Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade43
Mobilspel
Pågående18 163

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Zizzi2007-05-06 21:57
Antal inlägg: 866

Skryt?
Vad är skryt för er?
Är det att man säger att man är bra på något eller att man är bättre än andra på något?
Att man är bra på något anser jag man ska kunna säga utan att det ska anses vara skryt.

Gariam - Ej medlem längre2007-05-06 22:07
Antal inlägg: 2590

Jag uppfattar nog det som skryt när personen i fråga inte riktigt verkar ha underlag för det han/hon påstår sig kunna eller inneha. Lite förmätet övermod sådär. När någon verkligen är bra på något brukar det vara så uppenbart att det inte alltid behöver nämnas och om det verbaliseras så är det bara en tolkning som många säkert kan vara överens om. Det är fö väldigt sällan jag uppfattar något som skryt. Ofta är väl skryt ett tecken på att någon inte känner sig riktigt sedd.

Arme - Ej medlem längre2007-05-06 23:06
Antal inlägg: 286

"Ofta är väl skryt ett tecken på att någon inte känner sig riktigt sedd."

Det där kan jag hålla med om, att överdrivet visa sina färdigheter och/eller kunskaper i godtyckligt ämne. Detta kan med fördel göras när man är med människor man vet är mycket sämre än en själv på det givna ämnet, gärna när de övriga sysslar eller pratar om något helt annat.

HumbleBug2007-05-06 23:33
Antal inlägg: 1836

Skryt är sällan något annat än ett uttryck för ett behov att hävda sig själv.

illiterate - Ej medlem längre2007-05-06 23:43
Antal inlägg: 6521

Vill man vara rolig ska man berätta om något tillfälle då man gjort bort sig. Människor gillar att skratta åt någon annan, men sällan att glädjas med någon. Därför ska man se till att vara riktigt dålig på det mesta så att man har något roligt att prata om hela tiden. Eller också kan man göra vettiga saker och låta bli att prata om sig själv.

Konstapel Mu - Ej medlem längre2007-05-07 00:06
Antal inlägg: 84

Det är inte svårare att få vuxna att skratta än barn. Man gör grimaser, står på ett ben, kliar under hakan eller ger hästbett. Bildligt talat. Funkar oftast bokstavligt också.

Sporten är både bra och självförhärligande. Det är underhållning.

Brittleif - Ej medlem längre2007-05-07 00:08
Antal inlägg: 126

jja e bea på qtt staba

Zizzi2007-05-07 00:16

Men håll med om att det är svårt att säga NÄR det är skryt och VAD som är skryt.
Om någon frågar mig om jag är bra på att sy så ska jag ju kunna säga "ja, jag är bra på att sy", utan att det ska räknas som skryt, eller hur?
Om jag förstår SAOL riktigt så anses skryt vara när man ljuger för att ställa sig i bättre dager, kan det stämma? Eller att man är "uppblåst" och lite besserwissigt säger att man är bättre än alla andra, att det är "tomma ord".

Klippt från SAOL: "SKRYTA 2 f, om handling l. uppträdande o. d. varigm ngn söker göra intryck på l. väcka uppmärksamhet hos sin omgivning, briljerande, stoltserande, braverande; äv. övergående i bet.: lust att briljera l. visa sig framstående l. god o. d."

Men att briljera och visa sig framstående ska väl inte kunna förarga någon? Om din granne säger att han genom sin breda allmänbildning har lyckats vinna 1 miljon på en frågesport, skryter han då eller talar han om sanningen som den är? Och borde vi då inte gratulera honom till vad hans kunskap har givit honom istället för att (kanske bakom hans rygg) anklaga honom för att skryta?

HumbleBug2007-05-07 00:22

Zizzi, nu blandar du väl ändå ihop sändare och mottagare? Hur du upplever något säger mer om dig själv än om den andre och har ingenting med dennes intention att göra.

Brittleif - Ej medlem längre2007-05-07 00:24

Humlebug: sändare och mottagara? Vi pratar om skryt, ta det lungt med dina piller :F

HumbleBug2007-05-07 00:29

I detta fall:

sändare: den som skryter
mottagare: den som lyssnar

Svårt? Dina hjärnceller är kanske inte vana att jobba så mycket?

Brittleif - Ej medlem längre2007-05-07 00:33

Som sagt tare lungt med knarket

Zizzi2007-05-07 12:55

HumleBug, jag förstår iofs vad du menar, men då kan man ju aldrig säga att någon är skrytsam, man måste ju då alltid börja meningen med "jag anser" att han/hon är skrytsam.
Jag frågade mina barn vad dom tyckte var skryt. Och de ansåg att det är svårt att svara på för man måste ha hela bilden framför sig. Tonfallet, kroppsspråket, situationen, i vilken situation det sägs.
Ifall man är duktig på något och känner sig stolt över det så tycker jag att man ska få kunna säga det utan att det ska reta någon.

HumbleBug2007-05-07 13:10

Självklart ska man få uttrycka glädje över saker och ting.

Däremot finns det mäkta skrytsamma personligheter som älskar att hävda sig jämnt och ständigt. Om man blir anklagad för att vara skrytsam bör man därför "se över sitt eget hus". Själv avskyr jag både viktigpettrar och folk som hela tiden måste hävda sig. Det handlar inte om de enskilda fallen, men jag har väldigt svårt för folk som måste hävda att de är bättre eller har det bättre än andra.

HumbleBug2007-05-07 13:15

Jag vet en person som är med i mensa och hela tiden ska hävda sin intelligens. Om människan var så jävla intelligent, varför klarar inte den människan av att ha ett förhållande och har ett skitjobb?

Jag vet också personer som är väldans rika och hela tiden talar om sina bilar och senaste inköp. Utåt sett är allt så fint . . . Hemma super de och misshandlar sina fruar.

Ett stort behov av bekräftelse eller att hävda sig på något område handlar oftast om kompensation.

Zizzi2007-05-07 13:26

Jag är själv inte anklagad för att vara skrytsam, men jag funderar ofta över ord och dess användning och betydelse.
Jag började fundera på skryt när jag läste tråden "ig-test", där det verkade reta några att vissa hade hög IG och/eller var med i föreningen "Mensa".
Personligen så blir jag inte förnärmad eller avundsjuk eller irriterad när någon säger att de är är med i Mensa, har köpt ny bil, hus, fått ett bra jobb eller whatever...vi lever ju våra liv så gott vi kan och om nu någon är glad över att t ex ha ett papper där det står att han/hon har hög IG, låt den personen vara glad över det då. Varför trycka ner en person och förringa ifall han/hon nu har kunskap om hur man löser kluriga problem i ett test?Kanhända personen vet med sig att det är det enda den är bra på. Att vara social kanske inte är den personens rätta element. Ska man då förakta att han/hon är bra på en sak och kanske bara en sak?
Låt han/hon glädjas över det och var glad över att ni är bra på många fler saker.

Zizzi2007-05-07 13:27

(Jag hann inte läsa ditt senaste inlägg, innan jag skrev mitt, HumleBug, ville bara säga det ifall det såg konstigt ut. Lustigt att vi båda skrev om Mensa iofs) ;-)

illiterate - Ej medlem längre2007-05-07 15:03
Antal inlägg: 6521

Jag tycker att det säger mer om mottagaren än sändaren när mottagaren blir irriterad på att någon berättar att de är med i en förening som kräver att man har vissa ovanliga egenskaper, såsom hög/låg intelligens, bra/dålig hörsel, eller liknande. Men det är klart att om man själv saknar den egenskapen och tycker att gräset är grönare på andra sidan, kan man bli avundsjuk och tycka att det är skrytsamt av någon som har den egenskapen att avslöja det. Jag brukar bli irriterad på folk som berättar t ex om lägenheter de fått i födelsedagspresent etc. Men det är knappast menat som skryt från deras sida. Och att ha hög IQ behöver inte betyda att man är duktig på förhållanden eller arbete. Du blandar nog ihop det med EQ och disciplin.

krill_master - Ej medlem längre2007-05-07 17:31
Antal inlägg: 1576

jag tycker många är värdelösa på massa saker så ibland när man säger - det har jag gjort, eller det har jag etc så känner man sig fan dum för det känns som om man skryter vilket jag ogillar.

brava2007-05-07 18:46
Antal inlägg: 1636

Jag håller med tidigare "talare" om att något som inte är menat som skryt eller självhävdelse mycket väl kan tolkas så av mottagaren. Jag har väldigt dålig koll på vad som anses bra och fint och eftersträvansvärt så ibland råkar jag säga något om mig själv som tydligen är en "bra" egenskap och ibland råkar jag säga något om mig själv som tydligen är en "dålig" egenskap. I det förra fallet är jag skrytig, besserwisser, självhävdande - i det senare fallet är jag självutlämnande, nedvärderar mig själv, inbjuder till att bli mobbad. I båda fallen har jag dock bara konstaterat faktum utan att lägga någon värdering i det. Dessutom vill jag mena att många egenskaper är s a s tvåsidiga. Beroende på situationen kan samma egenskap vara både positiv och negativ.

Jag tycker det är jobbigt och svårt att det verkar vara helt OK att skryta om man inte gör det direkt utan mer som lite fördolt i det man säger. Vissa människor är väldigt duktiga på att presentera sig själva i små bitar som sammantaget ger en väldigt fördelaktig bild.

Om det var mig man menade med den där mensahänsyftningen så tycker jag nog att jag rättså tydligt förklarat att jag inte på något sätt tror att jag skulle vara en bättre människa bara för att jag råkar ha just den egenskapen. Det vore ju som att tro att man skulle ha ett högre värde bara för att man har lockigt hår, mörk hy eller anlag för att bli tjock.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?