Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 17 855 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| systerrebell | 2007-03-16 15:18 | |
![]() | Vintråden Jag tror mina smaklökar blivit vuxna för plötsligt har jag, som tidigare tyckt att allt vin smakat rävpiss, börjat se tjusningen i ett glas rött eller vitt till fredagsmiddagen. Problemet är bara det att jag ju aldrig haft anledning att lära mig ett jota om vin förr, så nu irrar jag runt bland en massa tjusiga flaskor (och kartonger) och läser smakbeskrivningar á la "multna löv", "djupt fruktig" och "mörka bär". Jag behöver helt enkelt vintips! Tipsa om dina favoritviner och vad de passar till i matväg. | |
| HumbleBug | 2007-03-16 15:22 | |
![]() | Första frågan: Hur högt pris tillåter plånboken? | |
| systerrebell | 2007-03-16 15:27 | |
![]() | Idag köpte jag en flaska rödvin för 62:-, perfekt för en studentplånbok. Men det är klart det får kosta betydligt mer om man verkligen får valuta för pengarna. På tal om det, finns det något klart samband mellan prisklass och kvalité på vin (billigt = äckligt, dyrt = gott)? | |
| snorklan | 2007-03-16 15:30 | |
![]() | Absolut inte! En av mina favoriter är Masi Modello, kostar 67 kr och är smakrikt men inte tungt.. passar jättebra till kött men är även ett gott vin att bara sitta och dricka tillsammans med lite ost och skitsnack =) Jag är ett stort masi-fan överhuvudtaget måste jag säga.. rekommenderas! | |
| HumbleBug | 2007-03-16 15:55 | |
![]() | Visst finns det "dugliga" (goda) viner för 60-70 typ pix. En iskyld Mosel (vitt naturligtvis) är ju t.ex. den bästa sommardrycken som finns. Jag dricker sällan nu förtiden, men då kostar jag gärna på mig något bättre viner. Inte i tusenkronorklassen (dom ska ju oftast lagras i herrans massa år), men ett par hundra är jag absolut inte främmande att lägga ut på en flaska om jag tillagar en god middag. - För det FINNS faktiskt skillnader mellan viner. ;-) | |
| veggie_d | 2007-03-16 16:02 | |
![]() | Det vin jag oftast köper heter Baron de Ley Reserva, kostar 98 spänn tror jag på Systemet. Mycket gott, det gör mig alldeles glad och varm varje gång. Och NEJ det är inte bara alkoholens förtjänst ;) | |
| snorklan | 2007-03-16 16:09 | |
![]() | Hmm.. alltså.. såg just att jag skrivit lite otydligt.. Självklart är det skillnad på vin och vin. Men det jag menade var att billigt absolut inte måste betyda dåligt =) | |
| Miss_jk | 2007-03-16 16:28 | |
![]() | Mitt favorit-rödvin är antingen Rawson eller Campolieti. Det absolut godaste vita är Marques de Riscal. Torrt men väldigt fruktigt. | |
| Konstapel Mu - Ej medlem längre | 2007-03-16 16:41 | |
![]() | Svenskar är kulturellt efterblivna och måste stoltsera med lite ytliga kunskaper om kröka och mat för att de inte läst nåt mer avancerat än Jan Guillou. Rödvin är som ljus lageröl, rinner ner ungefär likadant i strupen alltihopa. Att ägna tankemöda och lägga ner pengar på nåt extra i systembolagets lilla katalog är bara efterblivet och slöseri med tankekraft. Trevlig helg, Konstapel Mu | |
| Skinnhuvud - Ej medlem längre | 2007-03-16 16:51 | |
![]() | Håller med Mr Mu fullständigt. Folk som kommer till bolaget och vill leka lite viktigare glider fram och säger numret på ett vin dom pluggat in i förväg - jag lovar att dom spenderar all tid i kön för att minnas, tänk så genant att säga fel. Dom sitter där på fredagskvällen med en kotlett som dom inhandlat på konsum för extrapris eftersom bäst före datum är på väg att löpa ut. Läser lite i systemets katalog och ser några vinsorter som passar med kött - tar n helt på måfå. Sen stoltserar dom med sina kunskaper till vänkrestsen och berättar vilket fin årgång nummer 7838220 har, och hur utsök sötman är till den tärnade och uppsteka potatisen från gårdagen (som dom kallar något dom lärt sig genom att studera franska kokböcker). Gillar man vin och har kunskap så har man en egen vinkällare, allt annat viftar jag bort. | |
| BigBow - Ej medlem längre | 2007-03-16 16:57 | |
![]() | Rioja-viner funkar alltid, gott som fan. Och det verkar som om de två tidigare skribenterna har fått i sig lite för mycket budgetvin, men trevlig helg ändå! | |
| MrsFlash | 2007-03-16 18:03 | |
![]() | På låda gillar jag Sundance cabernet sauvignon - smakar nästan italienskt. ;) Annars gillar jag mycket italienskt - mjuka fina: rapitala, inycon (båda under 70:-) lite kraftigare: villa puccini - en pärla precis över 80:- Nu skulle det vara fint med ett glas rött... | |
| sarlina | 2007-03-16 19:18 | |
![]() | Dricker man för yrschla kan vilket rödtjut som helst gå an. Vill man ha något gott är det bara att pröva sig fram och ta råd från folk som kan mer. Ett i mitt tycke supergott vitt vin är "Fleur du Cap" från Sydafrika, kostar c:a 90 spänn - pröva det! | |
| knorken | 2007-03-16 20:34 | |
![]() | Åkessons svarta lilla box, vad den nu heter, passar utmärkt till en ensamkväll framför datorn. | |
| -JK- | 2007-03-16 20:55 | |
![]() | Penfolds röda viner är prisvärda, Rawsons bib supergott (eller hur Elmis?) - sedan finns det goda merlotviner (bland annat piggsvinsvinet vad-det-nu-heter) och så klart riojaviner. Men allra bäst är - i dagsläget - Penfolds Rawsons Retreat. | |
| OneW | 2007-03-17 11:16 | |
![]() | Här är min rekommendation: Campolieti Ripasso (nr 6792) Valpolicella Classico (Luigi Righetti) Italien Färg Röd färg. Doft Kryddig doft med tydlig fatkaraktär, inslag av körsbär, kaffe och vanilj. Smak Kryddig smak med fatkaraktär, inslag av körsbär, torkade örter, kaffe och vanilj. | |
| OneW | 2007-03-17 11:18 | |
![]() | Det kostar 79 kronor för en stor flaska och 42 för en liten flaska! | |
| beaca | 2007-03-17 12:43 | |
![]() | Jag säger som -Prince: Rioja brukar funka och finns i alla prisklasser. Jag brukar köpa El Coto, nån Faustino eller Campo Viejo. Främst röda. När det gäller vitt, och det gör det ibland på sommarn, så tycker jag att det är gott med Acacio från Portugal. | |
| Druid | 2007-03-17 16:28 | |
![]() | rioja e perfekta som röda viner o finns i bra prisklasser, men de vita rioja vinerna e inget att hänga i julgranen... | |
| Brittleif - Ej medlem längre | 2007-03-17 18:23 | |
![]() | Konstapel Mu, du vet att du pratar som dig själv där. | |