Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 18 143 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Fia-Mia | 2007-05-14 13:14 | |
![]() | Spel-etikett? Hur gör ni om någon lägger ut ett kort ord som inte hjälper er ett dugg, klagar ni då? Ibland kan man ju faktiskt inte lägga mer o vill inte gärna byta bokstäver. Detta hände mig nyss, motspelaren skrev: suck! när jag skrev ett litet kort ord. Jag kunde ju minsann ha byt bokstäver, bestämmer hon det?! Jag kunde inte lägga mer för hon hade inte heller lagt nåt bra enligt mig. Men inte f-n gnällde jag för det! Nu fick jag till det o fick 96 p på en gång, tog över ledningen o lämpligt nog så kopplade hon ner då... Tack för att jag fick gnälla lite=) Fia-Mia | |
| Miss_jk | 2007-05-14 13:19 | |
![]() | Din motståndare var möjligtvis inte en annan av dagens trådskapare..? | |
| N_O | 2007-05-14 13:20 | |
![]() | Ibland får man ju bokstäver som bara går att lägga 3 bokstavsord på, tex om man bara har en vokal. Det är skönt att gnälla av sig ibland :) Det har jag gjort idag, med råge, nästan så man skäms ;) | |
| N_O | 2007-05-14 13:21 | |
![]() | Miss jk. Nej. Jag gnällde på klumpar och gröt. Inte på hur långa ord folk kan bygga. Utan på att bygga jämte varenda bokstav tills det knappt går att bygga vidare. | |
| Miss_jk | 2007-05-14 13:30 | |
![]() | Saxat från din tråd, N_O: "Ska det vara så jäkla svårt att lägga ord på mer än 3-4 bokstäver." | |
| N_O | 2007-05-14 13:34 | |
![]() | Ja jag missade skriva på varandra | |
| Maranga | 2007-05-14 13:57 | |
![]() | Har aldrig fattat charmen med att gnälla. Herregud, man får väl välja sina slag liksom?? Har man inte så mycket "riktiga" grejer att vara missnöjd över, typ att man råkade sumpa den miljon man just vann, eller att man inte kan få barn eller att nån bestulit en på alla ägodelar, kan man ju gnälla över klumpig gröt, eller andra spelare eller vad skit som helst. (Oj, lång mening, sorry...) Men det är jääääävligt träligt för den som måste lyssna! | |
| N_O | 2007-05-14 14:04 | |
![]() | Ändå kunde du inte låta bli att gnälla över gnället. Jag lägger ner iallafall. För jag har fått gnälla av mig och är nöjd så. | |
| Zizzi | 2007-05-14 14:15 | |
![]() | "Ändå kunde du inte låta bli att gnälla över gnället." Klockrent *asg* | |
| vulcan | 2007-05-14 15:08 | |
![]() | Gnäll över motspelarens drag är i "bästa" fall bevis på dålig speletikett och - frestas man tillägga - allmän brist på uppfostran och omdöme. I grövre fall (när det som vi ibland ser i anmälningar kompletteras med diverse förolämpningar, könsord och svordomar) så är det trakasserier och då får man som gnällig spelare vara glad om man kommer undan med en varning. Hursomhelst är det inte ett beteende vi sajtens administratörer och övervakare önskar se här inne. Enough said... | |
| Zizzi | 2007-05-14 15:24 | |
![]() | Men då måste man ju fråga sig: vad är gnäll? Att gnälla är väl att klaga? Ha en klagande ton. Men det skrivna ordet ger inget ljud ifrån sig så hur vet vi (ni) vilka som pratar klagande och vilka som bara skriver vad de tycker i neutral ton? Om jag skriver: "jag gillar inte när min motspelare bara lägger en bokstav åt gången". Då är det något jag vill att folk ska ta till sig. Kanske det finns nybörjare här som inte riktigt vet hur spelet går till och tar till sig det jag skriver och börjar anstränga sig att lägga längre ord. Men jag gnäller inte. Jag låter inte som en 5-åring som inte får godis i affären. Jag borde ha rätt att få säga vad jag tycker, utan att bli kallad gnällig. (Nu vet jag att det inte gällde mig, just nu iaf, men ändå). Om motspelaren "grötar ihop" orden eller lägger en bokstav åt gången, är det då inte de som har dålig speletikett? Obs: allt det jag skrivit nu är skrivet med en ickegnällig ton ;-). | |
| vulcan | 2007-05-14 15:32 | |
![]() | På din sista fråga kan jag ge ett enkelt svar: Det finns enligt min mening ingen sådan speletikett. Var och en spelar som den själv vill och lägger hur långa eller korta ord den önskar och klarar av. Det finns absolut ingen regel eller policy som säger att man måste underlätta för sin motståndare genom att öppna upp med långa ord, lämna lägen vid poängrutor eller så. Det spelsätt du beskriver är nog oftast till mest nackdel för den som själv tillämpar det. Men förbjudet eller olämpligt i den meningen att man som motspelare kan anses ha rätt att gnälla över det är det inte. Däremot kan man ju lite vänligt pejla om motspelaren vill ha råd om hur man kan hitta en mer effektiv och poänggivande spelstil. Som oftast i såna sammanhang är det säkert dessutom mer effektivt att inleda en sån dialog med "Har du tänkt på att..." än "Jag gillar inte när..." | |
| blue_moon | 2007-05-14 15:40 | |
![]() | Du har rätt Zizzi. Men med en skvätt förlösande humor kan man komma långt utan att uppfattas som gnällig. ;) | |
| N_O | 2007-05-14 15:46 | |
![]() | Men iallafall så har jag aldrig varit otrevlig eller sagt något dumt till någon motspelare utan byggt upp en irritation som till slut bubblade över. Jag ber om ursäkt för att jag gnällde av mig här och om någon har tagit illa upp. Det ska inte upprepas. Och så håller jag mig borta från att spela när humöret är på det här viset. | |
| blue_moon | 2007-05-14 15:47 | |
![]() | Låter bra. Du kan spela solo istället, det är jättebra träning! | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2007-05-14 15:51 | |
![]() | Och om det nu blir gnälligt i en match, så är det en (säger en) match i livet. Då kan du enkelt notera motståndarens namn, och sen dyrt och heligt lova dig själv att aldrig möta honom/henne igen. Herregud, kompisar. Det rör sig om en kvart eller 20 minuter av livet. Och samtidigt dör miljoner barn i AIDS. | |
| Zizzi | 2007-05-14 16:30 | |
![]() | Naturligtvis är detta inte en jätteviktig sak. Det är ju bara ett spel. Men nog ska man väl kunna få säga vad man tycker, det gör man ju i många andra sammanhang i livet också. Ni kanske möter grannen i trappen och han säger : " det var ett jäkla skitväder idag, det regnar". Då svarar du väl inte "I-landsproblem, hur kan du gnälla om vädret när miljoner barn dör i aids. Man kanske tycker att han gnäller, men säger kanske att imorgon lyser nog solen, eller något annat neutralt. Folk har åsikter om bilköer, bidrag, invandrare, spelstil, vikt, vetenskap, ja allt möjligt här, men starkaste reaktionerna tycker jag det blir när någon skriver något om sättet att spela. Kan man inte bara diskutera för och nackdelarna med olika människors spelstil utan att det ska urarta? | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2007-05-14 16:40 | |
![]() | Zizzi! Klart man ska få gnälla. Jag är gnällexpert själv :o) | |
| Fia-Mia | 2007-05-14 17:26 | |
![]() | Jag tycker inte heller att det är mycket att gnälla över. Varken det faktum att jag vid ett tillfälle råkade lägga ett kort ord, det var det tredje ordet som lades i spelet=) eller mitt inlägg här i forumet. Jag behövde bara få skriva av mig lite. Men nu ser jag när jag läst på bättre om personen att hon har mer än 200 avbrutna matcher, detta är då kanske nåt hon praktiserar, att koppla ner när det inte går som hon vill, tramsigt tycker jag. Färdiggnällt... för andra gången. Fia-Mia | |
| jaffa | 2007-05-14 18:48 | |
![]() | Jag tycker det är förfärligt tråkigt när andra klagar på ens spelstil. Synpunkter okej, men högljudda klagomål och påhopp är inte okej. I synnerhet inte när det kommer från en övervakare som i min mening borde föregå med gott exempel, (mamma-)bu! | |