Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 920 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2007-03-29 13:41 | |
![]() | Simning och världsrekord Det tycks mig som om det i varje stort simmästerskap sätts ett antal världsrekord. Världsrekorden tycks åtminstone alltid vara i fara. Hur kommer det sig? Är materialutvecklingen betydande, eller utvecklas träningsmetoderna ständigt? Tror knappast att simmarna tränar MER nu än för 20 år sedan. Eller? Någon som vet varför simsporten är så världsrekordrik? | |
| Hick ticks | 2007-03-29 13:49 | |
![]() | Jag tror att det är såhär: I simning är det så himla små marginaler... Får ett antal år sedan hade de till och med tusendelar medräknade. Och det kanske är simmare som har vart med ett antal år och bara blir bättre och bättre, vad vet jag... Men min tanke står där uppe iallafall. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-03-29 15:19 | |
![]() | Igår var det en som tog världsrekord med en dryg sekund?!?!? Jag vet inte varför det blir nya rekord hela tiden, men vi har ofta funderat på saken... Doping kan inte vara hela svaret heller även om funderingen dyker upp emellanåt... Samma sak att de har kortbane-VM och långbane-SM osv.. Simning i uppförsbacke och simning i hård motvind finns inte än, men annars är de olika grenarna många.... | |
| BigBow - Ej medlem längre | 2007-03-29 15:39 | |
![]() | Dom tränar kanske inte mer i antal timmar, men dom tränar säkert effektivare nu än för 30 år sedan. Och jämför man med friidrotten så är det mycket mer världsrekord i simning. Mycket pga att alla världsrekord som gjorde av alla dopade kineser i början av 90-talet inom simningen, ströks, för det gjordes det väl? Medan alla världsrekord av alla dopade friidrottare under 80-talet står kvar. | |
| Dyslekso | 2007-03-29 15:50 | |
![]() | Ja, det är förstås en fin poäng. Östtyskan Martina Kochs världsrekord på 47,60 i 400 m löpning för damer kommer nog aldrig någonsin att slås odopat. Under 49 s räknas som fantastiskt bra i dagens friidrott. Och Joyce-Griffiths världsrekord på 100 m på 10,49 måste ju också vara en dopingprestation, men rekordet står kvar. Sedan kommer jag inte ihåg hur det var med strukna världsrekord i simning. Är det damernas världsrekord du pratar om, Prince? mamman: ja, om ett världsrekord slås med en sekund, då är det riktigt märkligt, om det inte skedde på typ 400 m eller 1500 m frisim. | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2007-03-29 15:51 | |
![]() | Om man jämför med friidrotten så har simningen inga stora galor där sponsorer pröjsar för rekord, alltså ligger det lite i sakens natur att tider toppas vid mästerskap. Dessutom har ju ett simlopp väldigt lite taktik, det är mycket av "kör så länge det håller". I ett friidrottsmästerskap bli ju de flesta loppen som är längre än 400 meter mycket av rävspel. Utvecklingen går hela tiden framåt, och skulle man köra samma typ av tävlingar, till exempel 100 meter rakt fram på skidor är jag övertygad om att det skulle bli världsrekord väldigt ofta där också. | |
| BigBow - Ej medlem längre | 2007-03-29 16:04 | |
![]() | Jag vet inte riktigt, har inte så stor koll på de där med kina-dopningen, men en sak som är säker är att friidrottens världsrekord är ju för de mesta dopingrekord, vilket det inte är i simningen. Även om jag alltid har trott att Inge de Bruijn varit dopad. Simningen har ju inga stora galor kanske, men det finns ju världscup inom simningen, och vad jag läser så sker de minst lika många världsrekord under säsongen (världscupen) som under mästerskapen. | |
| Dyslekso | 2007-03-29 16:04 | |
![]() | Yes, excellenta tankar. Som du säger omöjliggör ju rävspelet mycket av rekordsättandet inom friidrotten. Hehe...100 m skidor skulle jag vilja se faktiskt. Det skulle se helt hysteriskt ut med de snabba sjumilakliven på skidor och de vilt huggande stavarna. Och tänk hur vackert snoret skulle flyga i slow motion-repriserna. | |
| BigBow - Ej medlem längre | 2007-03-29 16:06 | |
![]() | Utveckling av dräkter, etc hajdräkt påverkar ju också lite. | |
| levakdörB | 2007-03-29 16:15 | |
![]() | Hur är det med vattnet? Har man ett special vatten för minimal friktion? Dräkten är gjord så man "flyter fram" för att kunan lägga maximal kraft på at ta sig framåt? Mer konspirationsteorier än realistiskla förklaringar! Det var Micheal Phelps som slog ett världsrekord med 1.62 sekunder eller så. | |
| BigBow - Ej medlem längre | 2007-03-29 16:24 | |
![]() | Dräkten håller väl samman kroppen också så inte en massa triceps fladdar i vattnet | |
| västgöten - Ej medlem längre | 2007-03-29 16:42 | |
![]() | dom har snabbt vatten i australien,precis som det är aggressiv snö i åre.. | |
| falafelibröd | 2007-03-29 17:44 | |
![]() | Simarenor brukar ha saltvatten. Dessutom tror jag visst att det tränas mer nu än för 20 år sedan. Mycket större vikt har lagts på styrketräning, så alltså inte bara vattenträning. Jag kan tänka mig att det förekommer mer av annat runt om simningen också, typ mentala tränare, sjukgymnaster, dietister mm. Jag kan iaf tänka mig att det ligger mera tanke och planering bakom. Kanske? Jag har förövrigt själv varit tävlingssimmare :D | |
| Kompassen - Ej medlem längre | 2007-03-29 19:33 | |
![]() | dom sa att detta skulle bli sveriges bästa vm någonsin! hahaah snacka om fel inte en enda medalj hittills. Vänta bara tills orienterings vm börjar då kommer medaljerna att ramla in | |
| Ordning3n - Ej medlem längre | 2007-03-29 20:19 | |
![]() | Orienterings-VM, kan knappt bärga mig. Jag lär vara först ut i buskarna för att bevaka det publiktillvända spektaklet, med termos och kikare. | |
| BigBow - Ej medlem längre | 2007-03-29 22:12 | |
![]() | På tal om astrista sporter, vem ser på backhoppning och snooker?? Det måste va historiens tråkigaste visningar på eurosport | |
| BigBow - Ej medlem längre | 2007-03-29 22:26 | |
![]() | Förövrigt kommer medaljregnet när Alshammar plaskar i vattnet | |
| kajix | 2007-03-29 22:35 | |
![]() | jag ser på snooker | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-03-29 22:45 | |
![]() | Prince: Då är väl Golf och tennis tråkigare....? Snooker kan vara kul ibland, backhoppning är väl inet så kul, men tvingas jag välja ser jag hellre det än golf eller tennis. | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2007-03-29 23:13 | |
![]() | Jag ser snooker och känner igen alla spelarna. :) Kim Hartman på Eurosport blev framröstad som kanalens bästa svenska kommentator 2004. www.snooker.se/ | |