Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 17 966 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-02-09 13:26 | |
![]() | Min Stjärt är för vild! Jag har en katt som heter Stjärt - nu är inlägget något personligare. Iaf, Stjärt då, som alltid varit något av en buse, blir bara busigare och vildare med varje dag. Han river ner allting, bits, klöser, yr, äter som en häst och vägrar lyda mig. Varken fy-sprej eller vattensprej funkar. Hur lugnar man ner en katt, egentligen? :/ | |
| Äta Myror - Ej medlem längre | 2007-02-09 13:33 | |
![]() | För stunden kan du lyfta katten i nackskinnet vilket får katten att tro att mamma katt sagt sitt, men någon långsiktig lösning är det inte. Min katt var likadan ett tag så jag köpte en laserpekare och började leka med katten tills den lång utmattad på rygg. Låter som din katt är understimulerad och en laserpekare är the shit..lycka till. | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-02-09 13:34 | |
![]() | Hm. Det låter som en ide. Jag är avis på min tjejpolare, hon har en boring raskatt som bara sover hela tiden. Min käkar nästan sina egna ben i sina vildaste stunder. | |
| lelou - Ej medlem längre | 2007-02-09 14:14 | |
![]() | det e kört. jag lovar. Stjärt kommer vara en vilde i alla sina dar. du har fått en katt med extra mkt personlighet :) Hade en sån katt en gång, hon fick flytta. | |
| veggie_d | 2007-02-09 15:07 | |
![]() | Jag är inte så säker på att det är kört. Min Vanja var sådan när hon var mindre, men nu har hon lugnat ner sig. Det sammanföll nog lite med att hon upptäckte tjusningen med att ligga på magen på elementet, med tassarna hängande på ömse sidor.. det var visst skönare än att flänga runt som en flipperkula 24/7. En sak du kanske borde testa är en tingest som man kan köpa hos veterinären - en dosa som man stoppar i vägguttaget och som man stoppar ner någon form av ampull i. Sedan avger den någon doft/hormonstinn gas eller vaddetnuär, som tydligen ska lugna ner pälsmonstret. Jag har aldrig testat själv, däremot har jag provat laserpekarvarianten (det tröttade ut henne mindre än mig, men var SJUKT roligt så det rekommenderas ändå.. speciellt kul är det att se hur perplex kattstackarn blir när hon drämmer till pricken med tassen och den bara hoppar upp och sätter sig PÅ tassen istället!!). | |
| cptzoom | 2007-02-09 15:32 | |
![]() | Kastrering brukar lugna hankatter rätt ordentligt. | |
| Spirit - Ej medlem längre | 2007-02-09 15:36 | |
![]() | Kul namn du har på katten. Min är jättebusig också. Attackerar, springer gatlopp över hela lägenheten osv..Likt din katt. Det där med laserpekare ska jag testa. Var finns det såna? Djuraffären? Kostar how much? Jag kan bli helt galen på min katt, men jag tror helt klart att den precis som din är en stor personlighet, OCH understimulerad. Laserpekare tror jag för min del verkar morrhårskul! :o) | |
| mobbad gädda | 2007-02-09 15:38 | |
![]() | lol veggie:P Testa lite kattmynta då å då, borde göra susen:) | |
| KillerCow | 2007-02-09 15:47 | |
![]() | Tycker också att det låter emra som om han är uttråkat, försök att aktivera honom (jag förutsätter nu bara att han är kastrerad vilket alla katter ska vara om man inte vill avla vidare på de) o leta fram hans roligaste leksaker. Han kanske har slut på något roligt han brukade leka med? Trasig boll som inte rullar riktig, strumpa vars kattmynta inte luktar gtt längre .. Sedan om det är så att du jobbar mycket o är borta en stor del av dagen, så kanske är detta hans sätt att få uppmärksamhet? Skaffa då kanske en kamrat till honom. Själv bruka jag ha lite lektider med mina katter, de bruka vänja sig snabbt o håller sig bra vid de tiderna att busa runt. Fast de där roliga fem minuterna kommer man aldrig ifrån ;) | |
| falafelibröd | 2007-02-09 18:27 | |
![]() | jag har precis skaffat två katter, just av den anledningen att dom kan underhålla varandra också. Det funkar jättebra, så har dom ett stort klösträd som dom kan klättra och härja i, ja har även hängt lite låtsasmöss där som är lite utav en utmaning att komma åt. Jag brukar låta mina katter jaga en mus i ett snöre fram o tillbaka för att trötta ut dom, funkar bra. Om dom är olydiga, typ klöser där dom inte ska klösa, så fräser jag åt dom. Fungerar skitbra, dom har hittills inte gjort om det igen. | |
| HappyU | 2007-02-09 18:54 | |
![]() | Vi har 2 katter, en loj perserfröken som på sin höjd får 2 "lek-attacker" /vecka.. Hon har full koll på vart i lgh man sover bäst.. Européhannen däremot är hennes antagonist. Han är högt, lågt, över allt och ingenstans.. När han va som värst hade vi en vanlig sprayflaska, typ en blomspruta, fylld med vatten och när han gjorde nått vi inte accepterade så sprutade vi vatten på honom. Och det är effektivt, och ofarligt. Nu räcker det med at ta fram sprayflaskan så vet han att han gjort nått som inte är accepterat. För att trötta ut honom är laserpekaren ett bra redskap :) Och det är då som Perserfröken (om hon är vaken vill säga) får sina lekflång *ler* Lycka till! //U | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2007-02-09 19:40 | |
![]() | Vår "grand old lady" vart något sur när vi kom hem med en kattunge!! Det är nämligen det värsta hon vet.. Hon är expert på att sova, äta och sitta och glo i fönstret.. Men nu fick hon fullt upp med att hålla reda på den lilla skiten =).. Den lilla är som ni andra beskriver, halvtokig. Hoppar rakt upp på väggarna utan anledning, springer fort, hänger i resårbanden under sängen, sitter på baktassarna och "jabbar" mot gammeltanten, förföljer henne, anfaller fötter, hänger i nyckelband och beter sig allmänt galet..Det räcker oftast med att säga ifrån... Men ska testa det där med laserpekaren.. Låter tröttsamt!! Hon är 13 veckor så hon blir ju trött fort den lilla.. Den stora har typ ett ryck i månaden i vanliga fall, men nu när den lilla finns så blir hon sur flera gånger om dagen.. och rejsar runt bord och stolar i full fart.. | |
| sagogrynet - Ej medlem längre | 2007-02-09 19:43 | |
![]() | Tjusningen med kattungar är ju deras vildhet... Att de utan anledning kastar sig i gardiner eller som myran_64 beskriver, racar under sängar eller hänger sig i byxben. Det går över. Få (ingen) har väl vuxna katter som klättrar uppför benet för att kolla läget uppe på diskbänken - eller hur!? Man kan inte fya varken kattungar eller barn genom barn- och ungdomen. =) | |
| Algazoth | 2007-02-11 02:55 | |
![]() | sagogrynet: Hehe... du har inte träffat rexar hör jag! ;) veggie_d: Det är nog Feliway du menar, men det brukar inte funka på tokbusiga eller understimulerade kissar. Dock på stressade eller hormonstinna sådana. Men lösningen är helt klart som redan sagts: Kastrering (ska alltid göras på sällskapskatt), stimulering, sällskap. | |
| XY_ | 2007-02-11 09:50 | |
![]() | Äppelkatten: Är det en ensamkatt? Isåfall kan jag bara föreslå sällskap - dvs en katt till med samma "tempo", helst. Som ägare till abessinier kan jag säga att vissa katter aldrig blir mindre lekfulla, vilket faktiskt kan vara deras charm. Det är ju risken/chansen man tar när man köper en blandraskatt - man har ingen aning om vad man kan vänta sig vad gäller lynne och psyke. När jag läser din beskrivning av hur katten beter sig ler jag igenkännande - det låter som en abessinier/somali/ocicat/ bengal/rex mfl, mfl som det finns en hel uppsjö av människor som älskar för att de aldrig slutar leka, klättra och vilja vara precis exakt just där "det händer". De funkar också mycket dåligt som ensamkatter (vissa katter är ju faktiskt flockdjur, som lejon tex, i motsats till leoparder mfl) - hur det än är så är vi tvåfotingar hemskt dåliga på att "prata katt" och hänga med i svängarna - särskilt om man har en katt som får kattfnatt minst en gång per dygn. Skaffa en till - eller se till att placera katten hos någon som älskar hans temperament, om du själv föredrar en lugn knäknatt. | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-02-11 16:13 | |
![]() | Tack för alla svar :) Stjärt ska kastreras när som helst, han har precis kommit in i puberteten. Jag brukar leka med honom en del, vi tittar på film tillsammans och så, han har hur många leksaker som helst... Jag hoppas verkligen att kastrering hjälper. Jag tror tyvärr inte att jag skulle palla med två katter, inte pga ekonomi utan pga tid. Men ska fundera på det ändå... | |
| HumbleBug | 2007-02-11 18:18 | |
![]() | Katter är ensamdjur. Sällskap är därför inte alltid en bra lösning. Särskilt inte om man bor i en trång liten lägenhet. Ute på landet är det en annan sak. | |
| lelou - Ej medlem längre | 2007-02-11 20:00 | |
![]() | Jag köpte kattkompis till min vilde, hon blev värre. Hade inte en hel blomkruka, vas eller tapet kvar att titta på den dagen hon fick flytta till ett hus på landet. Min vilopuls låg på en distanslöpares även om nätterna, som tillbringades med att försöka få henne att sova/kela/hålla sig någorlunda lugn. Det gick aldrig och hur grymt nån än kan tycka, så åkte hon in på badrummet när vi skulle sova, för annars var det helkört. Rapporter från hennes nya hem säger att hon är precis likadan nu (den nya familjen där mamman är veterinär tror att katten med 100 % säkerhet har vad på människor kallas för DAMP). Hon är nu 1,5 år, men där kan de släppa ut henne så jag antar att det fungerar. | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-02-12 11:34 | |
![]() | Jag känner igen Stjärt i din beskrivning, Lelou. Det går liksom inte att "inreda" utan man kan lika gärna sova i stålsäng och äta vid stålmatbord. Jag måste t ex vrida på dataskärmen varje natt för annars finns det risk att den blir strimlad på natten... Trots det vill jag inte bli av med Stjärtski :( När han väl kelar och är ståtlig så är han så vacker! Men klart, kommer helvetet att fortsätta så kommer han få raka högern... Trots allt, vänskap handlar om överenskommelser... | |
| Annieel - Ej medlem längre | 2007-04-16 17:12 | |
![]() | Kört ! Hoppas du orkar läsa detta . Och inte klaga på mig . Kan skriva poesi . Men har lite svårt med komma och punkter , men tränar har de mesta problem i forumet . Men är bra på massa annat . Ville svara dig på dit taskiga påhopp sist i ett inlägg . | |