Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 547

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pekkis2006-12-21 11:09
Antal inlägg: 1173

Sterilisering av kattor
Vi funderar på att sterilisera våra två kattor snart. Deras löpningperioder börjar bli alltför ljudliga.

Finns det någon insatt som vet hur kattor påverkas av detta ingrepp?
Andelningen till seriliseringen är enbart för att det är jobbigt när de löper, risken (chasen?) att de skall bli på smällen är minimal, de är innekatter och för fega för att smita ut.
Det känns lite taskigt av mig att låta dem genomgå ingreppet, om det inte gynnar dem också. If you know what I mean.

Kattkännare/älskare/mammo r/pappor, fram för egna åsikter och erfarenheter, tack.

-NIKe-2006-12-21 11:51
Antal inlägg: 185

Alla berörda tjänar på att katterna steriliseras. Kissekatterna själva blir inte negativt påverkade av det. Möjligen får de sämre jaktinstinkt, men jag misstänker att ni inte har dem som levande musfällor, utan som sällskapskatter.
Själva ingreppet är stort, men en katt har en otrolig förmåga att återhämta sig. De är sig själv igen ganska snart. På ungefär 10 dagar är katten återställd och stygnen borttagna.
Själv tycker jag att en löpsk katthona är något av det mest plågsamma man kan se, för de lider verkligen i sitt tillstånd. Ute i det fria och utan att människor lägger sig i så varar dessa perioder betydligt kortare tid, eftersom de blir befruktade ganska snabbt.
Att sterilisera dem är mindre plågsamt än att låta dem löpa stup i kvarten. Det känns inte heller som ett sunt alternativ att ge dem p-piler med tanke på den hälsorisk man utsätter dem för.
Ju tidigare du kastrerar desto bättre för katten. Det är förvisso individuellt när man bör göra ingreppet, men nu för tiden är det tillåtet från ca sex månaders ålder. Förr fanns det en regel att inte kastrera före 1-årsåldern.
Själv bor jag på gård och har fyra katthonor och tre hanar. Alla är kastrerade och steriliserade. På så sätt råder det harmoni i flocken och de umgås utan större konkurrans. Det blir också mindre spring till granngårdarna och de kommer alltid in till natten.

Ps. Nu förtiden kallas det "att kastrera" både när det gäller han- och honkatter. Det skrev vår veterinär på min näsa när jag var inne med min yngsta kattflicka D.s

Gunilla N - Ej medlem längre2006-12-21 12:01
Antal inlägg: 9562

Båda mina kattor är kastrerade (=) ok, -NIKe-, fast jag tycker sterilisera låter riktigare) dock inte vid samma tillfälle. Kanske det var dumt eftersom den okastrerade tyckte den andra var så läskig när hon kom hem (luktade väl konstigt samt hade tratt). Kanske det egentligen var bra, för det gjorde att hon heller inte ville tvätta den nykastrerade... I övrigt var det inga problem alls. Återhämtningen gick fort och de är åter "bästisar".

Fö rekommenderar jag _inte_ p-piller till kattor. Risken är överhängande att de ska få ljuvertumörer!

Gunilla N - Ej medlem längre2006-12-21 12:01
Antal inlägg: 9562

*juver heter det kanske...?

KillerCow2006-12-21 12:19
Antal inlägg: 222

Min gamla katt fick P-Piller o glöm det bara. Missar du så är det ju kört ändå o eftersom men ger de ett piller i veckan få man inte bärsta rutinen i det heller. Sterilisering (som det ska heta på "riktig", vad nu Vets säger elelr ej ;P) är det bästa du kan göra för dina katter. De återhåmtar sig snabbt o du behöver itne vara rädd att sitta en dag med 37 kattungar som du inte vet vad att göra med :) För också innekatter kan plöstligen vilja gå ut om de känner en stilig karl stå ute o ropa på de ;)

Du gör er alla en tjänst, var inte rädd att tro att du gör nått dumt mot de.

Pekkis2006-12-21 12:28
Antal inlägg: 1173

Shit, lider de när de löper? ... stackarn... trodde de gick och mös i sin ensamhet.

(Heh, jag fick också lära mig att det hete kastrera när mor min kastrerade sin, men på senaste tiden säger folk sterilisera igen.)

-NIKe-2006-12-21 12:58
Antal inlägg: 185

Det är väl knappast en drömsituation att vara "kåt som en klockarkatt" och inte få utlopp för sina lustar. Katterna kan ju knappast göra något åt saken själva som vi människor och inte heller begriper de innebörden av det som händer i deras kroppar.
Jag tror åtminstone att det r väldigt frustrerande och energikrävande att vara vaken flera dygn i sträck, jamande och längtande efter en hankatt som inte ens kan komma in i huset.

lelou - Ej medlem längre2006-12-21 13:06
Antal inlägg: 2025

Min katt blev lugnare av kastrering. Orättvist dock att det kostar multum mer att kastrera en honkatt än en hane.

veggie_d2006-12-21 13:34
Antal inlägg: 1187

som jag har förstått det är det "sterilisering" när man klipper av äggledarna, och "kastrering" när man så att säga gröper ur kissen helt. Min Vanja är kastrerad.

flyers212006-12-21 13:40
Antal inlägg: 3986

Kan det bero på att det är skillnad på att plocka bort två kulor jämfört med att operera bort livmodern kanske?. Om du ska göra ingreppet så ska du inte sterilisera katthonan utan kastrera den eftersom den fortfarande kommer bete sig på samma sätt som nu efter en sterilisering. Alltså en massa jamand o åmande. Dyrt är det alltid med djur om de måste till veterinären. Men det borde man ta reda på innan man skaffar dem.

XY_2006-12-21 13:50
Antal inlägg: 601

www.betapet.com/inde...mp ;page=-0

Och om nu _någon_ trodde att det är skillnad i styrka på kvinnors och mäns (honors och hanars) sexualdrift bör den personen omgående besöka en hon-kattägare!;)

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2008-08-31 10:09
Antal inlägg: 3298

Sökte lite och denna tråden är nog lättast att fortsätta på...

... om man nu inte ska sterilisera eller kastrera eller vad det nu benämns, hur får man tag på p-piller till katten. Nej, den ska inte steriliseras/kastreras nu för hennes blod behövs till avelsbasen (och moral-trådar om avel kan ske i en annan tråd!), men det blir inte förrän om ett år kanske. Hon är så rastlös, gapar och skriker och jag vet inte när jag fick sova senast ordentligt. Bara ringa en godtycklig veterinär eller ska man dit med missan?

trashone - Ej medlem längre2008-08-31 10:11
Antal inlägg: 18678

I vår kommun så skriver de ut via tel, så ring bara.

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2008-08-31 10:14
Antal inlägg: 3298

Tack för svar, ringer nån veterinär i morron så får vi testa. Hon kanske "bara" är en skrikkatt, men värt att testa iaf.

trashone - Ej medlem längre2008-08-31 10:17

Mitt ex hade en skrikkatt, 3 dagar med piller i mage, voila som en helt ny katt. lycka till

trashone - Ej medlem längre2008-08-31 10:18

Det tar dock 80kr för receptutskrivning men hej, ppiller till katt kostar max 80kr för 100veckor.

Bolerria2008-08-31 10:47
Antal inlägg: 112

De flesta veterinärer rekommenderar att även honkatter kastreras, om de steriliseras så fortsätter ju hormonproduktionen och problemen kvarstår, ända skillnaden är att de inte länge kan bli på smällen. Med kastrering upphör hormonproduktionen också och djuren blir mer harmoniska och keliga.

Anledningen till att en del katter reagerar när den andra kommer hem efter kastrering är för att de har varit sövda och fortfarande är drogade. Då kan de inte läsa av varandras kroppspråk och kan till och med bli aggressiva mot varann.
I vårt fall blev det ombytta roller. Den underlägsna brorsan gav sig på den stora starka kaxiga brorsan som bara pep och gömde sig, Fick ha dom åtskilda första dygnet, sen var de som vanligt igen.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-08-31 13:04
Antal inlägg: 31064

Dagsböter till trådstartaren som valt att använda det putslustiga ordet "kattor".

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-08-31 13:04
Antal inlägg: 31064

Eller möjligen ett Karamellodiktstipendium.

miss_boss2008-08-31 13:06
Antal inlägg: 72

Ska inte katter gå i avel tycker jag de är schysstats för djuret att bli steriliserad.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?