Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade14
Mobilspel
Pågående22 285

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Zergling2023-10-27 20:44
Antal inlägg: 997

Roliga/pinsamma barnhistorier
Jag var i dag i Brunnsparken och väntade på spårvagnen med mitt barnbarn 4 år. Vi hade varit på Buttricks där det vimlar av halloweengrejer och personalen är utklädd och och målade i kusliga utstyrslar. Vid Brunnsparken kom två muslimska kvinnor den ena klädd och svart från topp till tå och den andra i vitt från topp till tå med schalar. Mitt barnbarn pekade och skrattade och sa "titta två spöken"!
 
micro1132023-10-27 22:22
Antal inlägg: 17533

En andekdot.

Min dotter var 2-3 år.
Jag jobbade i Stockholm men hon bodde i en liten ort utanför. Det fanns i princip noll invandrare - och hon hade aldrig sett en färgad människa.

Vi åkte tunnelbana och en färgad man började leka titt-ut med henne.
Hon hade verkligen roligt och efter ett stund utbrister hon lyckligt högt och tydligt.
"Mamma - vilket snäll apa" "Apan är rolig och snäll"

Blickarna från andra i den vagnen hade kunnat döda .. och jag försökte tysta henne .. men hon var övertygande .. "MAMMA! APAN ÄR SNÄLL!!!

Många år senare berättar jag denna anekdot på "familjegrupp" med intagna på Hall (jag var programledare)
I gruppen fanns ett gäng vita och en svart man.

Vi drog anekdoter om våra barn (ingick i gruppen) på samma tema som tråden. Jag berättade min och det blev knäpptyst från alla utom han som var svart.
Han skrattade så han tjöt - och till slut skrattade några försiktigt med.

När han slutat skratta sa han;
Vet du vad den anekdoten säger om dig och din dotter.
Jag - nej (tänkte att jag borde tänkt mig för)
Att ni är från landet och hon inte sett färgade människor, sa han.
Och det stämde.

Sen vände han sig till de andra och sa.
Det säger också att den enda som inte har en rasistisk tanke är HON -- för ni andra tänkte direkt på min färg och att hon inte tog hänsyn till den.
Hon verkar inte ens ha reflekterat innan hon drog sin story.

Och det stämde.

Sen hade vi en givande diskussion om hur rasism kan ta sig uttryck och att också överdriven välvilja är särbehandling på grund av färg/etnicitet etc.

OCH om - något som är högaktuellt idag - vikten av barns sagor har mångfald och inte bara porträtterar vita barn. (Jag är alltså helt för icke- vit sjöjungfru osv .. Vi behöver icke-vita i Pippi, Emil och Madicken också.

Min dotter enda referens till bruna var ju Nicke Nyfiken - hade Emil, Pippi eller Madicken haft en brun kompis så hade det inte varit det.

Att hon skrek "tant kossa" efter alla i päls var också pinsamt -- men inte på samma nivå.
När hon var 1-2 år fanns bara tre pälsklädda saker för henne, hund, katt och kossa. Och tanterna i päls var för stora för att vara hundar eller katter - så det blev "TANT KOSSA!! MU!MU" när hon såg dem.






 
micro1132023-10-27 22:23
Antal inlägg: 17533

*vi bodde i en liten ort utanför.
 
Lackia2023-11-02 10:57
Antal inlägg: 1445

När min dotter var ca: 5-6 år gammal, så var hon väldigt frispråkig.
Hon kommenterade allt och alla t.ex på bussen..
Det var ganska pinsamt ibland..Till slut sa jag till henne : Om du ser någon på bussen som du undrar över, så vänta med att fråga tills vi kommer hem...
Nästa gång vi åkte buss, klev en rejält överviktig kvinna på bussen...
Då säger min dotter högt och tydligt : "Du Mamma, den där tanten pratar vi om när vi kommer hem"!!!!
 
micro1132023-11-07 18:57
Antal inlägg: 17533

Lackia
Tack - skrattar så jag dör ...
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?