Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade39
Mobilspel
Pågående18 131

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Jesperus2007-04-20 15:19
Antal inlägg: 51

Metallica -WTF?!
Läste idag i tidningen att två föräldrar blev beviljade att döpa sitt barn till Metallica, varför i helskotta vill man göra detta frågar jag mig? Det är ju sjukt!

Stepe5432007-04-20 15:25
Antal inlägg: 377

Egentligen är det väl inte märkligare än att vissa döper ungarna efter sina favoritskådisar eller liknande. Men visst är det annorlunda, det kan ingen säga annat!

Äppelkatten - Ej medlem längre2007-04-20 15:28
Antal inlägg: 1290

Tja, antagligen tillhör de skaran föräldrar som klär sig sina ungar i t-shirts med "Antichrist" på och tvingar dem att digga hårdrock. Metallica lär ju heta nåt vanligt tråkigt i mellannamn som hon/han kan byta till när hon/han tröttnat på mobbningen...

KillerCow2007-04-20 15:35
Antal inlägg: 222

Det finns barn som redan heter Apple, Vårmåne, Cosmoshiva, Cosmo, Harald-Viking, osv ... Så Metallica är bara en av många konstiga namn. Sedan framgår det faktiskt itne någonstans i artikeln om det (vilket jag tror) är hennes mellannamn o inte första o tilltalsnamn. Sedan kan hon ju heta Ida Metallica Sofia ....

Knevert - Ej medlem längre2007-04-20 15:38
Antal inlägg: 805

Låt folk heta vad dom vill. Snyggare med Solvind i förnamn än Ragnar.

kartoffel2007-04-20 15:40
Antal inlägg: 456

En hel skolgång med mobbing kan ju oxå vara fostrande på sitt sätt.
Stackars barn!

Morristown - Ej medlem längre2007-04-20 15:44
Antal inlägg: 7710

Värre har man väl hört!

Vega52007-04-20 16:17
Antal inlägg: 209

Jag tycker Metallica är jättefint som namn. Och vad gäller mobbning så borde vi inte tillåta Ida eller Britta i så fall (i min skola var det två tjejer som råkade illa ut på grund av de namnen. Ni kan ju själva räkna ut vad folk rimmade på för ord...). Det måste väl vara mobbningen i sig vi vill stoppa och inte de som kanske utlöser den. Ligger inte samhället lite taskigt till annars? Typ skaffa som vit inga barn med någon somär mörk - det vet vi ju att det finns så många rasister idag...

vulcan2007-04-20 17:02
Antal inlägg: 7666

För det första kan jag inte låta bli att märka ord och upplysa menigheten om att man INTE döper någon till något. Dopet är ingen namngivningsceremoni. Det är bara en utbredd missuppfattning att prästen säger "jag döper dig till Karl Severinus" Tvärtom framgår det tydligt av ritualet att namnet redan är klart vid dopet. ("Jag döper dig Adam Bertil i Faderns, Sonens och den Helige andes namn")

För det andra så kan man ju kanske fråga sig vad som egentligen är tillåtet vad gäller förnamn. Det grundläggande regelverket är rätt enkelt: Man får inte registrera ett namn som kan vålla bäraren obehag eller väcka anstöt och namnet får inte heller ha efternamnskaraktär. Män får inte heller bära typiska kvinnonamn och vice versa. Praxis har under en längre tidsperiod mjukats upp väldigt mycket. Om mina föräldrar hade velat kalla mig för Månstråle hade det säkerligen inte gått för sig (jag är född 1967). För Lena PH och Måns Herngrens son gick det dock bra.

Ett annat missförstånd: MELLANNAMN är inte detsamma som andranamn. Mellannamn är en egen namndel. Du kan få det antingen från efternamnet från den förälder vars efternamn man INTE bär, eller vid äktenskap då man vid namnbyte kan behålla sitt gamla efternamn som mellannamn. En person som heter Adam Bertil Ceasar Karlsson har tre förnamn och ett efternamn. Ett av dessa förnamn kan och bör sen också vara registrerat som TILLTALLSNAMN

Med dagens regler är det knappast förvånande att Metallica går igenom som namn. Reglerna är helt enkelt så uppmjukade att det krävs något rätt anmärkningsvärt innan det blir nobben. Man kan väl dock hoppas att de har något annat tilltalsnamn på barnet... Jag tycker iofs att det är lite snyggt/fräckt, men kanske inte något att gå omkring med i plugget precis...

Dyslekso2007-04-20 17:16
Antal inlägg: 8945

Metallica är väl helt ok. Hade varit värre om de döpt ungen till "Wizex" eller "Roland Cedermark".

Äppelkatten - Ej medlem längre2007-04-20 17:32
Antal inlägg: 1290

De flesta vill inte att bögar ska få adoptera barn eftersom det tydligen inte är "förenligt med barnets bästa". Men att påtvinga någon en egenskap och stil redan i barndomen - visst, sure, det är ju bara gulligt.

illiterate - Ej medlem längre2007-04-20 17:39
Antal inlägg: 6521

Egentligen är systemet med namn lika omodernt som barnaga. Dags att avskaffa namn och bara använda personnummer tycker jag. Namn används ju bara för att behålla bakåtkompatibiliteten i systemet. Dock finns det ett antal fördelar med att avskaffa namn och enbart använda identifikationsnummer till alla människor:
- Förre missförstånd till följd av att flera personer har samma namn.
- Förre fördomar till följd av namn såsom Muhammed, mindre diskriminering på arbetsmarknaden.
- Man skulle slippa problemet med att namn uttalas olika på olika språk, och en del namn betyder oanständiga saker på andra språk.
- Etc.

;)

Vega52007-04-20 17:43
Antal inlägg: 209

Men kära du ett namn är väl ingen egenskap? Och på vilket sätt påtvingas man en egenskap mer för att man heter Metallica än t.ex. Kevin efter Kevin Costner? Och bara för att många är emot något betyder väl inte det att det är rätt? Majoriteten var också emot när man förbjöd barnaga på 70-talet.

__Andreas__ - Ej medlem längre2007-04-20 17:59
Antal inlägg: 17

Jag ska döpa min unge till Horace Betapet, men han ska inte behöva känna någon press över att behärska komplicerade ord och på mästerligt vis behandla det svenska språket. Min granne döpte förresten sin son till Mozart. Han spelar fiol vid ett års ålder - helt enligt fri vilja och på egen begäran!

Jankster - Ej medlem längre2007-04-20 19:15
Antal inlägg: 656

Jag ska inte namnge mina barn.

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2007-04-20 19:23
Antal inlägg: 3298

Eftersom jag är namnintresserad och driver en av de största namnsiterna i sverige måste jag bara kommentera om vissa saker.

Ett barn blir inte mobbat enbart för sitt namn. Det finns öht inga undersökningar som visar på att ett barn mobbas för enbart vad dom heter! Däremot dom barnen som blir mobbade blir mobbade för vad som helst som mobbarna finner att de kan mobba över. Det kan vara allt från fula skor till utstående öron, namn eller just att dom tittar åt vänster då dom enligt mobbarna skulle titta åt höger.

Själv kan jag inte se vad skillnaden är mellan att förknippa ett barn med ett musikband eller övriga idoler från att förknippa ett barn med nån gammal morfar eller farmor. Saken är väl den samma.

Och om du anser att ett barn kommer bli mobbat för vad barnet heter, betyder det bara att det är dina egna åsikter som genomsyrar mobbarens beteende.

Pekkis2007-04-20 19:32
Antal inlägg: 1173

... undra om dörren står öppen för att ge sitt barn namnet Depeche Mode Andersson...

Fö tycker jag andraideal slog huvudet på spiken ang mobbarnas beteende.

__Andreas__ - Ej medlem längre2007-04-20 20:22
Antal inlägg: 17

Nä, det anser inte jag. I den bästa av världar skulle man kunna klä sitt barn i Lederhosen och tyrolerhatt och vita knästrumpor och döpa honom till Bartolomeus den söte och med en klapp på kinden och äpple i handen skicka honom till skolan och bara förvänta sig att godheten ska strömma som ett starkt solarieljus över ditt barn.
Världen ser inte ut så, tyvärr. Vi kan börja prata om att man skuldbelägger den mobbade, men då rör vi oss på ett teoretiserande och verklighetsfrånvänt plan. Och då måste det också vara förälderns ansvar att inte skapa onödiga smashbollar för hugade mobbare.

Gariam - Ej medlem längre2007-04-21 09:57
Antal inlägg: 2590

"Och om du anser att ett barn kommer bli mobbat för vad barnet heter, betyder det bara att det är dina egna åsikter som genomsyrar mobbarens beteende."

Precis. Och varför ge efter för mobbare öht? Vad får man för samhälle då? Gosh!

vulcan2007-04-21 10:14
Antal inlägg: 7666

Den där frågan är nära besläktad med funderingar av typen:

- "Varför skulle inte jag ha rätt att gå fram till den störste och elakaste dörrvakten i stan och säga honom rakt upp i ansiktet att han har förkrympta testiklar utan att något händer"
- "Varför skulle inte du ha rätt att ta på dig kortkort kjol, högklackat och nätstrumpor och gå omkring med dem nere på stan klockan två en fredagsnatt utan att några killar antastar dig med slippriga kommentarer och skamliga förslag"

Det är inga enkla frågor att besvara för det finns inget enkelt och självklart svar åt något håll. Verkligheten är inte beskaffad som vi önskar alla gånger och vilka rättigheter vi än har så kan vi inte alltid utöva de rättigheterna på det sätt vi borde kanske utan att utsätta oss för onödiga risker.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?