Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade14
Mobilspel
Pågående21 534

Forumkategorier

Användare Inlägg  
franse452022-09-21 20:15
Antal inlägg: 12

Jag velar mellan 2 spel
Hej! Jag har ”funderat” på det senaste. Jag spelar en del schack, kan bli upp imot 2 h varje dag. Samtidigt vill jag gärna fortsätta spelet här på alfapet. Men min hjärna behöver träning?! ÄR alfapet mer gynnande för hjärnan än schack och bör jag därför lägga av med schacket. Jag måste härda min hjärna och vill gärna göra det mest ”heathy” för mig så att säga. Däremot tillbringar schack högre IQ men ord är mer nyttiga för språkdelen av huvudet. Vad tycker ni här på alfapet.
Mvh,
”Frans”
 
Nanna232022-09-21 21:12
Antal inlägg: 9

Jag tror att Betapet är bättre för dig. Du kommer att utveckla allt. Finns så mkt häftigt som kommer med mer spel. Väldigt bra gymnastik för kropp o själ. Schack vet jag inte riktigt?!?!?!
 
micro1132022-09-22 16:51
Antal inlägg: 17533

franse45
Det bästa för din hjärna är att du fortsätter med båda.

Alfabet - ord och minne stimulerar andra delar än schack som är rent logiskt, strategiskt.

Måste du välja ena för andra och är duktig på schack så skall du satsa på det. Alfabet är ett mycket enklare spel och utmanar inte hjärnan på samma sätt som schack (om du har bra motståndare)

Jag har spelat schack sedan barnåren men satsade inte ordentligt - min bror däremot var mycket duktig på schack, tävlade och slog ut de schackdatorer han fick på sjuttio/åttiotalet ...

Alfabet är ett familjespel - även på ganska hög nivå -- det kräver inte samma träning och samma fokus som schack.
 
Elvisp Resli2022-09-25 13:10
Antal inlägg: 62

Varken betapet eller schack utvecklar hjärnan eller ökar intelligensen. Men fysisk aktivitet som höjer pulsen så pass att man blir svettig gör det.
 
Castafiore22022-09-25 15:04
Antal inlägg: 1568

Så sant elvisp resli
 
micro1132022-09-25 16:36
Antal inlägg: 17533

Elvisp Resli
Jag tror det är med hjärnan som med muskler -- vill man öva upp den så måste man använda den.

Att man utvecklas inom schack genom att spela schack är det dessutom ingen tvekan om.
 
Elvisp Resli2022-09-25 17:44
Antal inlägg: 62

Visst är det så micro113. Man blir bättre på det man övar på.

Men det är inte samma sak som att höja intelligensen, men det kanske du inte riktigt menade heller.
 
Roddaren2022-09-25 18:49
Antal inlägg: 80

Jag är ledsen Elvisp - intelligensen ökar inte för att du tränar, däremot kan du just för stunden prestera bättre intellektuellt. Om det vore så enkelt att träning ökade intelligensen skulle de som tillbringar timmar på gym snart vara genier - och så är det inte som bekant.
 
Elvisp Resli2022-09-26 17:17
Antal inlägg: 62

Du får läsa på lite om modern hjärnforskning Roddaren.

Gymträning är inte heller den bästa pulshöjande träningen.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?