Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade38
Mobilspel
Pågående18 131

Forumkategorier

Användare Inlägg  
tinaol2007-05-02 11:23
Antal inlägg: 2558

Alecopi??
Sonen har fått en kal fläck i håret, kanske Alecopi, nån som vet mera?

-Laphroaig - Ej medlem längre2007-05-02 11:32
Antal inlägg: 80

Sök via google på alopeci så kommer många länkar upp. Alopecia areata kallas det om man drabbas av fläckvis håravfall... vilket i såfall skulle tänkas ligga närmast den beskrivning du ger. Om du har sökt på google innan utan träffar, så beror det nog på stavfelet.

wainis2007-05-02 13:10
Antal inlägg: 1674

Vår nu elvaårige son har haft kala fläckar då och då sedan han var 1-2 år. Vi sökte för det då, och läkarna säger att de egentligen inte vet så mycket om alopeci. Man kan drabbas en gång eller flera, och man kan drabbas av fläckvis eller totalt håravfall (det senare är dock ganska ovanligt, vad jag förstår). Jag har läst en del på nätet, och precis som -Laphhroaig säger finns det en hel del att läsa där. En teori är att man drabbas när man blir psykiskt stressad, t ex genom dödsfall, skilsmässa, svår sjukdom i familjen etc. Det stämmer inget vidare hos oss.

På vår son återkommer det kanske nån gång per år eller vartannat år. Det brukar vara en fläck som en femkrona eller lite större. Läkarna säger att forskningen inte kommit särskilt långt, och man vet egentligen inte varför vissa får det, men de hävdar att det inte är farligt. Det brukar växa ut hyfsat fort igen, och vi brukar låta klippa honom ganska kort, om det inte är så att det går att dölja med frisyren. Snaggar man resten av håret kort känns det som att fläcken "följer med" när resten växer ut. Kanske inbillning?

Sonen själv har hittills inga större besvär, och bryr sig inte så mycket. Då gör inte vi det heller, eftersom vi fått försäkringar om att det inte är farligt.

tinaol2007-05-02 14:14

Tackar för svar: Har nu finkammat nätet med rätt stavning ;) Ofarlig men trist sjukdom.....stress är en gammal förlegad uppfattning, man tror det är en immunilogisk sjukdom.Tydligen så har barn med atopisk hud lättare för att drabbas, vilket vår son har. Har bestält tid för att kolla upp det i alla fall, en väninna sa att det även kan vara svamp. MVH Tina

wainis2007-05-02 14:33
Antal inlägg: 1674

Se där, då lärde jag mig något nytt också. Jag har inte läst om det på ett tag; var mer aktiv då sonen fick diagnosen. Atopisk hud stämmer inte hos oss det heller: det är det storasyster som har här. Hmmm. Man får väl nöja sig med att det inte är farligt. Och för övrigt bara inte göra nån stor sak av det.

Det där med stressen kan kanske stämma på ett sätt, fast det inte är enda sättet att få det. En bekant till oss var med om en ruggig olycka, där han sånär miste livet. Kort därefter råkade han ut för fläckvis håravfall (vilket inte kändes som nåt stort bekymmer för honom heller i det läget...han var glad att han levde!).

Arme - Ej medlem längre2007-05-02 16:51
Antal inlägg: 286

Det här hjälper förmodligen inte någon, men när jag var liten pjatt oroade sig min ömma moder för några kala fläckar jag hade i på huvudet.
Hon tog mig till läkare, men de kunde inte hitta något konstigt.
En tid senare kommer min mor på mig med att snurra upp hårlockar runt fingret och dra i det, därav de kala fläckarna.

Denna anekdot är inte på något sätt nerskriven i syfte att reducera någons oro över eventuella sjukdomar.
Dock kan jag inte ha varit det enda barn som gjort så här på mig själv för att det känns bra.

sarlina2007-05-02 16:55
Antal inlägg: 1035

En av de sjukdommar som är mest tacksam att behandla - den är nämligen självläkande! Samvetslösa doktorer i flydda tider brukade ställa tillbaka patienten en gång per månad, granska fläcken i förstoringsglas och avstå från behandling för att den inte var "mogen". Vid 6-7:e besöket kunde doktorn skönja att mycket tunna hårstrån hade börjat växa fram i fläckens kant. Detta var ett tecken på spontan läkning och nu gällde det att raska på med behandlingen innan patienten insett detta. Fläcken förklarades "mogen" för behandling vilken genast inleddes med någon fullständigt oförarglig salva som ullfett eller vaselin. Inom någon månad såg den lycklige patienten förbättringen som tillskrevs doktorns enastående skicklighet.

Jag har aldrig sett övergång till totalt håravfall men vet att det finns, dock mer sällan än i 5% av fallen. Fläcken är typisk, lite blank, slät, oirriterad hud, mjuk och fin, lätt att skilja från svamp och annat som i o för sig kan ge fläckar med håravfall

tinaol2007-05-02 19:51

Som du beskriver Sarlina...så ser fläcken ut !! Så det är nog inte svamp, men en läkare får ta en titt.Tur att man inte levde i "flydda tider" :)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?