Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade65
Mobilspel
Pågående21 594

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Alph90 - Ej medlem längre2021-03-22 09:16
Antal inlägg: 262

Digitalt vaccinationsintyg?
Regeringen tills med Folkhälsomyndigheten, vill genomföra digitalt vaccinationsintyg vid resor, konserter och andra större sammankomster

Vad tycker du, rätt eller fel?
 
Sharky682021-03-22 10:29
Antal inlägg: 1084

Bra idé.
Frågan är hur pass säkert passet blir. Kan det manipuleras?
 
stupidity2021-03-22 10:50
Antal inlägg: 593

Oavsett så kanske det får fler att vaccinera sig. Vilket är bra och nog det man är ute efter ;)
 
sus502021-03-22 12:24
Antal inlägg: 1477

Bra tycker jag.
 
gulle842021-03-22 15:36
Antal inlägg: 454

Jättedåligt
 
Mollee32021-03-22 15:50
Antal inlägg: 1542

Lite orättvist. Tänker på dom som står sist i vaccinationskön och liknande.
 
Tommy 19792021-03-22 20:13
Antal inlägg: 1156

Utmärkt förslag. De som står sist på tur att vaccineras - jag hör för övrigt dit själv då jag är relativt ung och inte räknas till någon riskgrupp - får helt enkelt svälja förtreten. Allting kan inte passa alla hela tiden. Resor, konserter och dylikt är ju faktiskt inte något livsnödvändigt.
 
Alph90 - Ej medlem längre2021-03-23 08:02
Antal inlägg: 262

Jag var negativ från början,, men tror det kan bli bra med ett Vaccin intyg, digitalt el på papper

Det kommer bli enklare och resa inom EU, eftersom alla länder gör detsamma,, vi slipper sitta i karantän, och förstår EU vill få fart på turism,, vem längtar inte få resa

Hoppas nu vi kan uppnå vårt mål att kan ha 70% av alla vuxna vaccinerade i slutet av sommaren!! Undrar hur det blir med resor, utanför EU?
 
Amboseli2021-03-23 10:01
Antal inlägg: 560

Jag är gammal nog att ha använt den "gula boken". Jag tycker att det är bra om vi får ett digitalt register/intyg i samma anda. En vaccination mot en mycket smittsam sjukdom med potentiellt långgående följder för min egen och mina närmastes hälsa ligger i mitt eget intresse och det borde inte vara kontroversiellt.
 
ttiittii - Ej medlem längre2021-03-23 20:03
Antal inlägg: 37631

Tycker det är Hitlerfasoner kommer aldrig vaccinera mig.
Förrförra pandemin 1992 vaccinerade jag min son då 1 år
Gamnal det ångrar jag och får leva med resten av mitt liv.
De som haft corona ska vaccineras allt är ganska flummigt
Likt en hönsgård ..
Bolibompa deluxe
 
Sharky682021-03-23 22:11
Antal inlägg: 1084

Amboseli
Samma här. Jag har ett par sådana.
Bodde utomlands när jag var barn. Det var till och med så att det krävdes TBC intyg med röntgenbilder innan vi fick flytta dit.

 
Alotoflove2021-03-24 01:58
Antal inlägg: 44

Fascism
 
Nappusilina2021-03-29 09:01
Antal inlägg: 98

När mänskligheten väl gått med på att registrera sig via ett så kallat harmlöst: "digitalt vaccinationsintyg" med en QR-kod eller motsvarande, som representerar att du har tagit ett vaccin så är jag helt övertygad om att vi hädan efter kommer vara "slavar" med andra "digitalt intyg". Förr eller senare, kanske om 2-10 år så finns det
en oändlig möjligheter man kan tvingas till med en sådan registrering/intyg av regeringar och företag.
Dvs om du vill ha vissa förmåner som att åka dit och dit eller vill gå till en viss butik eller klinik eller ha barn på en viss skola så tvingas du uppvisa olika bevis på att du tagit vaccin eller gjort andra saker som andra önskar.
Förmodligen kommer det vara miljöfrågor som det handlar om. Man kommer förmodligen samla poäng som registreras på sitt "digitala miljöintyg" dvs om du inte källsorterat så kommer du straffas för det på något sätt. Detta kan naturligtvis utökas vad det gäller vad vi tror på (typ om någon inte accepterar utövandet av homosexualitet i sin religion utan att pracka på någon annan, och det visar sig så att bussbolaget ska vara HBTQ certifierat och då får du inte åka med på bussen då detta är reggat i ditt QR intyg). Så vad vi har för åsikter och var och hur och när vi ska röra oss någonstans kan påverkas av sådana typer av intyg. Men stopp kanske du säger. Inte skulle väll regeringar göra något sådan mot sina invånare? Historien talar från det förflutna. Och i framtiden är det nog mer multiföretagen som kommer registrera oss kanske mer än regeringar, FN och WHO och polisen. Men, anser den senare att vissa inte uppfyller kraven i det framtida samhället så kan det alltid skapa ett digitalt intyg som du måste uppvisa för att du ska få dina rättigheter/önskemål uppfyllda. Uppfyller du inte kraven så "utestängs du från samhället". I kina finns ju redan detta poängsystem. Frågan är om /när det kommer hit? Vad tror du?
 
Lill-IT2021-03-29 10:35
Antal inlägg: 31409

Definitivt. Titta på Kina.
 
Amboseli2021-03-29 11:19
Antal inlägg: 560

Rappakalja.....
 
Salka12021-03-29 12:19
Antal inlägg: 659

Många länder kräver redan idag intyg på att man är vaccinerad mot div. sjukdomar före inresa, så det är inget nytt. Om intyget är digitalt eller på papper spelar mej igen roll, men det är absolut en vits med det för att få bukt med pandemin.
 
stupidity2021-03-29 12:25
Antal inlägg: 593

Man kan inte jämföra Kina och resten av världen riktigt. Isf skulle vi kunna tala för att ta kort patientjournaler, övervakningen i tunnelbanor och på bussar, bibliotek skulle inte få ha koll på vem som lånat deras böcker, privata vårdbolag skulle inte få smsa dig när du behöver uppdatera ditt vanliga vaccin mot TBE.

Listan kan göras lång men det är fult onödigt och okunnigt att slänga fram Kina för att skrämma oss i ett av världens friaste länder
 
Pebben772021-03-29 13:13
Antal inlägg: 281

Hur länge kommer ett vaccinationsintyg gälla? Hur länge håller vaccinationen? Vad händer sen?
 
Alph90 - Ej medlem längre2021-03-29 14:13
Antal inlägg: 262

Om man ändå visste det, hur länge skyddet varar, fick mina två för några månader sedan ( jobbar IVA)

Det är för tidigt och säga, hur länge man har ett skydd, då det inte har hunnit studeras ännu( många säger 1 år, precis som årliga influensavaccinet)

Jag tror, vi kommer få fylla på med nya doser längre fram, som det ser ut nu)
Eller att det blir som årliga influensa vaccinet, ta varje år!
 
Amboseli2021-04-26 18:05
Antal inlägg: 560

Jag tycker det är en utmärkt idé. Jag ser inga integritetsproblem med det utan det är som det gamla gula vaccinationshäftet som man alltid reste med förr fast i digital form.

Om man är lagd åt det hållet så går det alltid att hitta någon konspiration bakom detta och vara rädd för inopererade chip och "storebror ser dig" och så vidare. Men jag är INTE lagd åt det hållet och tror inte att detta är något slags första steg mot total kontroll av mänskligheten.
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?