Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 370 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| grönöga - Ej medlem längre | 2006-12-11 11:06 | |
![]() | Manligt/kvinnligt Min älsta dotter(5 år) har flyttat till sin far,jag har från flera håll fått frågan hur jag kan "överge" mitt barn på det viset !? Vadå överge!? Hon VILL bo hos sin pappa,och han vill självklart ha sitt barn hos sig! Om det vore mitt val alena skulle hon bo hos mig,men hon har en egen vilja.... Min ex däremot får höra att han är såååå fantastisk som tar hand om sitt barn !? (Hallå ? jag har min andra dotter hos mig fortfarande...) Han får även höra att han är såååå duktig som kan laga mat åt sig och dottern...och ta hand om "allt" själv.. Varför är det så imponerande när en MAN har SITT barn,eller lagar mat,städar mm ? Jag kan byta däck på bilen själv,och byta olja mm. När jag säger det så tittar inte folk imponerat på mig ,snarare som om jag antingen ljuger eller att det är nåt fel med mig. Varför är det så !? Män som växlar mellan "klassiskt kvinnligt och manligt" får hurra rop medans kvinnor som gör det samma får "konstiga blickar" och blir ifrågasatta... Varför ??? | |
| Promissa | 2006-12-11 11:34 | |
![]() | Jag tycker att du är fantastisk som har tagit det o-egoistiska beslutet att låta din dotter bo med sin far. | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2006-12-11 11:51 | |
![]() | Folk är knasiga, grönöga, det får vi tyvärr leva med... Jag tycker att du tagit ett fantastiskt oegoistiskt beslut för ert barn och önskar att fler såg till sitt barns bästa före sitt eget! | |
| Mouche - Administratör | 2006-12-11 12:11 | |
![]() | Jag anser att den som har storheten och kärleken att kunna unna barnet det barnet själv önskar och blir lycklig av, är en mycket fin och värdefull människa. Mouche =) | |
| Lyckokatten - Ej medlem längre | 2006-12-11 12:31 | |
![]() | Hur mycket egen vilja som är rätt för en själv har man vid 5-års-åldern? Betvivlar att det är mycket. Samtidigt som det är ju så, vill flickan bo hos pappis så får hon väl göra det. | |
| veggie_d | 2006-12-11 12:32 | |
![]() | Inte för att vara sådan, men ska man verkligen applådera när någon gör något så självklart som att låta barnet själv bestämma? Hon säger ju det själv.. dottern har en egen vilja. I mina ögon är det ungefär lika berömvärt som att låta bli att råna en pensionär. | |
| Promissa | 2006-12-11 12:46 | |
![]() | Jag tror nu inte att det bara är den 5-åriga dottern som har bestämt. Det är säkert ett beslut taget gemensamt av båda föräldrarna, som grundar sig på mer än bara flickans egen vilja. | |
| veggie_d | 2006-12-11 12:51 | |
![]() | Ja, såklart. Men jag tycker ändå inte det är något annat än självklart att denna vilja respekteras (om det är möjligt, och inte innebär att "jag och pappa ska bo tillsammans i ett slott på månen" eller nåt sånt). Och jag är inte mycket för att applådera självklarheter. Liksom grönöga själv. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2006-12-11 13:14 | |
![]() | *Harklar försynt* (glad över det starka och positiva i era inlägg,ingen har dock ännu berört...ja...läs.) Varför är det så imponerande när en MAN har SITT barn,eller lagar mat,städar mm ? Jag kan byta däck på bilen själv,och byta olja mm. När jag säger det så tittar inte folk imponerat på mig ,snarare som om jag antingen ljuger eller att det är nåt fel med mig. Varför är det så !? Män som växlar mellan "klassiskt kvinnligt och manligt" får hurra rop medans kvinnor som gör det samma får "konstiga blickar" och blir ifrågasatta... Varför ?? | |
| Mouche - Administratör | 2006-12-11 13:17 | |
![]() | Om du bara visste hur många som fullständigt struntar i hur barnet/barnen mår, vad barnets vilja är, med mera, Veggie_d. Att strida om vårdnad är exakt vad ordet säger...en strid! (Ett femårigt barn anses förresten inte ha en direkt "egen vilja" som tas i beaktande!) Så att sätta sin egen önskan om att få ha sitt barn hos sig hela tiden, åt sidan och istället inrikta sig på att det som verkligen ÄR det bästa för barnet just då...är ett bevis på att man uppnått den punkt i livet då man stolt kan säga om sig själv: Jag älskar och jag har styrkan att avstå för någon annans skull! Så...jag fortsätter att "applådera"... Mouche | |
| Promissa | 2006-12-11 13:26 | |
![]() | Vi glömde visst bort grönögas fråga: Män som växlar mellan "klassiskt kvinnligt och manligt" får hurra rop medans kvinnor som gör det samma får "konstiga blickar" och blir ifrågasatta... Varför ??? För att jämnställdheten inte har kommit längre än att vi fortfarande har åsikten att vissa saker är kvinnliga och andra manliga. Visst är vissa saker genetiska det kan man inte komma ifrån, men det finns mycket kvar att förändra i tänket manligt/kvinnligt. Det tar tid att förändra invanda mönster och jag tror vi behöver några generationer till på oss. Jag hoppas och tror mina söner är bättre på jämnställdhet än sin pappa. | |
| veggie_d | 2006-12-11 13:36 | |
![]() | Mouche: jag tycker bara det är mer läge att bua åt de förstnämnda än att applådera de sistnämnda. Men det är kanske bara jag. Grönöga: jag berörde det väl litegrann, fast indirekt. Jag tycker inte det är imponerande. Jag blir inte imponerad av att du kan byta däck heller. Däremot hade jag blivit imponerad om du skrivit att du kan - sy en egen klänning - reparera en trasig växellåda - baka en riktigt saftig squashkaka eftersom jag inte kan någon av de sakerna. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2006-12-11 13:48 | |
![]() | veggie_d: Jag är inte ute efter att imponera.....jag gjorde jämförelser för att jag ville höra andras åsikter om dessa "situationer/beteenden",o ch de "vanligaste" reaktionerna på dessa..... ;) | |
| lelou - Ej medlem längre | 2006-12-11 13:49 | |
![]() | Äh, du gör ju det mest oegoistiska man kan göra ju, och det bevisar väl om nåt vilken bra mamma du är! Redigt trött på folk som babblar om att man "övergiver sitt barn" om man är kvinna och låter barnet bo hos pappan. Jag har flera ggr varit på väg att flytta till en annan ort för mina drömmars utbildning men varje gång hindrats av det dåliga samvetet som folk ger mig..blickar som säger detsamma till mig.."hur kan du ens tänka tanken att ÖVERGE henne"... Så jag har avstått och väntar tålamodigt på att hon ska bli äldre istället. Hon bor hos både mig och pappan och flickan själv tycker inte att det skulle innebära problem. Hon skulle ju träffa mig varje vecka iaf. Tyvärr är jag för svag än så länge för att gå emot strömmen av vänner, släktingar som ser förfärat på mig när jag berättar om planerna jag har. Hennes pappa gjorde samma sak, fast då var hon minimini. Ingen höjde ett ögonbryn. Knepigt. Pappor i drösar kommer undan med distansjobb och helgboende för barnen men för en kvinna ter sig detta omöjligt. Förstår dig helt grönöga för övrigt med, det som förmodas vara enkelt och naturligt för en kvinna att sköta, ses som stordåd ibland när det kommer till pappan. Vem säger att man är en "reko tjej" som tar hand om sitt barn ? Men när det är pappan så är det alltid "ja men han verkar ju vara helt ok, han tar ju hand om barnet och så.. Rollerna är gamla och uråldriga och hindrar (som jag ser det) kvinnors uteveckling på flera andra plan, om vi bortser från föräldraskapet. | |
| vulcan | 2006-12-11 15:31 | |
![]() | Jag tror att barn behöver båda sin föräldrar lika mycket och att det är en självklarhet att pappan tar lika mycket ansvar. Sen finns det situationer där det kan bli knepigt att förena ett behov av personlig utveckling på olika plan med att kunna ge så mycket tid åt barnen man skulle vilja. I första hand måste man väl då som förälder fundera över vad man skulle kunna se som en acceptabel miniminivå och för hur lång tid. I andra hand vad man kan komma överens om med den andre föräldern (Utgångspunkten är väl ändå delat ansvar ungefär 50-50, vad man sen kan kräva moraliskt därutöver styrs väl rätt mycket av om man fortfarande lever ihop med mamman/pappan eller inte) Hur mycket barnen själva ska involveras i denna process får väl bero på ålder och mognad. Man måste hitta en balans mellan att respektera barnets egen vilja och förmåga och att inte lägga på dem beslut eller avkräva dem svar som de inte har mognaden för att kunna lämna. Några andra personer finns det ingen anledning att involvera i processen. Däremot tror jag att det är svårt att ersätta kvantitet helt med kvalitet i relationen till ett barn. Att mer eller mindre befinna sig utanför barnets vardagsliv under kanske flera år KAN få konsekvenser. Men hur den frågan ska besvaras har ingenting att göra med om det är mamman eller pappan som står inför den. | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2006-12-11 19:06 | |
![]() | Lite statistik gällande jämställdheten här i landet/världen; * det är större chans att bli VD för ett företag om du heter Göran (3%)jämfört med att vara kvinna (2%)... * 99 % av världens tillgångar ägs av män. * männen får 90 % av världens löner, dock görs 64 % av lönearbetet av kvinnor. * 30.000 män utsätts för våld då 3.500.000 kvinnor gör detsamma... * En kvinna misshandlas var femte minut, var 16e dag dödas en... I Sverige... * efter en undersökning hos 3.500 föräldrar med barn under 16 år konstateras att pojkar får julklappar för 1.300 kr mer än flickor. (Taget från Göran Lindberg "kpt Klänning", jämställdhetsföreläsande polis) Vi har alltså en låååång väg kvar, grönöga, innan alla är lika självklara eller inte självklara för olika uppgifter. Men vi kämpar på va!!?? Och... Faktum är att de första 6-7 veckorna är alla kvinnor. Sen går det snett för en del... *s* | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2006-12-11 19:15 | |
![]() | hahahaha , tummen upp för dig Gunilla N ;))) | |
| Riverpoet | 2006-12-11 19:26 | |
![]() | Hehe.. Den första punkten där Gunilla fick mig att garva högt. Samtidigt som jag får lust och kräkas för det är så sjukt. | |
| veggie_d | 2006-12-12 12:27 | |
![]() | just den första punkten är ju den enda som är fullständigt irrelevant å andra sidan ;) (med samma argumentation kan man göra gällande att det är helt omöjligt att bli VD om du heter Riverpoet) | |
| jinx8 | 2006-12-12 13:30 | |
![]() | Jag jobbade som träslöjdslärare under några år för länge sedan och det var så TRÖTTSAMT att jämt få höra "Men åh så trevligt med en KVINNLIG träslöjdslärare". Det är så himla tråkigt att gå mot normen. Skulle tippa att din ex-man också kan tycka att det är lite jobbigt att det självklara som han gör blir så uppmärksammat. | |