättre än inget..., inget drag i forumet nu för tiden märker jag:-)
 
Glenn Skifs2019-12-03 02:22
Antal inlägg: 925

Som värdinna vill du ju vara fräsch och avspänd när gästerna anländer. Då kan du inte stå och bröta med en kalkon och en varm ugn. Du vill verka världsvan och medveten. Omtänksam utan att överanstränga dig. Festen kan spåra totalt vid förekomst av stress. Du behöver ett dra-åt-helvete-recept med wow-faktor. Jag, Glenn Skifts, gastronom och upprätthållare av vett och etikett har ett sådant recept.

Det absolut viktigaste är att det finns rikligt med alkohol. Sedan ska du satsa på ett stort bröd, gärna ett franskt surdegsbröd som du flyger in från Paris timmarna före festen ska börja. Det är viktigt att brödet är stort och snyggt mönstrat. Minsta vikt är tre kilo. Entrérätten är självklart färdig pläjtad, en svensk klassiker från andra världskriget eller ännu tidigare. Fågelbon - fint skuren ansjovis, lök, kapris, rödbetor, grönsallad eller andra grönsaker i kontrasterande färger som du tycker om. Bygg upp det i cirklar på höjden från mittpunkten som du lämnar tom. För där ska nämligen ligga en rå äggula som du kan ge några tabascostänk. Gegga runt, ät bröd och ta en snaps eller två. Ljug ihop en historia om rätten, gärna med personlig anknytning. Du kanske har en gammalmorfar med läderstövlar som var en ståtlig alfahanne till häst som stred tillsammans med finnarna under vinterkriget. Han fullkomligt älskade Fågelöga.

Till huvudrätt behöver ni kött. Massor av kött. Grilla på öppen eld ute i trädgården. Låt det fräsa och spraka i mörkret. Hyr in någon som grillar, gärna en eldslukare med svärd och grejer. Det är viktigt att det är en muskulös man med bar överkropp och hästsvans. Låt vinet flöda och låt gästerna prova att grilla sitt eget köttstycke. Gör gärna en bädd av glödande kol att gå på. Till det här serverar du en bastant potatisgratäng för det går fan alltid hem.

Lycka till!
 
_Monkis2019-12-03 09:21
Antal inlägg: 316

Jag är inte så mycker för fläskfilé. Men dubbelmarinerad fläskfilé tycker jag är väldigt gott. Kräver förberedelser men minimal ansträngning på serveringsdagen. En potatisgratäng passar bra till. Förrät: råraka med löjrom, en toast med nån god röra eller heta räkor.
 
Grace782019-12-03 12:27
Antal inlägg: 140

Helstekt fläskfilé med pesto potatissallad, kan jag rekommendera,, lätt och enkelt,

Blanda små potatis, olja, och salt på en plåt och rosta mitt i ugnen
Stek fläskfilé runt om i smör, peppra, salta lägg i ugnsform under potatisen i ugn 200 gr

Chunky pesto, bl 1 kruka basilika, 1 dl pinjenötter, 2 dl riven parmesan, 2 dl olivolja, vitlök, salt och peppar,,,, ringla peston över köttet och pot, när det är färdigt
 
Grace782019-12-03 12:39
Antal inlägg: 140

Glömde förrätten, gör det enkelt, och alltid gott är,

Gott Rågbröd med Skagenröra,, går alltid hem
 
sara732019-12-03 14:33
Antal inlägg: 239

Whiskeyflamberad fläskfile med pepparsås klyftpotatis och smörsvängda rädisor
 
Gautama2019-12-03 14:38
Antal inlägg: 6854

Tack för tips! Ett extra tack till Glenn Skifs som tog sig tid att skriva ned sitt bästa tips.:-))))
Problemet är att jag inte har någon trädgård:))
 
Glenn Skifs2019-12-03 18:00
Antal inlägg: 925

Det måste ju gå att lösa...
 
Salka12019-12-04 12:10
Antal inlägg: 658

Det kanske finns en balkong eller ett parkettgolv
 
Glenn Skifs2019-12-04 14:36
Antal inlägg: 925

Eller ett litet grönområde i närheten. Hur som helst, berätta hur det blev.
 
anniekerstin2019-12-21 18:16
Antal inlägg: 86

Rårakor gjorde på råriven potatis, salt och lite peppar som du serverar med creme fraiche, kaviar (tångkaviar är min favorit) och finhackad rödlök. Där har du den trevligaste förrätten hälsar mina smaklökar!
 
Blairbitch2019-12-27 18:06
Antal inlägg: 2064

Kreolsk gryta
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?