Spelrum
Giraffen42
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
43
Inloggade89
Mobilspel
Pågående22 051

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mona1972 - Ej medlem längre2022-06-20 21:41
Antal inlägg: 790

Vad tycker du är skillnaden...
Vad tycker du är skillnaden mellan en "sparsam" person och
En"snål" person?
 
Phobophilia2022-06-20 21:53
Antal inlägg: 49

Är man snål så är man ofta inte särskilt generös eller givmild mot sina medmänniskor. Sparsam är man väl om man är snål mest emot sig själv. Ofta kommer girighet med pengar och dom mest givmilda är dom som själva lider av fattigdom
 
diffdiff2022-06-21 10:35
Antal inlägg: 3884

Snål är man när man räknar ören fastän man inte behöver, när man inte är generös. När man med alla medel försöker spara in ören där det går. Sparsam är att rätta mage efter matsäck, att vilja lägga undan
 
Minibitt2022-06-21 19:26
Antal inlägg: 2004

Att vara snål innebär att man inte spenderar en enda krona på det man anser vara icke- nödvändiga utgifter. Vilket är upptill var och en. Tror att jag inte tillhör denna kategori! Handlade idag, i tre olika affärer. När jag kom hem summerade jag min vinst till 447 kr. Anser att det var sparsamt! ” Du får ingenting med dig du går”!!
 
Degni2022-09-12 11:12
Antal inlägg: 2

Sparsamhet ger mer självförtroende... ta hand om dig själv och din skönhet
 
gubri2022-09-12 11:16
Antal inlägg: 2059

Sparsamhet är en dygd. Snålhet däremot är girighet.
 
Phila 12 - Ej medlem längre2022-09-12 11:22
Antal inlägg: 130

Snål behöver inte betyda man är snål på allt ,utan kanske behöver " dra in" på vissa saker!



 
Tommy 19792022-09-12 18:53
Antal inlägg: 1156

En sparsam person är snål mot sig själv. En snål person är det mot både sig själv och sin omgivning.
 
Mollee32022-09-15 19:09
Antal inlägg: 1542

Snål är, för mig, om man har väldigt mycket pengar (typ miljoner) och har en närstående (t ex en nära släkting) som ofrivilligt lever i matfattigdom och man inte hjälper den personen på något sätt.

Sparsam är när man lever efter sina tillgångar och inte köper onödiga saker som man inte ha råd med.

 
micro1132022-09-19 10:32
Antal inlägg: 17533



Sparsam är man om man hushållar med sina resurser. Snål är man när man åker snålskjuts på andras resurser eller håller överdrivet hårt i sina egna

Ett litet exempel
Sven och Axel och skall bjuda folk på middag - de köper varsin falukorv.

Sven är fattig - falukorven måste räcka till flera mål
Axel är rik - han kan köpa hur många falukorvar som helst
Båda tar ut en lagom bit som skall räcka åt gästerna. Till middagen dyker det upp ett par extra gäster.
Både Sven och Axel väljer då att dela upp den förutbestämda biten på samtliga gäster - trots att det blir en väldigt liten bit per gäst.

Sven är inte snål -- men Axel är det.

Samtidigt har inte ekonomin i sig någon betydelse.
Om Sven hade haft större tillgång till Falukorv än Axel så hade det varit omvänt - Sven är snål och Axel inte.

Jag tycker dock att gränsen mellan sparsam och snål kan väldigt svår ibland. En av de sparsammaste människor jag träffat var min mormors syster - de var också snuskigt rika - men hon var INTE snål, väldigt sparsam men aldrig snål.
 
pottknyckare2023-02-18 22:28
Antal inlägg: 253

Snål är man när man alltid sätter sig själv i första hand och tycker det är riktigt jobbigt att bjuda, oavsett om det är en fin middag eller ett ynka kex.

Sparsam är man när man gärna delar med sig av det man har, men inte nödvändigtvis har ett ha-begär av allt.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?